پنجشنبه ۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 341128

​جوش روی بینی نه تنها آزار دهنده و تحریک کننده است، بلکه دردناک است.

چه زمانی جوش روی بینی باعث مرگ می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  برنا؛ جوش روی بینی نه تنها آزار دهنده و تحریک کننده است بلکه دردناک است. برخی از روش های درمانی طبیعی وجود دارد که می توان برای خلاص شدن و جلوگیری از جوش روی بینی از آنها استفاده کرد. اما به طور کلی، جوش یا آکنه می تواند در هر نقطه از بدن ایجاد شود و بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

علل جوش روی بینی

دلایل مختلفی وجود دارد که یک جوش در روی بینی ایجاد می شود. در بعضی موارد، ممکن است نتیجه یک عفونت زمینه ای باشد. یکی از علل شایع جوش ممکن است مسدود شدن منافذ پوست باشد. این گرفتگی ممکن است در نتیجه تجمع سلول های مرده پوست یا روغن رخ دهد. منافذ باز علاوه بر سلول های مرده پوست و چربی، ممکن است محل مناسبی برای تجمع باکتری ها باشند. این وضعیت ممکن است باعث شود که منافذ پوستی ملتهب و آلوده شده و در نتیجه آکنه یا جوش ایجاد کند. این عفونت می تواند به موارد زیر منجر شود:

خزهای بینی و سلولیت

خزهای بینی عفونتهای عمیق تری در بینی هستند که به صورت جوش ایجاد می شوند. این وضعیت خطرناک تلقی می شود زیرا احتمال اینکه منجر به سلولیت شود وجود دارد. سلولیت عفونت است که به سرعت انتشار می یابد و حتی می تواند وارد جریان خون شما شود.

سلولیت بینی جوشهایی هستند که در عمق بینی ایجاد می شوند. این وضعیت نگران کننده است زیرا ممکن است منجر به سلولیت شود، یک عفونت جدی پوستی که می تواند وارد جریان خون شود. سلولیت درمان نشده می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

عفونت هایی که باعث سلولیت می شوند عبارتند از:

باکتری های استاف

باکتری استرپتوکوک

استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین MRSA)

به طور معمول، سلولیت به ۱۰ روز یا بیشتر درمان آنتی بیوتیکی خوراکی نیاز دارد. در صورت لزوم افراد باید استراحت کرده و از داروهای تسکین دهنده درد استفاده کنند تا ناراحتی کاهش یابد.

موهای فرورفته

برخی از افراد موهای بینی خود را از بین می برند. این ممکن است باعث رشد موهای به سمت درون بینی آنها شود که یکی دیگر از دلایل مهم ایجاد جوش در داخل بینی است.

غالباً، یک موی رشد کرده بدون درمان بهتر می شود، اما فرد باید علائم مداوم یا شدید را به پزشک مراجعه کند. یک پزشک ممکن است استفاده از یک پماد موضعی برای درد یا آنتی بیوتیک خوراکی برای جوش های آلوده را توصیه کند.

درمان های خانگی می توانند علائم موی رشد کرده را کاهش دهند. این موارد شامل استفاده از کمپرس گرم برای کاهش درد و استفاده از روغن درخت چای است که یک ضد عفونی کننده طبیعی است. از رفع موهای اضافی بینی تا رفع علائم خودداری کنید.

علائم جوش روی بینی

ظاهر شدن جوش روی بینی می توانند با بروز برخی علائم همراه باشد، از جمله:

تورم

التهاب و درد

ضایعات با کمی چرک در نوک آن

جوش های سر سفید یا منافذ مسدود شده (بسته)

گره ها یا برجستگی های بزرگ و دردناک زیر پوست

ضایعات کیستیک یا برجستگی های چرکی زیر پوست

Papules، برجستگی های کوچک قرمز رنگ که لمس آنها حساس و دردناک است.

پیشگیری از جوش روی بینی

اگرچه درمان های طبیعی ممکن است به خلاص شدن از شر جوش های بینی کمک کند، اما شما همچنین باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از عود مجدد آنها انجام دهید. برخی از نکات پیشگیری است که می تواند از بروز  آنها جلوگیری کنند، عبارتند از:

استرس را تحت کنترل داشته باشید.

صورت و بینی خود را زیاد لمس نکنید.

از محصولات آرایشی کمتری استفاده کنید.

از چیدن بیش از حد موهای بینی خودداری کنید.

مصرف غذاهای غنی از ویتامین D را افزایش دهید.

از آفتاب دور بمانید و هنگام بیرون رفتن حتما ضدآفتاب بزنید.

صورت خود را روزانه دو بار با استفاده از پاک کننده ملایم بشویید.

این درمان ها و نکات می تواند به کاهش تورم در اطراف جوش کمک کرده و از عود آن نیز جلوگیری کند. با وجود رعایت نکات درمانی و توصیه ها، اگر جوش بهبود نیافت یا بدتر شد، با یک متخصص پوست مشورت کنید زیرا این ممکن است نشان دهنده عفونت جدی باشد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر جوش داخل بینی شما خوب نشود یا با گذشت زمان بدتر شود، بهتر است با پزشک مشورت کنید. دلیل این امر این است که در موارد نادر ممکن است منجر به عفونت شود که در نتیجه اتصال برخی از اعصاب بینی به مغز منجر به لخته شدن خون در مغز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha