سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: نزدیک به دو دهه است که ایران، به اهدای خون کاملا داوطلبانه و بدون هیچ انتظار، چشمداشت و جایگزینی دست یافته است.

اهدای خونِ کاملا داوطلبانه و بدون چشمداشت در ایران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر عباس صداقت افزود: ایران با همت سازمان انتقال خون و تقویت زیرساخت ها، فرهنگ سازی، آگاهی رسانی و ارتقاء دانش از سال ۱۳۸۳به اهدای خون ۱۰۰درصد داوطلبانه  و بر اساس استاندرد های سازمان های متولی سلامت جهانی و سازمان بهداشت جهانی دست یافت.

وی ادامه داد: در حال حاضر در ایران براساس آمار به دست آمده در سال ۱۴۰۰ حدود ۲میلیون ۳۰۰هزار نفر برای اهدای خون اقدام کردند که ازاین تعداد نزدیک به ۲میلیون نفر موفق به اهدای خون شدند.

سخنگوی سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: برای امسال سازمان انتقال خون هدف گذاری کرده است که تا پایان سال شمار اهدا کنندگان خون به ۲میلیون ۵۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

صداقت با تبریک روز جهانی اهدای خون ۱۴ ژوئن برابر با ۲۴ خرداد ماه گفت : روز جهای اهدای خون به مناسبت تولد پروفسور "لنداشتاینر" کاشف گروه های خون و برنده جایزه  نوبل از سال۲۰۰۴میلادی (۱۳۸۳) ژوئن به عنوان روز جهانی اهداکنندگان نامگذاری  شده است و سازمان بهداشت جهانی هرساله یک موضوع  و شعار برای برگزاری کمپین های متخلف گرامیداشت روز جهانی اهدای خون، پیشنهاد می دهد.  

وی با بیان اینکه  هدف از برگزاری کمپین های گرامیداشت این روز در جهان، بزرگداشت اهداکنندگان خون، ترویج اهدای خون سالم، حمایت از اهدای خون کاملا داوطلبانه و بدون
چشمداشت است، تاکید کرد: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در روز جهانی اهدای خون" اهدای خون نشانه ای ازهمبستگی، برای نجات جان بیماران به ما بپیوندید" است.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: هدف از برگزاری و گرامیداشت روز جهانی اهدای خون امسال درایران، تاکید بر نقش اهدای خون و فرآروده های آن در نجات جان انسان ها و همچنین نقش اهدای خون در همبستگی ملی که می تواند ایجاد کند، است.

صداقت با بیان اینکه ایران کشوری است که تنوع قومیتی و ادیان الهی برخورداست، خاطر نشان کرد: همواره تلاش شده است با همت اهدا کنندگان خون فارغ از قومیت و دین خون و فرآورده های آن تامین می شود و سازمان انتقال خون نیز متعهد است که با استفاده از بالاترین فناوری های نوین، سالمترین خون با بالاترین کیفیت را فراهم کند و در اختیار بیماران و مراکز درمانی و بیمارستان  هاقرار دهد و تاکنون هم با همت تلاش کارکنان و سازمان انتقال خون و ایثار و همکاری اهدا کنندگان خون این هدفدر سرتاسر کشور محقق شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین در مراسم امسال می خواهیم این همبستگی را تبیین کنیم، چراکه در کشور ما وحدت و همبستگی زیادی بین قومیت ها  و همه آحاد مردم وجود دارد و مردم همیشه در همه در صحنه ها حضور دارند.

وی ادامه داد: در روز جهانی اهدای خون (۲۴خرداد ماه) جاری همزمان با دیگر کشورها مراسم گرامیداشت را با حضور اهداکنند گان و مسوولان ارشد نظام سلامت را برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: دراین مراسم که در همه استان های کشور برگزار می شود از اهدا کنندگان مستمر(با سابقه حداقل دوبار اهدای خون درسال)، افرادی اهدا کننده خون که به سن بازنشستگی اهدای خون رسیده اند، خانواده های اهدا کنندگان خون که فوت کرده اند، افراد تاثیر گذار در ترویج فرهنگ اهدای خون مانند هنرمندان، سفیران اهدای خون و ورزشکاران و چهره های شاخص تجلیل خواهدشد.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : همچنین در مراسم گرامیداشت امسال روز جهانی اهدای خون از ۳۱استان کشور اهدا کنندگان مستمر با لباس های محلی و گویش های خاص به هر منطقه اهدای خون را در قالب کلیپی جایگاه و اهمیت اهدای خون و ترویج آن را به نمایش خواهند گذاشت واین کلیپ به سازمان بهداشت جهانی ارایه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha