یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۰
کد خبر: 341215

برای اکثر افراد اگر سطح LDL کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد از حمله قلبی و یا سکته مغزی جلوگیری می‌شود، اما در بیمارانی که بیماری قلبی شناخته شده دارند اکنون سطح کلسترول LDL کمتر از ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر را توصیه می‌کنند.

پاسخ پنج سوال برتر در مورد کلسترول در گوگل

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو از یاهونیوز؛ کلسترول یک نگرانی جدی برای سلامتی است که به آن قاتل خاموش می‌گویند، زیرا معمولا هیچ علامت هشداردهنده‌ای ندارد که نشان دهد مشکلی وجود دارد.

با استفاده از "گوگل ترندز" برترین پرسش‌های گوگل درباره کلسترول به شرح ذیل بوده اند: کلسترول چیست؟ - پرسش کلی در مورد کلسترول، چگونه بفهمم کلسترول بالا دارم؟ سوال کلی در مورد کلسترول، علت کلسترول بالا در زنان چیست؟ سوالی که در سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش یافته است، چه چیزی کلسترول را به سرعت کاهش می‌دهد؟

سوالی که در سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است و محدوده طبیعی LDL (کلسترول بد) و HDL (کلسترول خوب) چقدر است؟ سوالی که در سال گذشته ۷۰ تا ۹۰ درصد افزایش یافته است (سوالات در مورد ال دی ال بین ۸۰-۹۰ درصد و درباره اچ دی ال درصد افزایش یافته است).


در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد:
کلسترول چیست؟

کلسترول یک ماده مومی مانند چربی است که به بدن شما کمک می‌کند غشای سلولی، بسیاری از هورمون‌ها و ویتامین "د" بسازد. کلسترول در خون شما از دو منبع می‌آید: غذایی که می‌خورید و کبد تان. کلسترول بر روی ذرات کروی به نام لیپوپروتئین‌ها وارد جریان خون شما می‌شود. دو لیپوپروتئین که معمولا شناخته شده اند لیپوپروتئین‌های با چگالی کم (LDL) معروف به "کلسترول بد" و لیپوپروتئین‌های با چگالی بالا (HDL) معروف به "کلسترول خوب" هستند.

کلسترول LDL نقش عمده‌ای در ایجاد پلاک در شریان‌ها به نام آترواسکلروز دارد که یک عامل خطر برای حمله و یا سکته قلبی است. نکته مهمی که باید بدانید آن است که بیش‌تر کلسترول بدن ما توسط کبد ما ساخته می‌شود نه غذایی که می‌خوریم. بنابراین، وقتی فردی کلسترول بالا دارد رژیم غذایی کم چرب و کم کلسترول ممکن است برای کند کردن رشد پلاک که در شریان‌های او توسط LDL ساخته می‌شود کافی نخواهد بود. داروهای کاهنده کلسترول اغلب علاوه بر رژیم غذایی کم چرب و کم کلسترول برای رسیدن به سطوحی که رشد پلاک را در شریان‌های ما کُند می‌کند مورد نیاز هستند.


چگونه بفهمم کلسترول بالا دارم؟

کلسترول بالا معمولا تا زمانی که پیشرفت نکرده باشد هیچ علامتی ندارد و شما دچار تصلب شرایین (پلاک) در شریان‌های خود شده اید که شما را در معرض خطر حمله قلبی و یا سکته مغزی قرار می‌دهد. آزمایش خون به نام پانل چربی تنها راه شناسایی کلسترول است. برای بررسی سطح کلسترول خود از آنجایی که کلسترول بالا عامل ایجاد بیماری قلبی حمله قلبی و یا سکته مغزی می‌باشد مهم است که به طور منظم برای ویزیت‌های سالانه به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را ارزیابی کرده و آزمایش‌های لازم را انجام دهد.

برای بهینه سازی سطح کلسترول، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اغلب اصلاحات سبک زندگی مانند کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده در رژیم غذایی و افزایش مصرف چربی‌های "خوب" به نام چربی‌های تک غیراشباع و چند غیر اشباع را توصیه می‌کنند. غذاهای سرشار از چربی‌های خوب شامل روغن‌های گیاهی (مانند زیتون، کانولا، آفتابگردان، سویا و ذرت)، مغزها، دانه‌ها و ماهی هستند.

با این وجود، در اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به کلسترول بالا، افزودن دارو برای دستیابی به سطح کلسترول خوب ضروری است. یک بیماری ارثی ژنتیکی به نام هیپرکلسترولمی خانوادگی وجود دارد که در آن سطوح بسیار بالای LDL در سنین پایین مشاهده می‌شود. این بیماران در معرض خطر بسیار بالایی برای ابتلا به حمله قلبی و یا سکته مغزی هستند و می‌توانند از داروهای کاهش دهنده کلسترول چندگانه در کنار رژیم غذایی و ورزش به منظور کاهش LDL به سطوح مطلوب استفاده کنند.


چه چیزی باعث کلسترول بالا در زنان می‌شود؟

برای زنان جوان سالم بسیار معمول است که سطح کلسترول بالاتری داشته باشند که به بیماری قلبی مرتبط نیست، زیرا این کلسترول HDL یا کلسترول "خوب" است که افزایش می‌یابد. این افزایش کلسترول HDL مربوط به هورمون جنسی زنانه استروژن است. با این وجود، به ویژه در دوران یائسگی که سطوح هورمون‌ها در نوسان است ممکن است شاهد تغییراتی در تعادل کلسترول HDL و LDL باشیم که می‌تواند زنان را در معرض خطر قرار دهد. راهی برای زنان یائسه به منظور تشخیص سطح کلسترول HDL شان با هدف محافظت از آنان در برابر بیماری‌های قلبی انجام آزمایشی به نام نمره کلسیم شریان کرونر است که در آن پلاک در شریان‌های شما قابل تشخیص است.

چه چیزی کلسترول را به سرعت کاهش می‌دهد؟

کاهش کلسترول تنها با تغییر رژیم غذایی و ورزش ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد و برای برخی صرفا رژیم‌های غذایی به منظور کند کردن ایجاد پلاک در رگ‌های کافی نیستند. در آن صورت استفاده از داروهای کلسترول ما را قادر می‌سازد تا کاهش سریع‌تر کلسترول را آغاز کنیم. استاتین‌ها رایج‌ترین داروی مورد استفاده برای کاهش کلسترول هستند. استاتین‌ها برای دهه‌ها وجود داشته اند، اما برخی از افراد قادر به تحمل استاتین‌ها نیستند یا نمی‌توانند کلسترول LDL خود را به اندازه کافی از طریق اصلاح سبک زندگی کاهش دهند. خوشبختانه اکنون داروهای جدیدتری برای کلسترول وجود دارد که می‌توان آن را به استاتین‌ها اضافه کرد و به طور خاص برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی شناخته شده که ممکن است برای کاهش LDL خود به کمک بیشتری نیاز داشته باشند. جدیدترین این داروها که لکویو (اینکلیسیران) نام دارد توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی دو بار در سال پس از دو بار تزریق اولیه تجویز می‌شود و می‌تواند کلسترول را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد. این داروها می‌توانند عوارض جانبی خاصی داشته باشند بنابراین مهم است که اگر به کمک اضافی برای کاهش کلسترول LDL خود فراتر از اصلاح شیوه زندگی نیاز دارید با پزشک تان صحبت کنید تا بهترین گزینه درمانی را تعیین کند.

محدوده طبیعی کلسترول LDL و HDL چیست؟

هیچ اندازه‌ای از نظر سطح کلسترول مناسب نیست و از آنجایی که کلسترول بالا علائم هشدار دهنده کمی دارد باید برای حفظ سلامتی سالانه به پزشک مراجعه کنید. پزشکان خطر ابتلا به این بیماری را ارزیابی خواهند کرد. سطح بالای کلسترول LDL در ارتباط با حمله قلبی و سکته مغزی است در نتیجه بهتر است که میزان آن کم باشد.

برای اکثر افراد اگر سطح LDL کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد از حمله قلبی و یا سکته مغزی جلوگیری می‌شود، اما در بیمارانی که بیماری قلبی شناخته شده دارند اکنون سطح کلسترول LDL کمتر از ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر را توصیه می‌کنند. سطح HDL کمتر از ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر در مردان و کمتر از ۵۰ میلی گرم در دسی لیتر در زنان از عوامل خطر حمله قلبی و یا سکته مغزی هستند. سطح HDL بیش‌تر از ۵۰ میلی گرم در دسی لیتر در زنان و بیش از ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر در مردان سطحی سالم در نظر گرفته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha