دوران بارداری ،دوره ی بسیار مهمی از زندگی یک زن است که اهمیت ان به دلیل مرتبط بودن با سلامت خود و جنینش بیشتر میشود.اما یک سری علامتهایی هستند که هشدار به شمار میروند و نباید درباره آنها سهل انگاری کرد. در مورد علائم هشدار دهنده در سه ماهه اول که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند، اطلاعاتی کسب کنید.

 7 علامت هشدار دهنده در سه ماهه اول بارداری که نباید نادیده بگیرید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مای توئین تایرز سه ماهۀ اول بارداری، آغاز شکل‌گیری و رشد جنین است.در سه ماهه اول بارداری جنین رشد سریع و غیرقابل تصوری را در رحم دارد. این دوره از ابتدا تا انتهای هفته سیزدهم را سه ماهه اول بارداری میگویند. در هر کدام از سه ماهه‌ها، جنین رشد و تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی خاص خودش را دارد و مادر هم حالت‌های متفاوتی را تجربه می‌کند.

مواردی که در زیر نوشتیم هشدارهایی است که باید در این سه ماه جدی بگیرید 

علامت جدی شماره 1: خونریزی واژینال (با یا بدون گرفتگی و درد)

پزشک متخصص طب مادر و جنین در بیمارستان کودکان لوسیل پاکارد در پالو آلتو، کالیفرنیا، می گوید : «برخی لکه بینی ها طبیعی است، اما خونریزی شدید می تواند نشانه سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی باشد . او می گوید: خونریزی قرمز روشن تر، مهم تر است. او می‌گوید: «هرچه رنگ خون تیره‌تر باشد، احتمال خروج خون ناشی از خونریزی قدیمی‌تر از بدن بیشتر می‌شود.»

مانجو مونگا، دکتر پروفسور برل هلد و مدیر بخش پزشکی مادر و جنین در مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس می‌گوید: «اگر خونریزی و گرفتگی‌های بدی شبیه به کرامپ‌های پریود دارید، این می‌تواند نشانه‌ای از تهدید سقط جنین باشد. "اگر این با درد شدید زیر شکم همراه باشد ، ممکن است نشانه حاملگی خارج رحمی باشد"، یک عارضه جدی که زمانی رخ می دهد که تخمک بارور شده در خارج از رحم، معمولا در لوله های فالوپ، کاشته شود.

چه باید کرد : با پزشک خود تماس بگیرید. او احتمالاً یک سونوگرافی ، یک معاینه و مقداری آزمایش خون بر اساس علائم شما انجام می‌دهد.

علامت جدی شماره 2: حالت تهوع و استفراغ بیش از حد

مقداری تهوع و استفراغ در سه ماهه اول طبیعی است، اما اگر از مرز عبور کند و بیش از حد شود، می تواند عواقب جدی داشته باشد.

استفراغی که در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد می کند، می تواند منجر به کاهش وزن، سرگیجه ، کم آبی بدن و عدم تعادل الکترولیت ها شود. حتما با  پزشک خود مشورت کنید. ممکن است برای درمان کم آبی بدن نیاز به بستری شدن داشته باشید و داروهای زیادی برای کنترل حالت تهوع در دسترس هستند.

دکتر استنلی ام. بری، رئیس شرکت زنان و زایمان در بیمارستان ویلیام بومونت ، می‌گوید : «تهوع و استفراغ در دوران بارداری طبیعی است، اما میزان زیاد  آن می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.» اکثر زنان کسانی که در سه ماهه اول خود تهوع و استفراغ دارند، حاملگی طبیعی و سالم خواهند داشت.

علامت جدی شماره 3: تب بالا

تب بیش از 101 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد در دوران بارداری ممکن است جدی باشد.

زنان باردار در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آنفولانزای شدیدتر از جمله آنفولانزای خوکی هستند. تب بالا در سه ماهه اول نیز می تواند با برخی از نقایص مادرزادی همراه باشد. یکی نقص لوله عصبی است زیرا لوله عصبی در سه ماهه اول در حال شکل گیری است.

تب های دوران بارداری که با بثورات و درد مفاصل همراه است ممکن است نشانه عفونتی مانند سیتومگالوویروس (CMV)، توکسوپلاسما و پاروویروس باشد.

هر گونه تب و علائم تنفسی فوقانی، بدن درد، علائم شبیه آنفولانزا یا بثورات و درد مفاصل را به پزشک خود گزارش دهید. بسیار مهم است که مورد ارزیابی قرار بگیرید و تب خود را با  استامینوفن پایین بیاورید.

زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های شدید از جمله بستری شدن در بیمارستان، بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه و مرگ ناشی از آنفولانزا، به‌ویژه آنفولانزای H1N1 هستند، با تزریق واکسن از این امر جلوگیری کنید.

علامت جدی شماره 4: ترشحات واژن و خارش

این ترشحات ممکن است نشانه هایی از عفونت های قابل درمان یا بیماری های مقاربتی باشند که می توانند عواقب مهمی در بارداری داشته باشند که باعث زایمان زودرس یا عفونت در جنین شوند .چه باید کرد؟ در اسرع وقت آن را به متخصص زنان و زایمان خود گزارش دهید.

خجالتی نباشید. به پزشک متخصص زنان خود اطلاع دهید که بر واژن شما چه می گذرد زیرا درمان مشکل اساسی می تواند نجات دهنده باشد.

علامت جدی شماره 5: درد یا سوزش در هنگام ادرار

سوزش یا درد می‌توانند نشانه‌ای از عفونت‌های مثانه یا مجاری ادراری باشند و اگر درمان نشوند، می‌توانند منجر به بیماری‌های جدی‌تر، عفونت و زایمان زودرس شوند. در اسرع وقت به پزشک خود بگویید.درمان عفونت می تواند درد شما را تسکین دهد و به بارداری سالم کمک کند.

علامت جدی شماره 6: درد یا تورم هردو ساق پا یا ساق پا در یک طرف و سردرد شدید

این علائم میتوانند  به معنای لخته شدن خون باشند. بارداری حالتی از انعقاد بیش از حد است، به این معنی که زنان باردار در معرض خطر بیشتری برای لخته شدن خون در اندام تحتانی یا مغز هستند. لخته شدن خون در ساق پا ممکن است منجر به درد یا تورم شود و می تواند منجر به لخته خونی شود که به سمت ریه می رود که می تواند کشنده باشد. لخته خون در مغز ممکن است با سردرد شدید بروز کند و لخته خون در اندام تحتانی اغلب با درد شدید، قرمزی و تورم مشخص می شود. سردرد شدید کور کننده همچنین می تواند ناشی از فشار خون بالا یا نشانه ای از ناهنجاری در مغز باشد.  در اسرع وقت با متخصص زنان و زایمان خود تماس بگیرید.

زنانی که سابقه لخته شدن خون دارند باید قبل از بارداری یا بلافاصله پس از اینکه متوجه شدند در انتظار بارداری هستند، درمان پیشگیرانه را با پزشک خود در میان بگذارند. 

علامت جدی شماره 7: تشدید بیماری های زمینه ای

زنانی که دارای برخی بیماری‌های قبلی هستند، مانند بیماری تیروئید ، دیابت ، فشار خون بالا، آسم ویا لوپوس، باید هوشیار بوده و از هرگونه تغییر در وضعیت خود در دوران بارداری آگاه باشند.

این چه معنایی می تواند داشته باشد: اگر بیماری زمینه ای شما شعله ور باشد یا به خوبی کنترل نشود، می تواند عواقب جدی برای سلامتی شما و جنین شما داشته باشد. به عنوان مثال، گیل اولسون، متخصص جنین مادر در دانشگاه تگزاس می‌گوید: «اگر هورمون تیروئید شما خیلی بالا یا پایین است، می‌توانید در معرض خطر سقط جنین باشید. او می گوید: "اگر سطح قند خون شما کنترل نشود، ممکن است در معرض خطر سقط جنین یا ناهنجاری های جنینی قرار بگیرید."هر شعله‌ور شدن یک بیماری زمینه‌ای یک پرچم قرمز است و باید پیگیری شود.

اکثر زنان بارداری سالمی خواهند داشت، بنابراین سعی کنید از بارداری خود لذت ببرید. استرس خوب نیست و هر چه نگرش مثبت‌تری داشته باشید، برای مادر و نوزاد بهتر است.  مراقبت‌های خوب دوران بارداری، مانند مراجعه منظم به پزشک، رژیم غذایی سالم، استراحت مناسب و مصرف ویتامین‌های دوران بارداری ضروری هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha