سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 340407

با افزایش خطر بیماری‌هایی مانند زوال عقل، بیماری قلبی و دیابت بعد از ۵۰ سالگی، استفاده از مکمل‌های بدون نسخه برای کمک به پیشگیری از برخی از این بیماری‌ها می تواند وسوسه انگیز باشد.

عوارض جانبی مصرف مکمل‌ها بعد از ۵۰ سالگی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، پزشکان می گویند، در حالی که بدن شما می تواند بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی اضافی را از بین ببرد، برخی از آنها در بدن باقی می مانند و آسیب می رسانند. علاوه بر این، مکمل ها می توانند با برخی داروها تداخل پیدا کرده و حتی شما را بیمار کنند.

در این گزارش به پنج عارضه جانبی مصرف مکمل‌ها پس از ۵۰ سالگی اشاره شده است.

عوارض جانبی مصرف مکمل‌ها بعد از ۵۰ سالگی

کلسیم

مصرف مکمل کلسیم برای تقویت توده استخوانی و کمک به پیشگیری از پوکی استخوان مهم است، اما مکمل‌های کلسیم می‌توانند خطرناک باشند: مطالعات نشان می‌دهد مصرف بیش از حد آن می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد.

«ملیسا یانگ، متخصص طب کاربردی می‌گوید: مطالعات زیادی نشان می‌دهند که خطر حمله قلبی و سکته مغزی در مردان و زنانی که ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم (میلی‌گرم) کلسیم در روز مصرف می‌کنند، افزایش می‌یابد. ما توصیه می کنیم که بیشتر کلسیم مورد نیاز خود را از طریق غذا تامین کنید.

عوارض جانبی مصرف مکمل‌ها بعد از ۵۰ سالگی

مخمر سنت جان

مخمر سنت جان یک مکمل گیاهی رایج است که از آن برای درمان افسردگی، اضطراب و اختلالات خواب استفاده می شود،  این درمان گیاهی بر روی مواد شیمیایی مغز از جمله : سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین  تاثیر می گذارد.

اما مصرف این مخمر می تواند اثرات نگران کننده ای بر داروهای تجویزی داشته باشد. پزشکان «کلینیک کلیولند» هشدار می دهد: مخمر سنت جان با تداخلات بسیار جدی و بالقوه خطرناک با بسیاری از داروهای رایج مرتبط است.

مخمر سنت جان می‌تواند عملکرد سایر داروها، از جمله داروهای ضد افسردگی، قرص‌های ضد بارداری، سیکلوسپورین (داروی ضد دفع)، دیگوکسین (داروی قلب)، داروهای HIV، داروهای سرطان، و رقیق‌کننده‌های خون مانند کومادین را کاهش دهد.

جینکو

جینکو بیلوبا برای درمان از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن استفاده می شود، اما این مکمل نیز می تواند باعث بروز مشکلات جدی با داروهای تجویزی شود. «رونان فاکتورا»، متخصص داخلی می‌گوید: عصاره‌های سیر، زنجبیل یا جینکو می‌توانند به طور بالقوه با رقیق‌کننده‌های خون تداخل پیدا کنند و خطر خونریزی را افزایش دهند.

عوارض جانبی مصرف مکمل‌ها بعد از ۵۰ سالگی

آهن

«کلر کالینز» پروفسور تغذیه و رژیم غذایی دانشگاه نیوکاسل، می‌گوید: «آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کنند، لازم است». با این حال، مصرف آهن بیش از حد سمی است.

آهن اضافی در اندام‌های شما رسوب می‌کند و این امر سپس با عملکرد طبیعی بدن و همچنین تولید هورمون‌هایی که متابولیسم و میل جنسی را تنظیم می‌کنند تداخل ایجاد می‌کند.

ویتامین ایی

اگر با افزایش سن نگران سلامت قلب خود هستید مراقب مصرف ویتامین ایی باشید. دکتر «لزلی چو»، متخصص قلب و عروق، می‌گوید: بیمارانی که به دلیل مسائل مربوط به سلامت قلب تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند، باید از مصرف ویتامین E اجتناب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha