رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران بر ضرورت تامین سمعک از طریق واردات بیش از پیش تاکید کرد و گفت: اکنون ۵۰۰ هزار کم شنوا در کشور وجود دارد و با کمبود ۳۸۰ هزار سعمک مواجه هستیم.

کمبود ۳۸۰ هزار سمعک در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، شنوایی مهم ترین حس در انسان است که گاهی دچار مشکل می‌شود. گوش با دریافت اصوات اطراف و پردازش این صدا ها باعث شنوایی در انسان می‌شود. اختلال در سیستم شنوایی انسان، زندگی فرد را بسیار تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی باعث انزوا و گوشه گیری در او می‌شود.

در اصل کم شنوایی یا آسیب شنوایی مشکل در عملکرد یک یا هر دو گوش است. این اختلال تقریبا در بین افراد یک جامعه به خصوص در سالمندان امری بسیار شایع است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد.

کم شنوایی یعنی کاهش حساسیت شنوایی نسبت به صداهایی که بطور طبیعی شنیده می‌شوند.

به کم شنوایی عبارتهایی مانند کاهش شنوایی، افت شنوایی، سنگین شدن گوش، کری، ناشنوایی، ناشنوا یا سخت شنوا و … نیز گفته می‌شود و می‌تواند هر فردی را در هر سنی، درگیر کند و طبق آمار بهداشت جهانی (WHO)، در حدود پنج درصد از حمعیت جهان  ۳۶۰ میلیون نفر (۳۲۸ میلیون بزرگسال و ۳۲ میلیون کودک)  از کم شنوایی ناتوان کننده رنج می‌برند

از دست دادن شنوایی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که می‌تواند هر زمان به سراغ هر کسی بیاید و زندگی او را تحت تاثیر قرار بدهد.

خسرو گورایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سالانه سه در هزار نفر از افراد متولد شده و سالمندان در کشور به جمعیت کم شنوایان افزوده می شوند و کمبود شدید سمعک زندگی آنها را مختل می کند.

وی اظهار داشت: عمر مفید استفاده از سعمک ۳ تا ۵ سال است و بعد از آن با توجه به تکنولوژی جدید نیاز به تعویض دارند، افرادی که مادرزادی کم شنوا متولد می شوند و سالمندان نیز با توجه به اینکه سن امید به زندگی در آنها افزایش یافته و دچار مشکلات شنوایی می شوند، باید از این وسیله شنوایی بهره مند باشند.

گورایی تصریح کرد: واردات ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار سمعک در سال نیاز کشور را تامین نمی کند اکنون به دلیل اینکه تخصیص ارز  بصورت کارشناسی برای این وسیله شنوایی انجام نشده یا بصورت ناعادلانه توزیع شده، با کمبود ۳۸۰ هزار سعمک مواجه هستیم و از مسوولان مربوطه می خواهیم مساعدت های لازم را در زمینه واردات آن انجام دهند.

به گفته رئیس انجمن علمی شنوایی شنایی ایران، کم شنوایان مظلوم ترین افراد جامعه هستند و ۸۰ درصد آنها امکان برخورداری از درمان را ندارند و باید از امکانات شنوایی مانند سمعک استفاده کنند، با توجه به اینکه تولید سمعک دارای تکنولوژی پیچیده است و امکان آن در کشور میسر نشده ضرورت برای تامین واردات آن بیش از پیش ضروری است.

گورایی افزود: امکان زبان آموزی کودکانی که کم شنوا هستند با سمعک فراهم می شود و سالمندان نیز که به دلیل روند پیری دچار کم شنوایی می شوند، اگر از این وسیله استفاده نکنند مشکلات زیادی برای آنها از جهت ارتباطی و گوشه گیری بوجود می‌آید.

وی تصریح کرد: هر سال غربالگری نوزادان از لحاظ کم شنوایی انجام می شود و کمبود سمعک می تواند مشکلات زیادی را برای مبتلایان به کم شنوایی ایجاد کند، تسریع واردات این وسیله از خواسته های این افراد است زیرا سمعک های قاچاق بی کیفیت بوده و نیاز جامعه را تامین نمی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha