رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور از مثبت شدن تست هاری ۶ نمونه در نیمه نخست سال جاری در این شهرستان خبر داد و گفت: آمار حیوانات مبتلا به هاری نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است.

افزایش موارد مثبت حیوانات مبتلا به هاری در نیشابور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،علی سلیمانی عنوان کرد: در سه الی چهار سال اخیر موارد حیوان‌گزیدگی افزایش یافته است. همچنین آمار حیوانات مبتلا به هاری نیز اخیرا افزایش یافته است، به طوری که در نیشابور در نمونه‌هایی که قبلا از حیوانات گرفته می‌شد، جواب اکثر نمونه‌ها منفی بود اما در نمونه‌هایی که الان گرفته می‌شود، متاسفانه موارد مثبت افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: در روزهای اخیر و پیرو گزارش مرکز بهداشت مبنی بر گزش یک فرد توسط گربه که منجر به ایجاد زخم روی دست صاحبش شده بود، این فرد برای واکسیناسیون به مرکز بهداشت مراجعه کرد و با توجه به اینکه گربه یکی ۲ روز بعد از گزش مرده بود، بلافاصله نمونه مغز از گربه گرفته و تست هاری این گربه مثبت اعلام شد.

سلیمانی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تست هاری ۶ مورد شامل کفتار، روباه، گربه، سگ خانگی یا سگ صاحب‌دار مثبت اعلام شده که این زنگ خطری برای افراد به خصوص افرادی است که در منازل مسکونی سگ نگهداری می‌کنند.

بیش از ۷۰ درصد حیوان‌گزیدگی‌ها مربوط به حیوانات صاحب‌دار است

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور در ادامه به بعضی از علائم هاری در حیوانات اشاره کرد و توضیح داد: مهمترین علائم هاری در حیوانات از جمله سگ و گربه حمله به صاحب، پرخاشگری، ترس از نور، ترس از آب و... است.

وی خاطرنشان کرد: شاید تصور عمومی بر این باشد که حیوان‌گزیدگی بیشتر از جانب حیوانات بلاصاحب است اما بنا بر گزارش مرکز بهداشت بیش از ۷۰ درصد حیوان‌گزیدگی‌ها مربوط به حیوانات صاحب‌دار است.

وی با بیان اینکه بیماری هاری یک بیماری ویروسی خطرناک است و درمانی ندارد، افزود: گزش انسان توسط سگ و گربه و یا حیوان مبتلا و حتی تماس با بزاق حیوان آلوده از راه‌های انتقال بیماری به انسان است و زمان مراجعه فرد پس از گزش بسیار مهم است و چنانچه فرد به موقع و پس از ۷۲ ساعت برای اقدامات درمانی از جمله شست‌وشوی محل زخم و تزریق واکسن و سرم مراجعه نکند، این موضوع مرگ فرد را به همراه خواهد داشت.

سلیمانی  افزود: در حال حاضر فرهنگ نگهداری سگ و گربه در منازل مسکونی بیش از پیش باب شده که این موضوع بسیار مخاطره‌آمیز است و چنانچه واکسیناسیون انجام نشود، سلامت افراد زیادی به مخاطره خواهد افتاد.

هاری یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است که تمام پستانداران را مبتلا می‌کند و با ایجاد انسفالومیلیت در همه پستانداران خون گرم از جمله انسان موجب مرگ بیمار می‌شود.

عامل بیماری هاری نوعی ویروس RNA دار است. این ویروس پس از گازگرفتگی از طریق بزاق حیوان هار به انسان یا حیوان منتقل شده و تمایل دارد به سیستم عصبی مرکزی حمله کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha