پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 340473

معضل سایت زباله و بوی دود حاصل از سوزاندن انواع زباله‌ها پس از گذشت بیش از ۱۱ سال در دهدشت  کهگیلویه همچنان حل نشده است.دفن غیراصولی انواع زباله در سایت زباله شهر دهدشت و سوزاندن آنها سال‌های زیادی است که زنگ خطر هشدار سلامتی را به صدا درآورده و این معضل بزرگ زیست محیطی در طی سال‌های گذشته بارها از سوی رسانه‌ها منتشر شد اما شورای سلامت کهگیلویه در تمام این سال‌ها هیچ اقدام مؤثری برای حل این موضوع نکرده است.

 دود زباله‌سوزی در چشم مردم دهدشت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،هنگام غروب وقتی از مسیر جاده طولیان عبور کنیم دود سفید رنگ و غلیظی که به سمت شهر دهدشت و نیز روستای طولیان حرکت‌ می‌کند را به‌راحتی مشاهده می‌کنیم، این دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها علاوه‌ بر تهدیدات بسیار زیادی که روی تنفس تمامی موجودات زنده دارد حتی اثرات مخرب زیادی نیز روی محصولات کشاورزی دارد.

استاندارد سرانه تولید زباله در کشور به ازای هر نفر 500 گرم بوده اما این میزان در شهر دهدشت 2‌برابر میانگین کشوری است و به ازای هر نفر یک کیلوگرم است، این در حالی‌ است که در یک شبانه‌روز 110 تن زباله در دهدشت تولید می‌شود که مجموع آن در طول یک ماه بیش از 3 هزار و 300 تن است، عددی بسیار تعجب‌آور و دردناک که گویای واقعیتی تلخ است.


به لحاظ جانمایی، قرار گرفتن سایت زباله دهدشت در مسیر جاده طولیان و در نزدیکی این روستا در بدترین نقطه ممکن قرار گرفته است و مسئولان و متولیان امر بارها به این نکته اذعان داشتند. نکته دیگر در خصوص سایت زباله این است که این سایت تنها مختص به شهر دهدشت نبوده و بیشتر روستاهای مجاور شهر دهدشت زباله‌های خود را در این سایت تخلیه می‌کنند. تراکم بیش از حد زباله‌ها در داخل محدوده محصور شده سایت و نیز آتش زدن آنها سبب می‌شود که بیشتر خودروهای حمل زباله روستاهای اطراف دیگر وارد سایت نشده و زباله‌های خود را در مسیر جاده ورودی به سایت خالی کنند.

 پیگیری‌های امام جمعه دهدشت جهت دپوی زباله‌های شهر دهدشت نتیجه داد و سرانجام با رایزنی‌های حجت‌الاسلام وحدانی‌فر با مدیرعامل شرکت نفت گچساران، زباله ها توسط نیروها و ماشین‌آلات شرکت نفت دپو می‌شوند.سید عبدالحمید تقوی رئیس دفتر امام جمعه دهدشت با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی سایت زباله دهدشت حدود 70 هزار نفر از مردم شهر دهدشت و روستاهای اطراف آن را درگیر خود کرده است، افزود: دود غلیظ و سمی ناشی از سوزاندن زباله‌ها سبب انواع بیماری‌های قلبی، ریوی و تنفسی مردم دهدشت و روستاهای اطراف آن بویژه اهالی روستای طولیان شده است.

وی عنوان کرد: در بازدید کارشناسان شرکت نفت و گاز گچساران از سایت زباله شهر دهدشت قرار شد ظرف مدت یک هفته زباله‌های سایت دپو و امحا شده و مقرر شد ماشین‌آلات شرکت نفت و گاز برای این موضوع به دهدشت فرستاده شوند. تقوی خاطرنشان کرد: باتوجه به خطرات متعدد سلامتی و زیست محیطی سایت زباله دهدشت، جابه‌جایی آن یک ضرورت است.


روح‌الله عزیزی رئیس محیط‌زیست شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه تاکنون چندین مکان جهت جابه‌جایی سایت زباله دهدشت در نظر گرفته شده، عنوان کرد: مکان‌های در نظر گرفته شده باحضور کارشناسان بررسی و سپس نتیجه را به فرمانداری شهرستان و دفتر امام جمعه دهدشت اطلاع می‌دهیم.
علیرضا نیکویی‌زاده شهردار دهدشت با بیان اینکه روزانه 80 تن زباله در شهر دهدشت تولید می‌شود، افزود: سال‌های بسیار زیادی است که ماشین‌آلات و ناوگان حمل زباله شهرداری دهدشت فرسوده و قدیمی شده و جوابگوی حمل زباله با مسافتی دور از شهر را ندارد.

شهردار دهدشت گفت: تا زمان تعیین مکان و جانمایی جدید سایت زباله، 2 نفر را به‌عنوان نگهبان سایت تعیین کردیم تا از هرگونه آتش‌سوزی‌های احتمالی جلوگیری کنند.وی با بیان اینکه در سطح شهرستان ماشین‌آلات و دستگاه سنگین جهت امحا نداریم، خاطرنشان کرد: پیگیری‌های امام جمعه دهدشت جهت حل این معضل نتیجه داد و زباله‌های دهدشت توسط دستگاه‌های شرکت نفت گچساران دپو می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha