سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 340364

شفای بیماران با استفاده از خواص گیاهانی که طبیعت به انسان هدیه داده مورد چندان جدید و عجیبی نیست در این میان زردچوبه به عنوان پادشاه ادویه ها جایگاه ویژه ای دارد...

شفای بیماران با این زردِ شگفت انگیز!

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران،زردچوبه در طب سنتی چین و آیورودا برای درمان آرتروز سابقه ای طولانی دارد. تحقیقات نشان می دهند که مصرف عصاره آن می تواند به طور بالقوه درد ناشی از استئوآرتریت را کاهش دهد و سبب شفای بیماران شود.

سیستم ایمنی

برخی از داروهای طبیعی گیاهی مانند زردچوبه می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان، بزرگسالان و شفای بیماران کمک زیادی کنند. این مواد همچنین دارای خواص ضد میکروبی هستند که به مبارزه با عفونت هایی مانند سرماخوردگی یاری می رسانند. برای مثال به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری، می توان زردچوبه را به طور منظم به خصوص در فصول ابتلا به آنفلوانزا به کودکان داد.

شیر زردچوبه

شیر زردچوبه یک نوشیدنی با رنگ زرد روشن است و به طور سنتی با گرم کردن شیر گاو یا یک شیر گیاهی همراه با زردچوبه و ادویه های دیگر مانند دارچین و زنجبیل تهیه می شود.

این نوشیدنی به دلیل فواید بسیاری که برای سلامتی و شفای بیماران ارائه می کند، مورد توجه قرار گرفته و اغلب به عنوان گزینه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی استفاده می شود.

ضد سرطان و برای شفای بیماران

امروزه زردچوبه یکی از معروف‌ ترین و معتبرترین ادویه های ضد سرطانی محسوب می‌ شود. علت آن نیز ماده ای تحت عنوان "کورکومین" است که آثار اثبات شده بر شفای بیماران دارد. زردچوبه از تکثیر سلول‌ های سرطانی جلوگیری کرده و باعث نابودی آنها می‌ شود. با مصرف این ادویه زرد، سیستم ایمنی بدن انسان در برابر تومورها مقاوم خواهد شد. به ویژه ترکیب زردچوبه با فلفل نقش موثر بیشتری دارد.

کاهش التهاب

اگر بخواهیم زردچوبه را با تنها یک خصوصیت شفابخش تعریف کنیم، قطعا باید به کاربرد مهم آن در مبارزه با التهاب و به تبع مشکلات پوستی مانند آکنه اشاره کنیم. تاثیر منحصر به فرد زرچوبه در مبارزه با آکنه و آثار به جای مانده از آن، مدیون آنتی اکسیدان کورکومین است که بیشترین ترکیب مورد مطالعه در ساختار زردچوبه به شمار می رود.

شفای بیماران با این زردِ شگفت انگیز!

آنتی اکسیدان

یکی از مهم ترین مواردی که پزشکان بر آن تاکید دارند، رژیم غذایی سالم است. اهمیت موضوع به اندازه است که انجمن سرطان آمریکا برای همه افراد مبتلا به سرطان یک رژیم غذایی متعادل را به منظور بهبود سلامت، تندرستی و کاهش مشکلات سلامتی و شفای بیماران پیشنهاد می دهد.

در این میان ترکیبی مانند زردچوبه نقش مهمی در شفای بیماران از مسیر افزایش ذخیره آنتی اکسیدانی در یک رژیم غذایی سالم بر عهده دارد.

فرمول سلامتی برای شفای بیماران

بر اساس مطالعه منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا هویج نه تنها بخش مهمی از نیاز بدن به پتاسیم و ویتامین ث را فراهم می کند، بلکه از نظر پروویتامین آ نیز بسیار غنی است. از جمله روش هایی که می توان از آب هویج یک بمب سلامتی شفابخش ساخت، افزودن زردچوبه به آن خواهد بود.

زردچوبه ضد التهاب، غنی از آنتی اکسیدان، دارای پتانسیل کافی برای مبارزه با رادیکال های آزاد و  کاهنده کلسترول است. به علاوه نزدیک به 4000 سال است که از این ترکیب برای اهداف دارویی در هند استفاده می شود.

تقویت مغز

مطالعات نشان داده اند که کورکومین زردچوبه ممکن است سطوح فاکتور نورون‌ زایی مشتق شده از مغز را افزایش دهد. فاکتور نورون‌ زایی مشتق شده از مغز ترکیبی است که به مغز در ایجاد ارتباطات جدید کمک کرده و رشد سلول های مغزی را تقویت می کند.

سطوح پایین این ترکیب می تواند با اختلالات مغزی از جمله بیماری آلزایمر مرتبط باشد. از این رو به نظر می رسد که زردچوبه ترکیبی شاخص برای شفای بیماران آلزایمری (اثر تسکین دهندگی نسبی) و حتی افرادی که در ریسک ابتلا قرار دارند، باشد.

کاهش افسردگی

زردچوبه به ویژه ترکیب فعال موجود در آن به نام کورکومین ممکن است خلق و خو را بهبود بخشیده و علائم افسردگی را کاهش دهد. گفته می شود که افسردگی هم به احتمال زیاد با سطوح پایین فاکتور نورون‌ زایی مشتق شده از مغز در ارتباط است. از آنجایی که کورکومین سطوح این ترکیب را تقویت می کند، شاید در شفای بیماران مبتلا به افسردگی نیز مفید باشد.

دوست قلب

با استناد به مطالعات معتبر دیده شده که کورکومین موجود در زردچوبه می تواند عملکرد دیواره رگ های خونی که به نام عملکرد اندوتلیال شناخته می شود را بهبود ببخشد و اثر شفابخشی روی بیماران قلبی داشته باشد.

لازم به ذکر است که عملکرد مناسب اندوتلیال برای در اختیار داشتن قلبی سالم اهمیت فراوانی دارد.

اثربخش بر گوارش و شفای بیماران

پژوهش ها نشان داده اند که زردچوبه ممکن است به کاهش علائم سوء هاضمه کمک کند. همچنین این ترکیب می تواند گوارش چربی را با افزایش تولید صفرا تا 62 درصد بهبود ببخشد.

علاوه بر این زردچوبه قادر است به حفظ گوارش سالم، پیشگیری از شعله‌ ور شدن بیماری در افراد مبتلا به کولیت زخمی (یک اختلال گوارشی التهابی که به ایجاد زخم در روده منجر می شود) و به شفای بیماران در این دسته کمک کند.

عفونت ریه

در برخی مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی مشخص شده که کورکومین می‌تواند به طور قابل توجهی از تولید و ترشح فاکتورهای التهابی جلوگیری کند.

یک سری دیگر از پژوهش ها هم نقش کورکومین را در درگیری التهابی ریه بررسی کرده‌اند و نتایج این مطالعات نشان داده که ماده مورد نظر می‌ تواند فاکتورهای التهابی را به دنبال عفونت ریه کاهش دهد و بدین وسیله سبب شفای بیماران مبتلا یه عفونت ریوی شود. به علاوه در تعدادی از بررسی‌ ها مشخص شده که کورکومین دارای اثرات ضد ویروسی است.

کبد

مصرف مکمل های حاوی عصاره زردچوبه باعث کاهش سطح سرمی آنزیم‌ های کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی و شفابخشی آنها می‌ شود. کاهش این آنزیم ها می‌ تواند نشان دهنده بهبود عملکرد کبد باشد و از این رو می‌ توان زردچوبه را به عنوان یک مکمل درمانی- کمکی خوب با خواص کاهندگی چربی خون و آنتی اکسیدانی برای این بیماری در نظر گرفت.

طب سنتی چین

بربرین متعلق به گروهی از ترکیبات تحت عنوان آلکالوئیدها است که رنگ زردی دارند و معمولا در قالب رنگ نیز استفاده شده و در گیاهانی همچون زردچوبه یافت می شود.

این ترکیب همچنین سابقه ای طولانی در طب سنتی چین دارد و از دیرباز برای شفای بیماران مختلف به ویژه در قاره آسیا کاربرد داشته است.

دوست پوست

مطالعه ای در سال 2019 نشان داده است که کورکومین موجود در زردچوبه می تواند به مبارزه با آثار پسوریازیس و درماتیت کمک کند.

علاوه بر این دیده شده که استفاده موضعی از کورکومین، رطوبت پوست را تامین کرده و از خشکی آن جلوگیری می کند. از این رو می توان زردچوبه را یک ترکیب طبیعی برای شفای بیماران مبتلا به امراض پوستی دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha