درد، تورم، سنگینی، تیرکشیدن یا سوزش ، گرفتگی - هر احساسی که باشد، درد سینه دردناک باشد. این می تواند نگران کننده نیز باشد -- بسیار رایج است که تعجب کنید که آیا آنچه احساس می کنید ممکن است نشانه سرطان سینه باشد یا خیر .

دلایل احساس درد در پستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی پزشکان درد سینه را "مستالژی" می نامند. پیگیری علت آن بسیار مهم است. اما بدانید که درد در سینه به خودی خود نشانه سرطان سینه نیست . حساسیت سینه ها و سایر ناراحتی ها ممکن است به دلایل مختلف اتفاق بیفتد. به بررسی رایج ترین آنها می پردازیم.

سینه درد سیکلی

اگر برخی از علائم زیر را دارید درد سینه شما احتمالاً چرخه ای است . به این معنی که با چرخه باروری شما مرتبط است :

  • احساس درد همراه با سنگینی دارید
  • سینه های شما متورم می شود یا به نظر می رسد توده ای باشد
  • در هر دو سینه، عمدتاً نواحی فوقانی و بیرونی تحت تأثیر قرار می گیرند. گاهی اوقات، درد می تواند به زیر بغل شما سرایت کند
  • شما در سنین باروری خود هستید (حدود 20 و 30 سالگی)، یا در حال نزدیک شدن به یائسگی هستید.

برای کمک به کاهش درد سینه دوره ای، پزشک ممکن است به شما توصیه کند از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده کنید، یا ممکن است دوز مصرفی شما را تغییر دهند. آنها همچنین ممکن است به شما پیشنهاد کنند مصرف کافئین را کاهش دهید یا مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن ، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم را امتحان کنید.

تغییرات سطوح هورمونی

به نظر می رسد بیشتر دردهای سینه به سطح دو هورمون - استروژن و پروژسترون - در بدن شما مربوط می شود. این می تواند در زمان های مختلف زندگی باروری شما رخ دهد، مانند:

  • بلوغ
  • قاعدگی ماهانه یا زمانی که سندرم پیش از قاعدگی (PMS) دارید
  • بارداری ، معمولا در سه ماهه اول
  • شیردهی . گاهی اوقات یک مجرای شیر مسدود شده ممکن است عفونی شود،که  وضعیتی دردناک به نام ماستیت رخ میدهد. باید فوراً درمان شود، معمولاً با آنتی بیوتیک .
  • یائسگی

درد نوک سینه ها می تواند نشانه ای از نزدیک شدن پریود شما باشد. این درد همراه با سایر دردهای سینه پس از پریود شدن باید کاهش یابد. بارداری همچنین می تواند باعث حساس شدن و تورم نوک سینه های شما شود.

شیر دادن

شیردهی به خودی خود می تواند باعث درد نوک پستان شود زیرا کودک شما به نوک پستان می چسبد. ممکن است مانند یک نیشگون گرفتن تیز احساس شود. همچنین می تواند باعث ترک خوردن و خونریزی نوک سینه های شما شود. می توانید درد را با چیزهایی مانند پمادها کاهش دهید، یا حتی قبل از شروع، با مالیدن چند قطره شیر روی نوک سینه ها، آنها را نرم کنید.

تغییرات فیبروکیستیک سینه

این احتمالاً با هورمون ها نیز مرتبط است. بافت فیبری (بافت سینه ای که اسکار مانند یا طناب دار است) و کیست ها (کیسه های پر از مایع) در سینه شما تشکیل می شود. ممکن است دردناک باشد، اما طبیعی است و معمولا بی ضرر است.

حدود نیمی از زنان 20 تا 50 ساله به آن مبتلا می شوند. شما نیازی به درمان ندارید مگر اینکه علائم شما شدید باشد.

عدم تعادل اسیدهای چرب

این اسیدها در روغن های گیاهی و حیوانی یافت می شوند. اگر عدم تعادل آنها در سلول‌های شما وجود داشته باشد، سینه‌های شما نسبت به هورمون‌ها حساس‌تر می‌شوند.

برای کاهش علائم، سعی کنید چربی موجود در رژیم غذایی خود را کاهش دهید . همچنین ممکن است پزشک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات های پیچیده را توصیه کند.

درد غیر چرخه ای سینه

درد سینه همچنین می تواند به دلایلی غیر از هورمون ها ایجاد شود. ممکن است مشکل شما به مشکل دیگری مرتبط باشد اگر:

  • درد شما مانند درد، سوزش یا سفتی است
  • ناراحتی ثابت است (یا غیر قابل پیش بینی)
  • به نظر می رسد درد روی یک سینه در یک ناحیه خاص تأثیر می گذارد
  • شما یائسگی را پشت سر گذاشته اید

درد پستان خارج از پستان

این درد به نظر می رسد که از سینه شما می آید. اما در واقع از جای دیگری  نشأت می گیرد، اغلب از دیواره قفسه سینه.

معمولاً با استراحت، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و گاهی اوقات با تزریق کورتیزون، درد بهتر می شود.

اگر عضله سینه ای ماژور (که در زیر و اطراف سینه شما قرار دارد) را تحت فشار قرار دهید، ممکن است احساس کنید که سینه شما منبع درد است. این می تواند ناشی از فعالیت هایی مانند بلند کردن، بالا کشیدن و هل دادن اجسام باشد.

عفونت

اگرچه ورم پستان معمولا در زنان شیرده اتفاق می افتد، اما در هر سنی ممکن است رخ دهد. اگر لباس‌هایتان با نوک سینه هایتان در تماس است، می‌تواند موجب تحریک وانتقال باکتری ها شده و منجر به عفونت شود.

برفک

(عفونت مخمری سینه و نوک سینه ) می تواند موجب دردهای ضربه ای ، تیرکشیدن یا سوزش در نوک سینه شما احساس شود. همچنین ممکن است قرمزی، یا خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست را مشاهده کنید.

جراحت

ضربه به ناحیه خاصی از سینه - مانند جراحی یا کاشت پروتز می تواند باعث درد سینه شود. گاهی اوقات یک آسیب می تواند باعث تورم ورید سینه و تشکیل لخته خون شود. اگرچه دردناک است، اما معمولا جدی نیست.

داروها

برخی از داروهای تجویزی و همچنین داروهای هورمونی می توانند باعث درد سینه شوند. اینها شامل برخی از داروهای قلب و داروهای روانپزشکی است.

شرایط پوستی

اگر التهاب پوستی به نام درماتیت دارید، ممکن است بثورات یا تورم در اطراف نوک پستان خود داشته باشید. اصطلاح "درماتیت" شامل شرایطی مانند اگزما و درماتیت تماسی است.

با پزشک خود در مورد اینکه چه چیزی ممکن است باعث این مشکلات پوستی شود و چگونه می توانید آنها را درمان کنید صحبت کنید.

زنانی که سینه‌های بزرگ و سنگین دارند ممکن است از درد ناشی از کشیدگی رباط‌ها و بافت سینه رنج ببرند. این می تواند نه تنها در سینه ها، بلکه در پشت، گردن و شانه ها نیز صدمه ببیند. جراحی کوچک کردن سینه می‌تواند کمک کند، اما اگر بافت در طول عمل آسیب ببیند، می‌تواند باعث درد شود.

یک سینه بند حمایتی و محکم می تواند به ثابت نگه داشتن سینه ها کمک کند. پوشیدن سوتین ورزشی در رختخواب و هنگام ورزش نیز می تواند کمک کننده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha