شنبه ۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷

این قراری هرساله است که در حدود همین محدوده زمانی گزارش‌های مختلفی درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی و غیردولتی منتشر شود و داد خانواده‌ها را از شهریه ثبت‌نام بلند کرده و گلایه‌ها را از مدارس به آموزش و پرورش برساند.

مدرسه‌ چقدر گران می‌شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،مسئولان آموزش و پرورش هم در همین حدود زمانی است که اعلام می‌کنند مدارس دولتی حق دریافت هیچ‌گونه هزینه برای شهریه در زمان ثبت‌نام ندارند. مدارس غیردولتی، شاهد و سمپاد نیز باید طبق قوانین و دستورالعمل‌ها شهریه دریافت کنند. اما امسال چه اتفاقی در این رویه رخ داده و شهریه‌های ثبت‌نام در مدارس دولتی و غیردولتی چقدر تعیین شده است؟  


 ۳۵‌میلیون تومان بدون اردو، لباس و سرویس


تازه‌ترین خبر درباره شهریه مدارس غیردولتی در همین تعطیلات آخر هفته منتشر شد؛ حداقل شهریه 4میلیون تومان و حداکثر 35میلیون تومان خواهد بود. به این شکل که شهریه ثابت در مقطع ابتدایی ۲۵‌میلیون تومان، در مقطع متوسطه اول ۳۳‌میلیون‌تومان و در مقطع متوسطه دوم ۳۵‌میلیون تومان است.

درحالی‌که همچنان استان به استان مدیران آموزش و پرورش تأکید می‌کنند که والدین دانش‌آموزان مدارس دولتی غیر از حق بیمه دانش‌آموز هزینه‌ای به مدرسه نپردازند. با این رقم‌های میلیونی در مدارس غیردولتی البته عنوان شده است که این مدارس اجازه دریافت مبلغ بیش از نرخ مصوب‌شده را برای شهریه ثابت ندارند و خانواده‌هایی که بیش از نرخ مصوب پرداخت کرده‌اند، می‌توانند شکایات خود را به سامانه «مشارکت‌ها دات‌آی‌آر» اعلام کنند، چون شهریه اضافه دریافت‌شده به خانواده‌ها بازگشت داده می‌شود. با این‌حال، این شهریه ربطی به هزینه‌های جانبی نیز ندارد؛ از لباس و غذا و سرویس مدرسه گرفته تا اردو و....


افزایش شهریه مدارس غیردولتی درصدی نبوده


امسال تعیین شهریه مدارس برای نخستین‌بار مدرسه‌ای بوده است. این را احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش می‌گوید. او در صحبت‌هایش با روزنامه همشهری ادامه می‌دهد: «این شهریه امسال متناسب با فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و رویکردهای تربیتی و فرهنگی، در کنار شاخص‌هایی چون الگوی تعیین شهریه مثل فضا، امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی به تفکیک استان‌های مختلف و فضاهای شهری و روستایی با چند ماه فعالیت و مطالعه برای هر مدرسه تعیین شده و شهریه‌ای به تناسب این معیارها و عملکردها مشخص شده است.

این شهریه‌ها از 4میلیون تا 35میلیون تومان است و مانند سال‌های گذشته دیگر درصدی نیست، بلکه مدرسه به مدرسه است. به‌عبارتی بیش از ۳۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز شهریه امسال مربوط به کیفیت آموزش و پرورش در هر مدرسه است.» برای آگاهی خانواده‌ها همچنین شهریه مصوب مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی آینده در سامانه mosharekatha.ir قرار گرفته است.

 

 نظارت وجود دارد، مردم گزارش کنند


در متن خبر شهریه مدارس غیردولتی آمده است: شهریه اعلام‌شده در سامانه شهریه ثابت است و مدارس می‌توانند ۳۸ درصد از این شهریه را نیز به‌عنوان شهریه فوق‌برنامه دریافت کنند. هزینه سرویس، غذا و لباس دانش‌آموزان جزو شهریه محسوب نمی‌شود و به‌عهده اولیاست. رئیس سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که معمولا سود مدارس غیردولتی از همین هزینه جانبی تامین می‌شود و چرا نظارتی در این‌باره صورت نمی‌گیرد، به ما توضیح می‌دهد: «نظارت‌هایی توسط انجمن اولیا و مربیان انجام می‌شود.

اما اعتراض و شکایت‌های والدین در این‌باره نیز بررسی خواهد شد. از سویی اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در استان‌ها و وزارت آموزش‌ و پرورش مستقر است. امسال شورای نظارتی در اداره مشارکت‌های مردمی در استان‌ها نیز تشکیل شده است. مواردی که خارج از عرف صورت گیرد با برخورد ما مواجه خواهد شد. هم‌اکنون در این هفته از 2مدرسه که گزارش شده بود، بازدید صورت خواهد گرفت. یکی از این مدارس در تهران اردویی لاکچری برای بچه‌ها ترتیب داده بود.»


مدارس متخلف تا مرز تعطیلی


احمد محمودزاده می‌گوید که تا اندازه‌ای که امکان‌پذیر باشد، نظارت‌ صورت خواهد گرفت. اما نحوه برخورد با متخلفان چگونه است؟ او ادامه می‌دهد: «برخوردها نیز متناسب با تخلف صورت می‌گیرد و این موضوع در شورای نظارت منطقه، استان و مرکزی بررسی خواهد شد. از تذکرها و جریمه‌های نقدی گرفته تا تعطیلی مدرسه ممکن است متخلف را تهدید کند.

همه موارد در قانون تاسیس مدارس قید شده‌ است.» او همچنین اشاره می‌کند که نخستین سال است به این شکل شهریه مدارس تعیین شده و می‌گوید: «حتما خطاها و مشکلاتی خواهد بود که به‌تدریج این مشکلات برطرف می‌شود.» او همچنین در بین صحبت‌هایش به گام‌های تازه سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش اشاره کرده و می‌گوید: «به‌تازگی با همکاری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تفاهمنامه‌ای برای تاسیس مدارس قرآنی امضا شده است.

این مدارس غیردولتی وابسته به دانشگاه فعلا در 6 استان تأسیس خواهد شد و به‌تدریج افزایش خواهد داشت. از سویی مدارس وابسته به سازمان سما به‌دنبال آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای و کاردانش است. با راهیان کوثر نیز به‌دنبال مدارس مرزی و حاشیه شهرها بوده‌ایم. در تلاش هستیم با بسته‌هایی از فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، متناسب با سلیقه دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی حرکت کرده و با همکاری و ورود مردم به این حوزه، مدارس کمک‌کار مدارس دولتی را افزایش دهیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha