آمار نشان می‌دهد تاکنون فقط یک‌دهم متقاضیان واقعی نهضت ملی مسکن نسبت‌به واریز وجه اقدام کرده‌اند و بررسی‌های میدانی گویای آن است که بسیاری از افراد قادر به تامین آورده ۴۰میلیون تومان اولیه هم نیستند؛ البته بسیاری معتقدند همین که دولت برای ساخت چهار میلیون مسکن آستین‌ها را بالا زده و طرح مذکور از قوانین بالادستی و تسهیلات مناسب بهره می‌برد باید نسبت‌به این پروژه خوشبین بود.

نهضت ملی مسکن 4میلیون واحد مسکونی را محقق می‌کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، نهضت ملی مسکن به‌عنوان یکی از وعده‌های اصلی رییس‌جمهور برای ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی مطابق قانون مجلس شورای اسلامی و همچنین نیاز جامعه، ساماندهی بازار مسکن را هدف گرفت. بر این مبنا درحال‌حاضر اطلاعات متفاوتی از میزان پیشرفت انجام‌شده از این طرح به گوش می‌رسد. در این شرایط براساس پیگیری‌های انجام‌شده و دسترسی به سامانه جامع طرح‌های مسکن دولت به سراغ واکاوی به‌روزترین آمار از مهم‌ترین طرح عمرانی دولت رفتیم.

طبق پیش‌بینی کارشناسان، متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن آن‌طور که باید و شاید از این طرح استقبال نکرده‌اند. جدیدترین آماری که ازسوی محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن اعلام‌شده حاکی از آن است که حدود ۳۷۲هزار نفر در بانک مسکن برای این طرح افتتاح حساب کرده و از این میزان ۲۲۰هزار نفر آورده خود را واریز کرده‌اند.

این در حالی است که چند روز قبل وزارت راه‌وشهرسازی از تایید دومیلیون و ۳۰۰هزار متقاضی خبر داد.دولت سیزدهم قصد دارد در قالب طرح نهضت ملی مسکن چهارمیلیون واحد مسکونی را در چهار سال آینده احداث کند اما سوال این است که با توجه به نبود تقاضای موثر، این واحدها قرار است برای چه کسانی ساخته شود؟ و آیا با توجه به هزینه‌های هنگفت زیرساخت‌ها و تورم نهاده‌های ساختمانی، این پروژه در میانه راه به سرنوشت طرح دومیلیون و ۳۰۰هزار واحدی مسکن مهر که هنوز بعد از گذشت ۱۵سال ۲۰۰هزار واحد آن باقی‌مانده، دچار نخواهد شد؟


البته تفاوت طرح نهضت ملی مسکن با پروژه مسکن مهر در این است که نهضت ملی از قوانین بالادستی بهره می‌برد؛ موضوع مهمی که مسکن مهر از آن بی‌بهره بود اما ابهاماتی که درخصوص قیمت تمام‌شده، میزان آورده متقاضیان و اقساط تسهیلات وجود دارد، باعث شده بسیاری از افراد درخصوص ورود به این طرح احتیاط کنند.


شاید بخش خودمالکی نهضت ملی مسکن، مسیر مطمئن‌تری برای رسیدن دولت به هدف ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی باشد که آن هم رقم چندان بالایی نیست. اوایل فروردین‌ماه محمدحسن علمداری، عضو هیات‌مدیره بانک مسکن از ثبت‌نام ۹۷هزار متقاضی خودمالکی در طرح نهضت ملی خبر داد و گفت که ۵۷هزار نفر از آن‌ها به بانک معرفی شده‌اند.


با این حساب می‌توان گفت کلا ۲۲۰هزار متقاضی موثر تاکنون در طرح نهضت ملی مسکن واریز وجه داشته‌اند که حدود یک‌چهارم آن‌ها خودمالک هستند؛ بنابراین شواهد و قرائن نشان می‌دهد در بخش فراخوان نمی‌توان چندان به پیشرفت پروژه امیدوار بود.پیش از ورود به جزئیات آماری مذکور در گام ابتدایی توجه به این نکته ضروری است که هم‌اکنون اطلاعات سامانه جامع طرح‌های مسکنی دولت اطلاعات مجموع پروژه‌های مسکنی را فارغ از عنوان پروژه در اختیار ما قرار می‌دهد، به معنای دیگر اطلاعات تفکیک‌شده‌ای از مسکن مهر، طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن وجود ندارد و آمار ارائه‌شده در گزارش مجمع تمامی طرح‌های نیمه‌تمام قبلی به اضافه فعالیت‌های نهضت ملی مسکن است.


در گام ابتدایی بیان آمار به سراغ مجموع آمار متقاضیان در طرح‌های مسکونی دولتی می‌رویم که تاکنون قوی‌ترین فعالیت دولت سیزدهم نیز در همین بخش اتفاق افتاده است. بر این اساس تا تاریخ 4تیرماه سال1401 مجموعا پنج‌میلیون و 497هزار و 783متقاضی مسکن در سامانه‌های ثبت‌نامی وزارت راه‌وشهرسازی نام‌نویسی کرده‌اند.


بر این اساس تاکنون 66درصد از متقاضیان معادل سه‌میلیون و 632هزار و 806متقاضی حائز شرایط اولیه دریافت مسکن شده‌اند و همچنین 28درصد از کل آمار ثبت‌نامی‌ها معادل یک‌میلیون و 561هزار و 222متقاضی نیز در انتظار بررسی تا تخصیص پروژه قرار دارند.علاوه‌بر آمار ذکرشده تا تاریخ مذکور، 929هزار و 896متقاضی معادل 16درصد از متقاضیان ثبت‌نام کرده، تایید نهایی نام‌نویسی را از وزارت راه‌وشهرسازی دریافت کرده و در مرحله رسیدن به تخصیص پروژه قرار دارند.


لازم به ذکر است تا 4تیرماه سال 1401 کار عملیاتی 419هزار و 124متقاضی در دستورکار قرار گرفته و تنها 247هزار و 432متقاضی به مرحله تخصیص پروژه رسیده‌اند. به معنای دیگر پس از گذشت نزدیک به 10ماه از فعالیت وزارت راه‌وشهرسازی هم‌اکنون برای 4.5درصد از متقاضیان کل پروژه تخصیص داده شده است.


این مساله در شرایطی اتفاق می‌افتد که هم‌اکنون 264هزار و 15متقاضی بالای 40میلیون تومان آورده اولیه تامین کرده‌اند؛ به عبارت دیگر هم‌اکنون به 16هزار و 583متقاضی باوجود تکمیل آورده اولیه همچنان پروژه‌ای تخصیص پیدا نکرده که احتمال می‌رود ناتوانی در تامین زمین علت عدم درنظرگرفتن پروژه برای این تعداد است.


 
جزئیات از پیشرفت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن


 بخش دوم آمار موجود در سامانه جامع طرح‌های مسکن مرتبط با تعداد پروژه‌های در دست احداث است. بر این مبنا تا تاریخ 4تیرماه سال 1404، میزان 462هزار و 738واحد مسکونی برای ساخت تعریف شده است که از این تعداد 192هزار و 312واحد مسکونی قرارداد ساخت با سازنده دارد و 66هزار و 189واحد مسکونی نیز دارای قرارداد مشارکت مدنی هستند.


بر این اساس، مجموعا تاکنون 166هزار و 60پروژه تا تاریخ 4تیرماه سال1401 موفق به اخذ پروانه ساختمانی شده‌اند و 164هزار و 303واحد مسکونی نیز پی‌ریزی شده است.براساس گزارش پیشرفت پروژه 97هزار و 140واحد مسکونی نیز به مرحله اسکلت و سقف رسیده و سفت‌کاری 41هزار و 169واحد مسکونی به تمام رسیده است.


درنهایت نیز، 17هزار و 191واحد مسکونی در مرحله نازک‌کاری قرار دارند و 11هزار و 185واحد مسکونی نیز به مرحله پایان‌کار رسیده که عمده این واحدها مرتبط با طرح اقدام ملی است.
 


 8 درصد به مرحله اخذ پروانه رسیده است


در همین رابطه، محمد حمیدزاده، کارشناس حوزه مسکن گفت که:‌ برمبنای ادعای وزارت راه‌وشهرسازی، در دو سال باید دومیلیون واحد مسکونی ساخته شود، زیرا فرایند ساخت مسکن بیش از یک سال طول می‌کشد.‌این کارشناس مسکن ادامه داد: با وجود چنین مفروضی و با کسر 10ماه گذشته از 24ماه مهلت تحویل بخش اول نهضت ملی مسکن، ضروری بود که این دومیلیون واحد مسکونی را به مرحله اخذ پروانه می‌رساندند تا در 14ماه آتی فرایند ساخت آن تکمیل شود.‌


حمیدزاده با بیان اینکه تا 4تیرماه سال1401 تنها 166هزار و 60پروژه به مرحله اخذ پروانه ساختمانی رسیده است، گفت: وزارت راه‌وشهرسازی تا این لحظه هشت‌درصد از تعهد دوساله خود و چهاردرصد تعهد ساخت چهارمیلیون مسکن را به مرحله اخذ پروانه ساختمانی رسانده است و با تداوم شرایط موجود عمل به قانون مجلس بسیار دشوار خواهد شد.


بررسی دقیق آماری نهضت ملی مسکن، ضرورت شتاب گرفتن این پروژه با توجه به زمان‌بندی را نشان می‌دهد؛ از این رو وزارت راه‌وشهرسازی باید با برنامه دقیق نسبت‌به تعیین‌تکلیف واحدهای باقیمانده اقدام کرده و زمینه تحقق قانون مجلس و رفع نیاز مردم را مهیا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha