اواخر هفته گذشته انجمن پرنده‌شناسی خاورمیانه، ایران را از ارسال برنامه‌ها و پروپوزال‌هایی برای دریافت منابع مالی با هدف حمایت از گونه در حال انقراض «میش مرغ» بازداشت! این انجمن اعلام کرده است به‌دلیل قرارگیری ایران در لیست تحریم‌ها و عدم امکان برقراری تبادلات مالی با کشور ما نمی‌تواند میش مرغ ایرانی را حمایت کند.

میش مرغ ایرانی در لیست تحریم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، مدیر پروژه حفاظت مشارکتی از «میش مرغ»، تحریم‌های اعمال شده طی بیش از 4 دهه گذشته علیه ایران را ناعادلانه دانسته و می‌گوید: اینکه بهانه تحریم‌ها باعث می‌شود که برخی از کشورها از جمله ایران از دریافت منابع مالی به هر اندازه‌ای محروم شوند، نوعی بی‌عدالتی در حق حیات‌وحش و محیط‌ زیست جهانی است.


میش مرغ بوکان که به عروس این شهر نیز معروف است جزو بزرگ‌ترین پرندگان گیاهخوار بوده و سنگین‌ترین پرنده قادر به پرواز با مسافتی طولانی لقب گرفته که این روزها خطر انقراض بشدت این پرنده بسیار زیبا را تهدید می‌کند. میش مرغ برای محیط‌ زیست ایران ارزش همسان با یوزپلنگ دارد.
 «سیدمهدی نبی یان» مدیر پروژه حفاظت مشارکتی از «میش مرغ»  می‌گوید: «انجمن پرنده شناسی خاورمیانه (OSME) اخیراً طرحی را برای ارائه منابع مالی به شرایط بحرانی گونه «میش مرغ‌ها» در خاورمیانه و کشورهای صاحب این پرنده در حال انقراض اختصاص داد.

آنها فراخوانی را برای ارسال برنامه‌ها و پروپوزال‌هایی برای حفاظت از میش مرغ‌ها صادر کردند تا پس از بررسی‌های لازم، کمک‌های مالی را به مشمولین ارائه دهند. اما متأسفانه در برنامه مذکور اعلام شده است که ایران و روسیه به‌دلیل قرارگیری در لیست تحریم‌ها و عدم امکان برقراری تبادلات مالی با این دو کشور، امکان ارائه برنامه و پروپوزال برای جذب منابع مالی در حمایت میش مرغ‌ها را ندارند. در حقیقت انجمن پرنده شناسی خاورمیانه مستقیماً ما را از دریافت کمک‌های مالی محروم نکرده است؛ بلکه این اقدام از تأثیرات ثانویه تحریم‌ها در حفاظت از حیات‌وحش کشور می‌باشد.»


تأثیر مخرب تحریم‌ها بر حیات وحش


وی می‌افزاید: اینجاست که ما تأثیرات تحریم‌های جهانی علیه ایران را بخصوص در پروژه‌های محیط‌ زیستی به وضوح مشاهده کرده و عمق آن را لمس می‌کنیم. در حقیقت بسته شدن مبانی تبادلات مالی ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، امکان ارائه حمایت‌ها و کمک‌های مالی انجمن‌های جهانی برای حفاظت از حیات‌وحش را نیز سلب کرده است.

این در واقع نشان دهنده تأثیرات غیرمستقیم تحریم‌ها در بحث‌های حفاظت از حیات‌وحش است.به گفته مدیر پروژه حفاظت مشارکتی از «میش مرغ» البته این نکته را نیز باید متذکر شد که چنین حمایت‌های مالی، حمایت‌های کلانی نبوده و نهایتاً بین 5تا15 هزار دلار است؛ که آن هم توسط خود دولت و انجمن‌های محیط‌ زیستی تأمین می‌شود. اما به هر حال این میزان حداقلی نیز می‌تواند کمکی برای امور حفاظتی گونه‌های کمیاب در کشور باشد، ضمن اینکه این مبالغ توسط کشورهای توسعه یافته و در خط مقدم تخریب محیط‌ زیست تأمین می‌شود.

در همین راستا نیز بسیاری از سازمان‌ها و انجمن‌های محیط‌ زیستی، کمک‌ها و حمایت‌های مالی را برای حفاظت از محیط‌ زیست اختصاص می‌دهند، اما اینکه بهانه تحریم‌ها باعث می‌شود که یکسری از کشورها از جمله ایران از این منابع مالی به هر اندازه‌ای که هست محروم شود، نوعی بی‌عدالتی در حق حیات‌وحش ما بشمار می‌رود.


محیط‌ زیست موضوعی جهانی است


«سیدمهدی نبی یان» تصریح می‌کند: محیط‌ زیست یک موضوع فرا ملی بوده و محدود به مرزهای داخلی کشورها نیست. واقعیت این است که تحریم‌ها، بزرگ‌ترین لطمه را تنها به دولت‌ها و معیشت مردم وارد نمی‌کند؛ چرا که مهم‌ترین و عمیق‌ترین لطمه به محیط‌ زیست جهان و نه فقط کشورها وارد می‌شود. وزارت امور خارجه و فعالان حوزه بین‌الملل کشور باید با مکاتبه و ارتباط برقرار کردن با سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، مهم‌ترین دغدغه فعالان محیط‌ زیست و بحث لطمه‌ای را که تحریم‌ها به حیات‌وحش و محیط‌ زیست دنیا وارد می‌کند ، پیگیری کنند.

چگونه است که بسیاری از تبادلات مالی در برخی از امور نظیر ورود غذای سگ و گربه‌ها بدون سختگیری‌های آنچنانی انجام می شود؟! اما زمانی که قرار است به پروژه‌های حمایتی کمک‌های مالی شود، ما حتی امکان شرکت در فراخوان‌ها و برنامه‌های انجمن‌های محیط‌ زیستی به‌واسطه تحریم‌ها را نداریم. حقیقت آن است که این مؤسسات، مقصر عدم ارائه کمک‌های مالی نیستند، چرا که آنها بواسطه وجود تحریم‌ها محدودیت‌هایی برای تبادلات مالی داشته و همین امر نیز دست آنها را برای ارائه کمک به کشورهای در لیست تحریم بسته است.


اعتراض جهانی برای رفع تحریم‌ها


 نبی‌یان ، تحریم‌های اعمال شده طی 40 سال و اندی گذشته علیه ایران را ناعادلانه دانسته و می‌گوید: این تحریم‌ها اجزای سیستم کشور را تحت تأثیر قرار داده و در نهایت نیز به تخریب محیط‌ زیست می‌انجامد. حقیقت آن است که موضوعات محیط‌ زیستی، ظرفیت به مراتب بالاتری برای حساس کردن مردم جهان و فعالان حقوق بشر دارد. محیط‌ زیست تأثیر جهانی دارد و اگر تکنولوژی‌های به روز پایش و پالایش محیط‌ زیستی در دسترس نباشد دودش تنها به چشم مردم آن کشور نرفته کل دنیا را متأثر می‌کند، کما اینکه گرمایش زمین و تغییر اقلیم تنها در مرز یک کشور انجام نشده و مجموعه این اتفاقات لطمات جبران‌ناپذیری را به آینده سیاره زمین وارد می‌کند.


مدیر پروژه حفاظت مشارکتی از «میش مرغ» می‌افزاید: در حقیقت این رخداد، فرصت بزرگی برای دستگاه‌های وزارت امورخارجه و مرتبط با سازمان‌های بین‌المللی به منظور ارائه یک فراخوان یا اعتراض بین‌المللی با هم‌افزایی گروه‌های محیط‌ زیستی جهانی بشمار می‌رود. اعتراضی جهانی علیه تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران؛ اگر مردم جهان متحد شده و گروه های فعال جهانی کمپینی بین‌المللی علیه تحریم‌ها و علیه ظرفیت‌های محیط‌ زیستی به راه‌ اندازند، می‌توانیم حقانیت کشورمان را به گوش همه مردم دنیا برسانیم.

در این مسیر نیز به راه انداختن کارزاری بین‌المللی از سوی تمامی فعالان محیط‌ زیست کشور و جهان، برای اعمال فشار به سازمان‌ها و گروه‌های بین‌المللی با هدف نقض تحریم‌ها علیه پروژه‌های محیط‌ زیستی می‌تواند اقدامی مؤثر باشد. وزارت امور خارجه کشورمان باید در این مسیر از ظرفیت گروه‌های مردمی برای حفاظت از محیط‌ زیست استفاده کرده و بستری مناسب جهت برانگیختن ظرفیت مردم  خواهان آزادگی و طرفدار محیط‌ زیست در سراسر جهان فراهم نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha