رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از منتفی شدن طرح انتقال آب دریای خزر خبر داد. آمارهای موجود نشان می‌دهد63 کیلومتر از «طرح شیرین‌سازی وانتقال آب خزر به کویر مرکزی» از قلب جنگل‌های هیرکانی می‌گذرد.

احیای خلیج‌گرگان با پمپاژ آب خزر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،اجرای این طرح به این جنگل‌ها آسیب جدی خواهد زد. مطالعات نیز می‌گوید با اجرای طرح انتقال آب خزر به کویر میلیون‌ها تُن خاک ارزشمند جنگلی نیز از بین خواهد رفت. براساس آمارهای کارگروه فرسایش و حفاظت خاک، ایران بدون تبعات انتقال آب خزر به کویر نیز رتبه نخست فرسایش خاک در جهان را دارد. این میزان سه برابر متوسط فرسایش خاک در جهان است.


آیا خلیج گرگان خشک می‌شود؟


نگرانی از خشک شدن خلیج گرگان با لایروبی از دیگر دلنگرانی‌های جامعه رسانه‌ای در نشست خبری رئیس پردیسان بود. این دلنگرانی در میان حرف‌های علی سلاجقه هم دیده شد. او گفت: «در زمینه لایروبی خلیج گرگان نظرات موافق و مخالف زیادی وجود دارد، برخی نگران این هستند که چون خزر در حال عقب‌نشینی است بنابراین با لایروبی همان میزان آب باقیمانده در خلیج به خزر تخلیه شود که از نظر علمی درست است به همین علت نظر من این بود که باید جنبه‌های مختلف لایروبی دیده شود تا همان ۱۵ هزار هکتار باقیمانده از خلیج گرگان هم خشک نشود.

در واقع ۳ هزار هکتار از خلیج خشک شده است.» به گفته سلاجقه تمام دستگاه‌های حاضر در منطقه اعلام کرده‌اند که چنین اتفاقی نمی‌افتد چون بعد از لایروبی فاز دومی هم وجود دارد و آن پمپاژ آب از خزر به خلیج گرگان است که قرار است با دبی بالایی انجام شود.او این کار را هزینه بر دانست و گفت: «یادآوری کردیم که این کار هزینه زیادی دارد اما آنها هزینه را پذیرفتند، در واقع مجموعه‌ای از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به این نتیجه رسیدند که باید لایروبی انجام شود و بعد از آن پمپاژ آب آن را پوشش دهد.»


حقابه تالاب‌ها شفاف نشد


سال 98 بود که دولت وقت قانونی را به بهارستان برد که وزارت نیرو را مکلف می‌کرد تا بعد از تأمین آب شرب و قبل از تأمین آب کشاورزی و صنعت، حقابه تالاب‌ها را تأمین کند. این قانون هنوز روی اجرایی شدن به خود ندیده است. آمارهای سازمان حفاظت محیط‌ زیست نشان می‌دهد که بیش از 40 تالاب مهم کشور به‌دلیل نرسیدن حقابه، تبدیل به کانون ریزگردها شده‌اند.

سال گذشته «علی سلاجقه» اعلام کرد که میزان حقابه هر تالاب را به وزارت نیرو اعلام کرده است. در تمام این مدت رسانه‌ها از دفتر تالاب‌های پردیسان خواسته‌اند عدد مشخص شده برای هر تالاب را اعلام کند تا پیگیر حقابه‌ها باشند اما هر بار با یک جواب کلی از سوی پردیسانی‌ها مواجه شده‌اند. علی سلاجقه در این نشست هم گفت:«به طور مداوم از وزارت نیرو پیگیر تأمین حقابه محیط‌ زیست هستیم البته این مسأله همواره مد نظر وزیر نیرو است، همچنین در زمینه کشاورزی هم از وزارت جهاد کشاورزی خواستیم تا در زمینه کشت‌های جایگزین یعنی کشت‌هایی که نسبت به کم آبی و خشکی مقاوم هستند اقدام کنند.»


او همچنین یکبار دیگر تکرار کرد که هیچ پروژه‌ای بدون مجوز محیط‌ زیستی به زمین زده نمی‌شود اما شواهد نشان می‌دهد که صاحبان پروژه‌ها مثل پیمانکار پروژه میانکاله راه شروع پروژه بدون ارزیابی زیست محیطی را یافته‌اند. آنها با بی‌توجهی به روند قانونی و لزوم دریافت پیوست زیست محیطی کلنگ آغاز پروژه را به زمین می‌زنند.


سد مارون 2

گفت‌وگوی رسانه‌ها با علی سلاجقه به مرز کهگیلویه و بویراحمد و چهار محال و بختیاری هم رسید. این دو استان خواستار ساخت سد مارون 2 هستند. از سوی دیگر مطالعات زمین شناسی نشان می‌دهد که این سد مثل سد گتوند روی سازندهای نمکی ساخته می‌شود. این تنها مشکل ساخت سد مارون 2 نیست.

ساخت این سد، خشک شدن نخیلات و خشک شدن تالاب شادگان را هم در پی خواهد داشت. عدم پرداخت حقابه شادگان همین الان نیز این تالاب ارزشمند را به یکی از کانون‌های بحرانی ریزگرد در کشور تبدیل کرده است.همچنین کاهش درآمد بومی‌ها از طریق پرورش ماهی، شکار پرندگان و دامداری را هم در پی داشته است.


سلاجقه در این نشست از مطالعات این پروژه توسط دفتر ارزیابی سازمان خبر داد و گفت: در استان‌هایی که به‌عنوان سرشاخه کارون محسوب می‌شوند گره‌های آبی زیادی وجود دارد و استخوان لای زخم‌های زیادی در بحث محیط‌ زیست کشور داریم که آگاهانه یا ناآگاهانه درگیر مسائل سیاسی یا سایر عوامل شده‌اند. این شرایط موجب شده مشکلات زیادی ایجاد شود و باید سریعاً حل شود.


او گفت: دو استان چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد سرچشمه کارون هستند. در استان چهارمحال و بختیاری فضای آب آشفته است و در بهره‌برداری از آب مسائل متعددی وجود داشته که از قبل انقلاب تاکنون ادامه دارد.

در استان کهگیلویه و بویر احمد نیز تاکنون هیچ نوع سازه‌ای که استحصال آب انجام شود، نداریم و هیچ گونه سدی ساخته نشده است، از طرفی در پایین دست استان خوزستان و حوزه کرخه را داریم و تالاب شادگان که ۴ میلیارد متر مکعب آب را در شرایط سیلابی سال ۹۸ مدیریت کرد، در طول این مسیر ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود تا به شادگان برسد که بخشی از حقابه تالاب است، در این مسیر آب شرب ۱۲۷ هزار نفر باید تأمین شود، روش‌های متعددی مطرح شده و سعی می‌کنیم روش‌هایی که نرم‌افزاری است مورد استفاده قرار گیرد و دنبال روش‌های سخت افزاری نرویم و در عین حال هم هیچ مشکلی برای تالاب شادگان پیش نیاید.»بر اساس گفته‌های سلاجقه بحث ادغام دو سازمان جنگل‌ها و محیط‌ زیست همچنان به قوت خود باقی است اما زمان مطرح شدن در دولت هنوز نرسیده است.


سلاجقه درباره آتش‌سوزی‌های بحث برانگیز میانکاله که شواهد از عمدی بودن آنها خبر می‌دهد هم گفت: «تناقض‌هایی وجود دارد و سوءاستفاده‌هایی درباره معیشت مردم منطقه می‌شود، از دستگاه‌های امنیتی مجموعه، نیروهای انتظامی درخواست کردیم که کار را در این زمینه دنبال کنند، چون افرادی که اقدام به آتش‌سوزی این منطقه می‌کنند در واقع از مردم نیستند، غالباً افرادی هستند که از برخی مسائل می‌خواهند مشکلاتی را ایجاد کنند و این آتش‌سوزی‌های سریالی اتفاق می‌افتد البته در راستای آتش‌سوزی‌های اخیر در میانکاله با ورود دادستانی چند نفر دستگیر شدند.»او همچنین از استقرار یک پایگاه اطفای حریق در میانکاله در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha