سال‌هاست که موضوعاتی مانند تعداد زیاد داوطلبان کنکور تجربی و وضعیت شغلی دانش‌آموختگان رشته پزشکی به دغدغه سیاست‌گذاران و منتقدان حوزه‌های پزشکی تبدیل شده است. در چند سال گذشته همواره تعداد داوطلبان کنکور تجربی نسبت به کنکور ریاضی در حال افزایش بوده است؛ به‌طوری‌که تعداد داوطلبان ریاضی از 218هزار نفر در سال1392 به 148هزار نفر در سال1400 رسیده است، درحالی‌که این تعداد در رشته تجربی در مدت مشابه از 437هزار به 518هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

کمبود پزشک در مناطق محروم را باور کنیم یا بیکاری پزشکان در شهرهای بزرگ را؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، این میل زیاد و تقابل آن با تعداد کم ظرفیت دانشگاه‌های پزشکی، دو قطب مختلف و مخالف از نظرها را ساخته بود که محل مهم برخورد آنان فضای مجازی بود. عده‌ای با تکیه بر ایده‌های عدالت‌طلبانه، فارغ از درستی یا نادرستی اطلاق عدالت به این ایده‌ها، و تأکید روی شکستن حلقه محدود قبول‌شدگان پزشکی و با اشاره به کمبود پزشک در خیلی از مناطق محروم، درخواست افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی را داشتند.

عده‌ای هم باتوجه‌به تعداد زیاد دانش‌آموختگان پزشکی عمومی و بیکاربودن تعداد زیادی از آنان، آن‌طور که این افراد ادعا می‌کردند، این روند را درست می‌دانستند و به‌جای آن از تلاش برای فرستادن پزشکان به مناطق محروم با مزایای زیاد دفاع می‌کردند تا مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم هم وجود نداشته باشد. طبق آنچه رئیس سازمان نظام پزشکی در آذر1400 گفته است:«۱۵هزار پزشک داریم که طبابت نمی‌کنند و ۲۰هزار پزشک عمومی داریم که مشغول هستند، اما در نظام ارجاع و چرخه خدمات درمانی موردنیاز خدمت‌رسانی نمی‌کنند.» براساس این آمار، ادعای وجود پزشکان عمومی بیکار که مخالفان افزایش ظرفیت پزشکی می‌گویند، چندان بیراه نیست.


در این مدت، هردو این گروه‌ها اینفلوئنسرها و گاه شاخ‌های مجازی هم ساخته بودند که احتمالا خیلی از شما با نام‌ونشان آنان آشنایید. طرف‌داران دو گروه، سخنرانی‌های جذاب و گرم در تأیید نظر خودشان و رد نظر دیگران را بازنشر می‌کردند و بعضی شبکه‌های اینترنتی مناظره‌هایی بین این نمایندگان خودخوانده برگزار می‌کردند.


 حالا پس از چند سال درگیری بین این دو قطب مخالف، بالاخره یک مقام رسمی هم وارد این دعوا شد و از اتخاذ یک تصمیم رسمی حرف زد. طبق آنچه ابوالفضل باقری‌فرد، معاون آموزشی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، گفته است، ظرفیت پزشکی امسال 20درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا می‌کند. براین‌اساس، اگر تعداد ورودی‌های سال قبل پزشکی را با 20درصد افزایش محاسبه کنیم، به عدد 9هزار و 600 نفر خواهیم رسید؛ 9هزار و 600 دانشجوی پزشکی برای مهر1401. طبق گفته معاون وزارت بهداشت، برای مشکل کمبود پزشکان در مناطق محروم هم راهکاری در نظر گرفته شده است؛ براین‌اساس قرار است با اولویت‌داشتن مناطق محروم، ظرفیت پذیرش در این مناطق نسبت به سال قبل افزایش پیدا کند و همچنین، طرح گزینش افراد بومی هم مدنظر باشد تا به این ترتیب دانش‌آموختگان پزشکی از یک مرکز استان محروم به تهران و کلان‌شهرها جذب نشوند و در محل زندگی خودشان بمانند.  اما نکته جالب‌تر در این طرح این است که طبق این برنامه، قرار است ظرفیت بعضی مناطق که امکانات مناسب ندارند، کاسته شود. یعنی به این ترتیب، از منظر کیفیت آموزش هم تغییراتی در روند فعلی داده شود به‌ویژه با تأکیدهای مکرر معاون وزیر بهداشت که از پیشرفته‌بودن آموزش پزشکی در ایران حرف زده و گفته است که در زمینه پزشکی ما در «مرزهای دانش» حرکت می‌کنیم.

به‌هرحال، این تغییرات توانسته است تا حد زیادی دغدغه افرادی را که از نابرابری تحصیلی به‌ویژه در زمینه پزشکی انتقاد داشتند، برطرف کند، اما با وجود اصلاح «ورودی»، هنوز نظر مخالفان افزایش ظرفیت پزشکی پابرجاست؛ وقتی آن‌ها تأکید می‌کردند باید برای «خروجی» هم برنامه داشت؛ برنامه‌ای که انگار فعلا وجود ندارد و با وجود مشکل کمبود پزشک در بعضی نقاط، خبرها و نقل‌قول‌های زیادی از بیکاری دانش‌آموختگان پزشکی می‌شنویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha