زندگی افراد طی شیوع بیماری همه‌گیر کرونا تغییر کرد و میلیون‌ها کودک بیش از یک سال در مدرسه‌های مجازی حضور یافتند. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد تغییر از یادگیری سنتی به یادگیری از راه دور ممکن است منجر به عواقب منفی برای کودکان کوچکتر شود زیرا نتایج نشان داد کودکان دبستانی که در آموزش از راه دور شرکت کرده بودند، مشکلات رفتاری، یادگیری و خواب بیشتری را تجربه کردند.

مشکلات رفتاری یادگیری مجازی برای کدام کودکان چالشی‌تر است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محققان حدود ۳۰۰ والدین را با فرزندانی از مهد کودک تا کلاس پنجم بین فوریه تا مارس ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ارث، دکتر کیمبرلی لویت، محقق اصلی این مطالعه در دانشگاه میشیگان، اظهار کرد: در روزهای اولیه‌ انتشار ویروس و عدم آگاهی از آن تلاش کردیم بهترین تصمیمات اتخاذ شود.

در ایالات متحده بیش از ۵۵ میلیون دانش‌آموز تحت تاثیر تغییر رویه مدارس در بهار ۲۰۲۰ قرار گرفتند که آموزش بسیاری از آنان در آن سال کاملا از راه دور بود. این مطالعه یکی از معدود مطالعاتی است که بهزیستی خانواده را مورد بررسی قرار داده و چندین حوزه مربوط به سلامت از جمله مشکلات رفتاری، تجربیات مدرسه، چالش‌های خواب، نابرابری‌های بالقوه و استرس والدین را با یکدیگر مقایسه کرده است.

کودکانی که در مدارس دور افتاده بودند، علائم بیش‌فعالی و مشکلات بیشتری را در بین همسالان نشان دادند و این احتمالا نتیجه تغییر سریع تقاضاها و انتظارات، تطبیق با تعاملات از طریق صفحه نمایش و حضور در خانه با خروجی‌های کمتر است.

دکتر لویت گفت: به‌ طور کلی هر گونه تغییر ناگهانی در روال‌ها می‌تواند باعث بروز استرس و اختلالات عاطفی در کودکان شود.

به احتمال زیاد شرکت‌کنندگان در مدرسه مجازی انگیزه کمتر تحصیلی یا مشارکت اجتماعی دارند و در انجام تکالیف مدرسه نیز سرپیچی و مقاومت از خود نشان می‌دهند.

دکتر لویت گفت: به نظر می‌رسد فراگیرندگان از راه دور کمتر در مورد یادگیری هیجان‌ دارند. ما می‌دانیم که اشتیاق و مشارکت کودکان در مدرسه به پیش‌بینی چگونگی کنار آمدن آن‌ها با چالش‌های تحصیلی کمک می‌کند.

والدین دانش‌آموزانی که یادگیری از راه دور را تجربه کرده بودند، گزارش‌های کمتری مبنی بر این موضوعات می‌دهند که معلم فرزندشان را خوب می‌شناسد، کودکشان همکلاسی‌های خود را خوب می‌شناسد یا انگیزه دارد که صبح‌ها برای مدرسه آماده شود و فرصت کافی برای معاشرت دارد و یا اینکه بهترین دوست را داشته باشد. آموزش از راه دور روی احساسات اجتماعی، هویت و استقلال و روابط دوستی افراد تاثیر بسیاری داشته است.

نتایج بررسی نشان داد در این مدت کودکان دیرتر به خواب می‌رفتند و بیشتر با والدین می‌خوابیدند. یک‌سوم والدین گفتند که فرزندشان بیشتر طول می‌کشد تا بخوابد؛ حدود یک‌هفتم گزارش کردند که کودکان در شب بیدار می‌شوند و بیش از یک‌پنجم‌شان گفتند که فرزندشان کابوس‌های بیشتری می‌بیند که این موضوع احتمالا به دلیل اضطراب و استرس بیشتر، افزایش زمان استفاده از نمایشگر و قرار گرفتن در معرض افزایش درگیری‌های خانوادگی است.

ما می دانیم که خواب نامناسب و ضعیف می‌تواند بر همه زمینه‌های سلامتی از جمله خلق‌وخوی، رفتار و رشد جسمی و همچنین عملکرد تحصیلی تاثیر بگذارد. محققان در نظر گرفتند چگونه خانواده‌هایی با سختی‌ها و عوامل استرس‌زا مانند ناامنی غذا یا مسکن ممکن است بار بیشتری از استرس را تجربه کرده باشند.

این مطالعه به‌ طور شگفت‌انگیزی نشان داد ارتباط بین یادگیری از راه دور و مشکلات رفتاری برای کودکان بدون مشکلات مادی چالش‌برانگیزتر است. کودکان با مشکلات مادی به‌ طور کلی چالش‌های رفتاری بیشتری نشان دادند. ممکن است والدین تفاوت قابل‌ذتوجهی در محیط خانه در آموزش از راه دور تشخیص نداده باشند اما ما به مطالعات بیشتری نیاز داریم تا درک کنیم که چگونه بهتر از این خانواده‌ها حمایت کنیم.

به طور کلی بیش از دوپنجم والدین علائم افسردگی کودکان‌شان را در این مدت اعلام کردند. بسیاری از والدین در نمونه تحقیقاتی مذکور مشکلات مادی مانند فقر، از دست‌دادن شغل و ناامنی غذایی و درگیری والدین و کودک را گزارش کردند.

متاسفانه برخی از کودکان هنوز با چالش‌های رفتاری مقابله می‌کنند. با این حال محققان امیدوارند که یافته‌های آن‌ها اهمیت مدارس را برای دریافت منابع مورد نیاز برای کمک به کودکان در درمان این اثرات همه‌گیر نشان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha