سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 340177

متخصص ویروس شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کیت تشخیص آبله میمونی در این دانشگاه طراحی و در اندازه‌های نمونه گیری از هفته گذشته در استان مرکزی مورد استفاده قرار گرفته است.

کیت تشخیص آبله میمونی در اراک طراحی شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «بهزاد خوانساری نژاد» روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: کیت‌ها از قبل در اراک طراحی شده و تعداد محدودی به عنوان نمونه ذخیره شده بود که اکنون پس از شیوع این بیماری در جهان و مشاهده افراد مشکوک در کشور و استان مورد استفاده قرار گرفت و از کیفیت این محصول رضایت حاصل شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به مشاهده چندین نمونه از ابتلا به آبله میمونی در کشورهای همسایه از جمله امارات، آمادگی تشخیص آزمایشگاه‌های داخلی برای مقابله با این موضوع ضروری است.

 متخصص ویروس شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با وجود اینکه وزارت بهداشت حدود ۱۵ دانشگاه علوم پزشکی را در کشور برای ساخت کیت تجهیز کرده، اما در دانشگاه علوم پزشکی اراک بسیار زودتر از موعد ابلاغ و تکلیف از سوی وزارت بهداشت،تولید شد.

دکتر خوانسازی نژاد افزود: درعین حال این کیت به زودی به عنوان یک کیت قابلیت تشخیص انواع آبله‌ها امکان استفاده خواهد داشت و اقسام مختلف آبله را از یکدیگر تمایز خواهد داد.

وی اظهار داشت: آبله میمونی یک بیماری به اصطلاح "خود محدودشونده" است، به این معنا که علائم آن به طور خودبه‌خودی ظرف ۲ تا ۳ هفته از بین می‌رود.

این متخصص ویروس شناسی همچنین نشانه معمول این بیماری را ‌دانه‌های پوستی همراه با تاول در صورت، دست، ‌پا، دهان و اندام تناسلی برشمرد و گفت : این دانه‌ها ممکن است با تب، احساس ناراحتی یا ناخوشی، سردرد، خستگی و تورم غدد لنفاوی همراه باشند و بروز دانه‌هایی در ناحیه تناسلی در طغیان کنونی این بیماری بیشتر گزارش شده است.

دکتر خوانساری نژاد، پرهیز از تماس پوست به پوست یا ارتباط رو در رو با افراد دارای علائم، و تمیز نگه داشتن دست‌ها را از جمله روش‌های پیشگیری از ابتلا به آبله میمون دانست و افزود : این بیماری به راحتی بین افراد سرایت نمی‌کند اما با ارتباط مستقیم با فرد مبتلا، ممکن است افراد سالم هم به آن مبتلا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha