پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 340462

به نظر می‌رسد اجتناب ناپذیر است که همه ابزارهایی که استفاده می‌کنیم در نهایت هوشمند شوند و برای عملکرد خود به فناوری تکیه کنند.

لنزهای هوشمند با قابلیت تشخیص و درمان

به گزارش سلامت نیوز انتظار می‌رود در بازار جهانی تولید و استفاده از دستگاه‌های هوشمند از ۱۸.۰۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۲۰.۶۴ میلیارد دلار تا پایان سال جاری میلادی با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۴.۱ درصد افزایش یابد. همانطور که پلتفرم "بیزینس وایر" در گزارش اخیر خود اعلام کرده است، انتظار می‌رود اندازه بازار در سال ۲۰۲۶ به ۳۱.۹۵ میلیارد دلار، با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۱.۵ ٪ در این دوره برسد.

تصور کنید باید در مقابل گروه زیادی از مردم سخنرانی کنید، اما به جای اینکه به یادداشت‌ها و کلمات خود روی یک کاغذ از پیش نوشته شده نگاه کنید، کلمات از جلوی چشمان شما عبور می‌کنند، مهم نیست به کدام سمت نگاه کنید. این فقط یکی از ده‌ها ویژگی‌هایی است که سازندگان لنزهای تماسی هوشمند در آینده نزدیک قول داده اند.

لنزهایی که قادر به تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی، دیابت و سرطان هستند

دکتر ربکا روجاس، پروفسور اپتیک در دانشگاه کلمبیای آمریکا می‌گوید: لنزهای هوشمند دیگری نیز برای جمع آوری داده‌های سلامتی در حال توسعه هستند و این لنزها می‌توانند "شامل توانایی نظارت بر خود و ردیابی دقیق فشار داخل چشم یا سطح گلوکز خون برای بیماران دیابتی باشند. " "همچنین می‌تواند گزینه‌هایی را برای تحویل دارو در بدن برای دوره‌های طولانی ارائه دهد، که در برنامه‌های تشخیصی و درمانی مفید است. دیدن این که فناوری تا چه حد پیشرفت کرده است، و پتانسیلی که برای بهبود بیماران ارائه می‌دهد، هیجان‌انگیز است.

لاکوت در گزارش خود توضیح داده است که تحقیقات در حال حاضر برای ساخت عدسی‌هایی در حال انجام است که می‌تواند با ردیابی نشانگرهای زیستی خاص، مانند سطوح نور، مولکول‌های مرتبط با سرطان، یا میزان گلوکز، شرایط پزشکی از بیماری‌های چشم گرفته تا دیابت یا حتی سرطان را تشخیص داده و درمان کند.

یک نمونه از این مدل فناوری‌ها ابتکار یک تیم علمی از دانشگاه Surrey است که یک لنز تماسی هوشمند ایجاد کرده که حاوی یک آشکارساز نوری برای دریافت اطلاعات بصری، یک سنسور دما برای تشخیص بیماری احتمالی قرنیه و یک حسگر گلوکز است که سطح گلوکز در مایع اشکی را کنترل می‌کند.

موانع و چالش‌ها

علیرغم همه این پیشرفت‌های هیجان‌انگیز، فناوری لنزهای هوشمند هنوز باید بر تعدادی از موانع غلبه کند و یکی از مهم‌ترین چالش‌ها تامین انرژی این لنزها با باتری‌هایی است که باید فوق‌العاده کوچک و قادر به تامین انرژی کافی برای انجام کارها باشند.

منبع: الجزیره

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha