معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه ویروس جدید و بیماری نوظهوری در جامعه شایع نشده است گفت: همه ساله با ورود به فصل گرم سال و افزایش دما، شیوع عفونت های گوارشی نظیر اسهال کودکان افزایش می یابد.

ویروس جدید شایع نشده است/ افزایش دما در همدان علت شیوع عفونت‌های گوارشی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر فاطمه ترکمان اسدی درباره مشاهده مواردی از اسهال و استفراغ در کودکان اظهار داشت: شیوع اسهال و عفونت‌های گوارشی در فصول گرم سال بیشتر در اطفال، سالمندان و افرادی دارای بیماری‌های زمینه‌ای دیده می شود که در فصل گرم سال نسبت به دیگر فصول شیوع بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: مایع‌درمانی مهمترین رکن درمان اسهال است بنابراین باید نوشیدن مایعات تا حد ممکن برای افراد در هر گروه سنی تجویز شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان خاطر نشان کرد: می‌توان در کنار نوشیدن آب، ساشه‌های ors (که به صورت پودر است) را از داروخانه ها تهیه و هر یک بسته را در یک لیتر آب حل و به ازای هر نوبت دفع اسهالی حدود ۲۰۰ سی سی از آن را مصرف کرد.

 ترکمان اسدی ادامه داد: می توان این مایع را برای خنک شدن در داخل یخچال گذاشت و برای خوشایند شدن طعم آن، آبلیمو نیز به این مایع اضافه کرد.

وی افزود: درمان اسهال همواره به صورت «علائمی» صورت می‌گیرد و به ندرت اتفاق می افتد که فردی چنانچه دارای بیماری‌ زمینه‌ای یا علائم حاد مثل اسهال خونی باشد نیاز به تکمیل بررسی‌ها با استفاده از آزمایش مدفوع داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: شیوع اسهال ها در فصل گرم سال امری طبیعی است و در صورت بروز باید استفاده آب و املاح را افزایش داد.

 ترکمان اسدی دیگر راهکارهای پیشگیری از شیوه اسهال را رعایت بهداشت فردی، پرهیز از مصرف مواد ضدعفونی نشده دانست و تاکید کرد: باید انواع میوه های فصل و سبزیجات را قبل از مصرف شست و ضدعفونی کرد.

وی پرهیز از مصرف مواد غذایی در رستوران  ها و مکان هایی که اطمینان کافی به سلامت مواد غذایی آنها وجود ندارد، شستشوی مناسب و مستمر دست ها و نوشیدن آب سالم را مورد تاکید قرار داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: بیماری‌های اسهالی از نظر مدت زمان شیوع شامل سه دسته شده که اسهال حاد تا ۲ هفته، اسهال پایدار بین ۲ تا چهار هفته و اسهال مزمن بیش از یک ماه به صورت مستمر یا متناوب در فرد بروز و ظهور می کند.

ترکمان اسدی اضافه کرد: ویروسی که هم اینک با آن مواجه ایم اسهال حاد بوده که بین ۲ تا چهار روز قطع شده و بسیار سریع علائم آن شروع و خاتمه می یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکید کرد: منشا اسهال حاد و علل بروز آن، انواع ویروس ها ناشی از عفونت روده است البته برخی مواقع نیز اسهال ناشی از باکتریال است.

ترکمان اسدی، علائم بیماری اسهال را شامل علائم گوارشی، درد، پیچش شکم، تناوب در بیرون روی دانست و گفت: برخی مواقع علائمی نظیر تهوع، استفراغ، تب و لرز و درد بدن هم همراه این علائم بروز می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha