نتایج یک بررسی علمی انجام شده توسط متخصصان سوئدی نشان می دهند که دیابت و برخی مشکلات دیگر نظیر فشار خون، می توانند ابتلا به بیماری دریچه های قلبی به ویژه دریچه های بسیار مهم سمت چپ قلب را افزایش دهد.

دیابت باعث افزایش بیماری دریچه های قلبی می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، یک مطالعه ثبت شده جامع در دانشگاه گوتنبرگ سوئد نشان می دهد که مبتلا بودن به دیابت، خطر ابتلا به بیماری در دریچه های سمت چپ قلب را افزایش می دهند. تجزیه و تحلیل های آماری این تحقیق همچنین نشان می دهند که می توان از بیماری دریچه ای قلب با کاهش فشار خون و کاهش سایر عوامل خطر حتی بیشتر از اهداف درمانی فعلی جلوگیری کرد.

بیشتر بدانید: افتادگی دریچه قلب؛ علل، علائم و راهکارهای مراقبت

چهار دریچه در قلب وجود دارند که باعث می شوند خون در جهات درست حرکت کند. از آنجایی که بیشترین فشار در سمت چپ قلب است، بیماری دریچه ای، اغلب این دو دریچه را تحت تاثیر قرار می دهد. 

بیماری های فوق باعث می شوند دریچه‌ها انعطاف‌پذیری خود را از دست بدهند و ممکن است دیگر به اندازه کافی بسته یا باز نشوند و به همین دلیل، جریان برگشتی خون رخ می‌دهد و ظرفیت پمپاژ قلب را مختل می‌کند. به گزارش سیناپرس، بیماری دریچه ای می تواند باعث مشکلات زیادی مانند تنفس سخت، خستگی، سرگیجه و سایر نارسایی های قلبی شود.

مطالعه انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه گوتنبرگ بر اساس داده های ثبتی مربوط به بیش از 3.4 میلیون نفر در سوئد بوده است که به مدت 20 سال پیگیری شده اند.

در این مطالعه تاثیرات قند خون، فشار خون، چربی خون، چاقی و عملکرد کلیه را به عنوان عوامل خاصی که بر خطرات بیماری دریچه  های سمت چپ قلب تأثیر می گذارد، بررسی شده اند.

 تجزیه و تحلیل آماری این تحقیق نشان می‌دهد که اگر تعداد بیشتری از عوامل خطر سنتی در مقایسه با دستورالعمل‌های فعلی مراقبت‌های بهداشتی حتی بیشتر کاهش یابد، تاثیرات مفیدی برای کاهش مشکلات دریچه ای پدید خواهد آمد.

این مطالعه همچنین نشان داده است که بیماران دیابتی که قند خون، فشار خون، چربی خون (لیپیدها)، شاخص توده بدن (BMI) و عملکرد کلیه شان در مرز هدف های درمانی تعیین شده قرار دارند، به طور مداوم در معرض خطر سخت شدن دریچه های قلب خود هستند. 

 این یافته ها که بر اثر منفی عواملی مانند دیابت و فشارخون بر مشکلات حاد و مزمن دریچه های قلبی حکایت دارند، در نشریه علمی Circulation منتشر شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha