سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 340557

هیچ راه‌حل علمی ثابت شده‌ای برای جلوگیری از ابتلا به آب مروارید ارائه نشده است؛ اما پزشکان بر این باورند که بهره‌وری از چند روش ممکن است مفید باشد.

علائم و درمان آب مروارید

آب مروارید کدر شدن عدسی طبیعی چشم است. برای افرادی که آب مروارید دارند، دیدن کمی شبیه نگاه کردن از پنجره یخ زده یا مه آلود است. دید ابری ناشی از آب مروارید می تواند خواندن، رانندگی با ماشین (مخصوصاً در شب) یا دیدن حالت صورت دوست را دشوارتر کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آل بات ویسیون، بیشتر آب مرواریدها در نتیجه افزایش سن و معمولاً بعد از 40 سالگی رخ می دهد. آب مروارید شایع ترین علت از دست دادن بینایی در سراسر جهان است، اما قابل درمان است.

چه چیزی باعث آب مروارید می شود؟

با بالا رفتن سن، پروتئین هایی که عدسی طبیعی چشم را تشکیل می دهند، می توانند به هم متصل شوند. این توده ها همان آب مروارید هستند و باعث کدر شدن می شوند. با گذشت زمان، آنها ممکن است بزرگتر شوند و لنز را بیشتر کدر کنند و دیدن را دشوارتر کنند.

لنز داخل چشم بسیار شبیه به لنز دوربین عمل می کند و نور را روی شبکیه متمرکز می کند تا دید واضحی داشته باشد. همچنین فوکوس چشم را تنظیم می کند و به ما امکان می دهد اشیا را هم از نزدیک و هم از دور ببینیم.

هیچ کس به طور قطع نمی داند که چرا عدسی چشم با افزایش سن تغییر می کند و آب مروارید ایجاد می کند. محققان در سراسر جهان عواملی را شناسایی کرده اند که ممکن است با ایجاد آب مروارید مرتبط باشد.

علاوه بر افزایش سن، عوامل خطر آب مروارید عبارتند از:

  • اشعه ماوراء بنفش از نور خورشید و سایر منابع
  • دیابت
  • فشار خون
  • چاقی
  • سیگار کشیدن
  • استفاده طولانی مدت از داروهای کورتیکواستروئیدی
  • داروهای استاتین که برای کاهش کلسترول استفاده می شود
  • آسیب یا التهاب قبلی چشم
  • جراحی قبلی چشم
  • درمان جایگزینی هورمونی
  • مصرف قابل توجه الکل
  • نزدیک بینی بالا
  • سابقه خانوادگی

مطالعات نشان داده اند که میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ممکن است به پیشگیری از برخی انواع آب مروارید کمک کنند.

علائم آب مروارید

آب مروارید در اندازه کوچک شروع می شود و در ابتدا تأثیر کمی بر بینایی شما دارد. علائم بینایی ممکن است ماه ها تا سال ها طول بکشد تا قابل توجه شوند. ممکن است متوجه شوید که دید شما کمی تار شده است، مانند نگاه کردن به یک تکه شیشه کدر.

آب مروارید می تواند در هر چشم با سرعت متفاوتی پیشرفت کند و در نتیجه علائم بینایی در یک چشم و دید طبیعی در چشم دیگر ایجاد شود. همچنین ممکن است با آب مروارید متوجه علائم زیر شوید:

  • نور خورشید یا لامپ خیلی روشن یا خیره کننده به نظر می رسد
  • چشمان شما به نور حساس تر می شوند
  • چراغ های جلو در هنگام رانندگی در شب باعث تابش نور بیشتری نسبت به قبل می شوند
  • هاله های بصری در اطراف نورهای روشن
  • دید دوگانه
  • دیدن در شب یا در نور کم دشوارتر است
  • رنگ ها ممکن است مانند گذشته روشن به نظر نرسند
  • دید تار، ابری، مه آلود یا تار
  • برای بیننده بیرونی، یک آب مروارید پیشرفته می تواند باعث شود مردمک به جای سیاه، خاکستری روشن به نظر برسد.

نوع آب مروارید شما دقیقاً بر روی علائمی که تجربه می کنید و مدت زمان بروز آنها تأثیر می گذارد. اگر فکر می کنید آب مروارید دارید، برای معاینه به چشم پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید.

انواع آب مروارید

انواع بسیاری از آب مروارید وجود دارد ، اما تعدادی از آنها بسیار شایع تر از بقیه هستند.

  • آب مروارید هسته ای: شایع ترین شکل آب مروارید است. اینها در مرکز عدسی چشم تشکیل می شوند و به تدریج بدتر شده و بینایی را تحت تأثیر قرار می دهند.
  • آب مروارید قشری: معمولاً تیرگی های پره مانندی هستند که از نزدیکی لبه عدسی شروع شده و به سمت مرکز آن رشد می کنند. این‌ها باعث می‌شوند تابش نور بیشتری را تجربه کنید و رانندگی در شب را به‌ویژه دشوار می‌کند.
  • آب مروارید مادرزادی: تیرگی عدسی است که در بدو تولد در یک یا هر دو چشم وجود دارد. آنها ممکن است بسیار کوچک، با تأثیر کمی بر بینایی، یا شدیدتر باشند.
  • آب مروارید ناشی از ضربه: می تواند در هر نقطه از عدسی ایجاد شود و اغلب به شکل گلبرگ یا "رزت" تبدیل می شود.
  • آب مروارید ساب کپسولی خلفی: در سطح پشتی مرکزی عدسی ایجاد می شود. این نوع آب مروارید سریعتر از سایرین ایجاد می شود. علائم معمولاً روی دید شما در اطراف نور و رنگ های روشن تأثیر می گذارد.

تشخیص آب مروارید

چشم پزشکان می توانند از آزمایش های مختلفی برای تشخیص آب مروارید استفاده کنند.

  • معاینه با یک میکروسکوپ بزرگ به نام اسلیت لمپ
  • معاینه شبکیه چشم

آب مروارید همیشه بعد از تشخیص نیاز به درمان ندارد، به خصوص اگر شما را آزار ندهد. در ابتدا، یک تغییر ساده در نسخه عینک شما ممکن است بینایی قابل قبول را بازگرداند.

دید ابری شکل و بیماری آب مروارید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایوکلینیک، آب مروارید اغلب در بزرگسالان اتفاق می‌افتد؛ اما ممکن است برای افراد جوان نیز رخ بدهد. در حقیقت آب مروارید (کاتاراکت) نوعی بیماری چشمی با دلایل گوناگون است که با تار شدن عدسی چشم آغاز می‌شود و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی و درنهایت مختل شدن بینایی چشم خاتمه پیدا می‌کند. در مراحل اولیه که تنها بخش کوچکی از عدسی کدر شده است، شاید آب مروارید مشکلی ایجاد نکند؛ اما در بیشتر مواقع این روند ادامه می‌یابد، بخش بزرگی از عدسی کدر می‌شود و بینایی را مختل می‌کند. سرعت پیشرفت آب مروارید در بین افراد مختلف متفاوت است.

این بیماری در مراحل اولیه ممکن است تنها دید ابری شکلی باشد که در اثر ابتلا به آب مروارید به وجود آمده است و بخش کوچکی از عدسی چشم را تحت تأثیر قرار بدهد تا جایی که شخص از وجود ضایعه‌ای در بینایی خود مطلع نشود؛ اما به مرور زمان و با پیشرفت بیماری بخش بیشتری از عدسی چشم تار می‌شود و نوری که از عدسی چشم عبور می‌کند، دچار اختلال بیشتری خواهد شد و سرانجام علائم قابل توجهی آشکار می‌شوند.

دید آب مروارید

چه زمانی باید یک پزشک را ملاقات کنید؟

اگر تجربه هرگونه تغییر در بینایی مانند دو بینی، دیدن هاله، درد ناگهانی چشم یا سردردهای ناگهانی را داشتید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علل آب مروارید

اغلب آب مرواریدها همراه با افزایش سن یا آسیب‌دیدگی‌هایی پیشرفت می‌کنند که سبب تغییر در بافت عدسی چشم می‌شوند. برخی از اختلالات ژنتیکی و ارثی که خود باعث بروز سایر مشکلات سلامتی می‌شوند، عواملی مانند جراحی چشم در گذشته یا بیماری‌هایی مانند دیابت ریسک ابتلا به آب مروارید را افزایش می‌دهند. از طرفی استفاده بلندمدت از داروهای استروئیدی ممکن است موجب پیشرفت آب مروارید شود.

آب مروارید چگونه ایجاد می‌شود؟

زمانی که که آب مروارید به وجود می‌آید، عدسی چشم در قسمت عقبی عنبیه یعنی بخش رنگی چشم قرار می‌گیرد. عدسی نور را به صورت دقیق روی شبکیه متمرکز می‌کند؛ یعنی غشایی حساس به نور در چشم که مانند فیلمِ دوربین عمل می‌کند تا تصویر شفاف و واضحی روی شبکیه ایجاد شود.

همان‌طور که سن افزایش پیدا می‌کند، عدسی چشم دچار کاهش انعطاف‌پذیری و شفافیت؛ همچنین ضخیم‌تر می‌شود. افزایش سن و دیگر شرایط پزشکی موجب ایجاد توده و نقاط کوچک و تیره‌ای در بافت عدسی چشم می‌شوند.

با پیشرفت آب مروارید مناطق تیره متراکم‌تر می‌شوند و بخش عظیمی از عدسی را درگیر می‌کنند. با گسترش و پیشرفت بیماری دیگر عبور نور از عدسی امکان‌پذیر نخواهد بود؛ درنتیجه دید فرد تار می‌شود.

آب مروارید معمولاً در هر دو چشم اتفاق می‌افتد؛ اما این امکان نیز وجود دارد که برای همه اینچنین نباشد. برخی مواقع ممکن است که آب مروارید در یک چشم پیشرفته‌تر از چشم دیگر باشد و باعث اختلافِ دید بین چشم‌ها شود.


بیشتر بدانید: علت آب مروارید زود هنگام

پیشگیری از آب مروارید

هیچ راه‌حل علمی ثابت شده‌ای برای جلوگیری از ابتلا به آب مروارید ارائه نشده است؛ اما پزشکان بر این باورند که بهره‌وری از چند روش ممکن است مفید باشد، از جمله:

  • معاینه منظم چشم
  • ترک سیگار
  • مراقبت و کنترل سایر مشکلات سلامتی و بهداشتی
  • استفاده از رژیم غذایی سالم
  • اضافه کردن انوع میوه‌ها و سبزیجات به رژیم غذایی می‌تواند سلامت بدن شما را تضمین کند. نتایج مطالعات اخیر حاکی از آن است که آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از ایجاد آب مروارید جلوگیری کنند.
  • عینک آفتابی می‌تواند مانع از توسعه آب مروارید شود.

تشخیص آب مروارید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایوکلینیک، برای تعیین اینکه آیا آب مروارید دارید یا خیر، پزشک سابقه پزشکی و علائم شما را بررسی می کند و معاینه چشم را انجام می دهد. پزشک شما ممکن است چندین آزمایش انجام دهد، از جمله:

  • تست حدت بینایی: تست حدت بینایی از نمودار چشمی برای اندازه‌گیری میزان خواندن یک سری حروف استفاده می‌کند. چشمان شما یکی یکی آزمایش می شوند، در حالی که چشم دیگر پوشیده است. با استفاده از یک نمودار یا دستگاه مشاهده با حروف به تدریج کوچکتر، چشم پزشک تشخیص می دهد که آیا بینایی 20/20 دارید یا اینکه بینایی شما نشانه هایی از اختلال را نشان می دهد.
  • معاینه با اسلیت لامپ: اسلیت لامپ به چشم پزشک شما اجازه می دهد تا ساختارهای جلوی چشم شما را تحت بزرگنمایی ببیند. میکروسکوپ را اسلیت لامپ می نامند زیرا از یک خط نور شدید، یک شکاف، برای روشن کردن قرنیه، عنبیه، عدسی و فضای بین عنبیه و قرنیه استفاده می کند. شکاف به پزشک شما اجازه می دهد تا این ساختارها را در بخش های کوچک مشاهده کند، که تشخیص هر گونه ناهنجاری کوچک را آسان تر می کند.
  • معاینه شبکیه: برای آماده شدن برای معاینه شبکیه چشم، چشم پزشک قطره‌هایی را در چشمان شما می‌ریزد تا مردمک چشم‌ها را کاملا باز کند. این کار بررسی پشت چشم (شبکیه) را آسان تر می کند. با استفاده از یک لامپ شکاف یا دستگاه خاصی به نام افتالموسکوپ، چشم پزشک شما می تواند لنز شما را برای علائم آب مروارید بررسی کند.
  • تونومتری آپلانشن: این تست فشار مایع را در چشم شما اندازه گیری می کند. چندین دستگاه مختلف برای انجام این کار موجود است.

آب مروارید

درمان آب مروارید

زمانی که عینک های طبی شما نمی توانند بینایی شما را پاک کنند، تنها درمان موثر برای آب مروارید جراحی است.

چه زمانی باید برای جراحی آب مروارید اقدام کرد؟

با چشم پزشک خود در مورد اینکه آیا جراحی برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید. بیشتر چشم پزشکان پیشنهاد می کنند زمانی که آب مروارید روی کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد یا در توانایی شما برای انجام فعالیت های عادی روزانه مانند خواندن یا رانندگی در شب اختلال ایجاد می کند، جراحی آب مروارید را در نظر بگیرید.

این به شما و پزشک شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید چه زمانی جراحی آب مروارید برای شما مناسب است. برای اکثر افراد، عجله ای برای حذف آب مروارید وجود ندارد، زیرا معمولاً به چشم آسیب نمی رساند. اما آب مروارید در افراد مبتلا به شرایط خاصی از جمله دیابت، فشار خون بالا یا چاقی می تواند سریعتر بدتر شود.

اگر بعداً تصمیم به جراحی آب مروارید بگیرید، به تعویق انداختن این روش به طور کلی بر میزان بهبود بینایی شما تأثیر نمی گذارد. برای بررسی مزایا و خطرات جراحی آب مروارید با پزشک خود وقت بگذارید.

اگر ترجیح می دهید اکنون تحت عمل جراحی آب مروارید قرار نگیرید، چشم پزشک ممکن است معاینات بعدی دوره ای را برای بررسی اینکه آیا آب مروارید شما در حال پیشرفت است یا خیر توصیه کند. اینکه چند وقت یکبار به چشم پزشک خود مراجعه کنید بستگی به وضعیت شما دارد.

بیشتر بدانید: درمان آب مروارید با داروی جدید و بدون نیاز به جراحی

در حین جراحی آب مروارید چه اتفاقی می افتد

جراحی آب مروارید شامل برداشتن عدسی کدر و جایگزینی آن با یک لنز مصنوعی شفاف است. لنز مصنوعی که به آن لنز داخل چشمی گفته می شود، در همان مکان لنز طبیعی شما قرار می گیردو به عنوان یک بخش دائمی از چشم شما باقی می ماند.

برای برخی افراد، سایر مشکلات چشمی استفاده از لنز مصنوعی را ممنوع می کند. در این شرایط، پس از برداشتن آب مروارید، بینایی ممکن است با عینک یا لنزهای تماسی اصلاح شود.

جراحی آب مروارید به طور کلی به صورت سرپایی انجام می شود، به این معنی که پس از جراحی نیازی به ماندن در بیمارستان نخواهید داشت. در طول جراحی آب مروارید، چشم پزشک از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه اطراف چشم استفاده می کند، اما شما معمولا در طول عمل بیدار می مانید.

جراحی آب مروارید به طور کلی بی خطر است، اما خطر عفونت و خونریزی را به همراه دارد. جراحی آب مروارید خطر جداشدگی شبکیه را افزایش می دهد.

پس از انجام عمل، برای چند روز کمی احساس ناراحتی خواهید کرد. به طور کلی بهبودی در عرض چند هفته اتفاق می افتد.

اگر به جراحی آب مروارید در هر دو چشم نیاز دارید، پزشک شما برای برداشتن آب مروارید در چشم دوم پس از بهبودی از اولین عمل جراحی برنامه ریزی می کند.

بیشتر بدانید: اول جراحی آب مروارید بعد رانندگی

شیوه زندگی با آب مروارید

برای مقابله با علائم آب مروارید تا زمانی که تصمیم به جراحی بگیرید، سعی کنید:

  • مطمئن شوید که عینک یا لنزهای تماسی شما دقیق ترین نسخه ممکن است
  • اگر برای خواندن به کمک بیشتری نیاز دارید از ذره بین برای خواندن استفاده کنید
  • روشنایی خانه خود را با لامپ های بیشتر یا روشن تر بهبود دهید
  • هنگامی که در طول روز بیرون می روید، از عینک آفتابی یا کلاه لبه پهن استفاده کنید
  • رانندگی در شب خود را محدود کنید

اقدامات خودمراقبتی ممکن است برای مدتی کمک کند، اما با پیشرفت آب مروارید، بینایی شما ممکن است بیشتر بدتر شود. وقتی از دست دادن بینایی شروع به تداخل با فعالیت های روزمره شما کرد، جراحی آب مروارید را در نظر بگیرید.

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک

اگر متوجه تغییراتی در بینایی خود شدید، با پزشک معمولی خود قرار ملاقات بگذارید. اگر پزشک تشخیص دهد که شما آب مروارید دارید، ممکن است به یک متخصص چشم ارجاع داده شوید که می تواند جراحی آب مروارید را انجام دهد.

از آنجایی که اغلب موارد زیادی برای صحبت وجود دارد، بهتر است برای قرار ملاقات خود به خوبی آماده باشید تا بتوانید از زمان خود با پزشک خود بهترین استفاده را ببرید. در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند برای ملاقات با پزشک آماده شوید.

آنچه شما می توانید انجام دهید

  • علائمی را که تجربه می کنید: از جمله علائمی که ممکن است به دلیل تعیین وقت ملاقات نامرتبط به نظر برسد، فهرست کنید.
  • فهرستی از تمام داروها: ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید.
  • یکی از اعضای خانواده یا دوست را همراه خود ببرید: گاهی اوقات جذب تمام اطلاعات پزشک در یک قرار ملاقات دشوار است. کسی که شما را همراهی می کند ممکن است چیزی را که از دست داده اید یا فراموش کرده اید به خاطر بیاورد.
  • سوالاتی را که باید از پزشک خود بپرسید فهرست کنید .

در مورد آب مروارید، برخی از سوالات اساسی که باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

  • آیا آب مروارید باعث مشکلات بینایی من می شود؟
  • به چه نوع آزمایشاتی نیاز دارم؟
  • آیا جراحی آب مروارید مشکلات بینایی من را اصلاح می کند؟
  • خطرات احتمالی جراحی آب مروارید چیست؟ آیا تاخیر در جراحی خطراتی دارد؟
  • هزینه جراحی آب مروارید چقدر است و آیا بیمه من آن را پوشش می دهد؟
  • چقدر زمان برای بهبودی پس از جراحی آب مروارید نیاز دارم؟
  • آیا بعد از جراحی آب مروارید، فعالیت های معمولی محدود می شود؟
  • بعد از جراحی آب مروارید، چه مدت باید قبل از گرفتن عینک جدید صبر کنم؟
  • اگر از Medicare استفاده کنم، آیا هزینه جراحی آب مروارید را پوشش می دهد؟ آیا Medicare هزینه عینک جدید بعد از جراحی را پوشش می دهد؟
  • اگر فعلاً نمی‌خواهم جراحی کنم، چه کار دیگری می‌توانم انجام دهم تا با تغییرات بینایی خود کنار بیایم؟
  • چگونه بفهمم که آب مروارید من بدتر می شود؟
  • من این شرایط سلامتی دیگر را دارم. چگونه می توانم این شرایط را با هم مدیریت کنم؟

علاوه بر سؤالاتی که برای پرسیدن از پزشک خود آماده کرده اید، در هر زمانی که چیزی متوجه نشدید از پرسیدن سؤالات دریغ نکنید.

از پزشک خود چه انتظاری دارید

پزشک شما احتمالاً تعدادی سؤال از شما می پرسد. آماده بودن برای پاسخ دادن به آنها ممکن است بعداً زمان بیشتری برای پوشش سایر مواردی که می خواهید به آنها بپردازید در اختیار شما قرار دهد. پزشک شما ممکن است بپرسد:

  • چه زمانی شروع به تجربه علائم کردید؟
  • آیا علائم خود را همیشه دارید یا می آیند و می روند؟
  • آیا در نور شدید مشکلات بینایی را تجربه می کنید؟
  • آیا علائم شما بدتر شده است؟
  • آیا مشکلات بینایی شما رانندگی را برای شما دشوار می کند؟
  • آیا مشکلات بینایی شما خواندن را دشوار می کند؟
  • آیا مشکلات بینایی شما انجام کارتان را دشوار می کند؟
  • آیا تا به حال آسیب چشمی یا جراحی چشم داشته اید؟
  • آیا تا به حال برای شما مشکل چشمی، مانند التهاب عنبیه تشخیص داده شده است؟
  • آیا تا به حال پرتودرمانی برای سر یا گردن خود دریافت کرده اید؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha