معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر از ارسال داروهای مورد نیاز حجاج ایرانی به عربستان خبر داد و خدمات پزشکی ارایه شده به زائران تا کنون را تشریح کرد.

ارسال داروهای مورد نیاز حجاج به عربستان/زائران ایرانی در سلامت کامل

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر طاهر درودی درباره وضعیت داروهای ارسالی به عربستان سعودی برای ارائه خدمت به حجاج، گفت: همه داروهای مورد نیاز حج امسال را به عربستان ارسال کردیم. البته سرم و شربت را به دلیل وزن بسیار بالا و هزینه‌هایی که دارد، از عربستان تهیه می‌کنیم، اما سایر داروها از ایران ارسال شده و وارد عربستان شده است. در حال حاضر منتظر هستیم که اقدامات اداری و گمرکی آن‌ها انجام شده و ترخیص شوند.

وی افزود: باتوجه به اینکه به تدریج حجاج اعزام شده‌اند، تاکنون از بخشی از داروهایی که به صورت تدریجی ارسال کردیم، استفاده کردیم و بخشی را هم از طریق سیستم سعودی در محل خریداری کردیم تا بار اصلی‌ دارو برسد و بتوانیم خدمات را ارائه کنیم.

درودی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون در حوزه دارو و تجهیزات مشکلی نداشتیم، گفت: تقریبا خدمات مورد نیاز در اختیار زائران قرار گرفته است. خبر خوش هم این است که فعلا خوشبختانه بیماری خاصی را نداشتیم و مراجعات عمدتا سرپایی و اولیه بوده است. خوشبختانه در بین حجاج ایرانی هیچ بیمار مبتلا به کرونا یا مورد آبله میمون نداشتیم و گزارش نشده است و در مجموع زائران در سلامت کامل هستند.

وی درباره خدمات ارائه شده در حج تاکنون، گفت: تاکنون حدود ۱۳۴۴ ویزیت انجام شده، ۳۰۰ مورد تزریقات، یک مورد گچ‌گیری، ارائه خدماتی مانند کنترل فشار خون و پانسمان و ... بوده است و در مجموع حدود ۲۰۰۰ خدمت را به حجاج در مدینه منوره ارائه شده است. در عین حال یک مورد هم انتقال بیمار به بیمارستان سعودی داشتیم که یکی از حجاج به دلیل مشکل قلبی و برای دریافت خدمات بهتر و بیشتر به بیمارستان سعودی منتقل شد. زیرا ما در مدینه در حد درمانگاهی ارائه خدمات را داریم و برای خدمات بیشتر در صورت لزوم به بیمارستان‌های سعودی اعزام می‌شوند.

درودی در ادامه درباره وضعیت شیوع وبا با توجه به فصل گرما نیز گفت: خوشبختانه مورد وبا تاکنون در بین حجاج ایرانی نداشتیم.

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال ایسنا درباره اخباری مبنی بر شناسایی مواردی از وبا در عراق و همچنین سلامت زائران ایرانی با توجه به بازگشایی مرزهای زمینی و رفت و آمد ازمرزها گفت: به صورت روتین ما همه افرادی را که به درمانگاه‌های ما در عراق مراجعه می‌کنند، بررسی می‌کنیم. اگر زائرینی که به درمانگاه‌های ما مراجعه می‌کنند، مشکوک باشند، بلافاصله به همکاران مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی انجام شده و پیگیری‌های بعدی بیمار بعد از ورود به کشور را آنها انجام می‌دهند. خوشبختانه تاکنون هم مورد مثبتی از وبا را در زائران عراق نداشتیم.

درودی با بیان اینکه غربالگری داخل مرزها برعهده وزارت بهداشت است، گفت: البته هرکجا که وزارت بهداشت از ما کمک بخواهد و نیاز بوده هلال احمر کمک کرده، اما به طور معمول غربالگری افراد داخل مرزهای کشور برعهده وزارت بهداشت است.

وی تاکید کرد: زائرانی که قصد سفر به عراق را دارند، لازم است دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و حتما سه دز واکسن را تزریق کرده و بعد مشرف شوند. کلیه واکسن‌های کرونای مورد تایید وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، در عراق نیز معتبر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha