پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 341471

واکسن جهانی آنفولانزا که توسط دولت آمریکا ساخته شده است آزمایشات انسانی را آغاز می‌کند.

تست واکسن آنفولانزا بصورت اسپری بینی

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، محققان مؤسسه بهداشت آمریکا (NIH) فاز ۱ آزمایش انسانی را برای آزمایش واکسن جهانی جدید آنفولانزا آغاز کردند. این کارآزمایی واکسن جدید را به صورت اسپری بینی یا با تزریق پس از اینکه مطالعات حیوانی نتایج تایید شده اش را نشان داد، آزمایش می‌کند.

آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا (NIAID) گفت: واکسن‌های آنفولانزا که می‌توانند محافظت طولانی مدتی در برابر طیف وسیعی از ویروس‌های آنفلوانزای فصلی و همچنین ویروس‌هایی که پتانسیل همه‌گیری دارند، ارائه دهند، ابزار ارزشمندی برای سلامت عمومی خواهند بود.

واکسن جدید BPL-۱۳۵۷ نامگذاری شده است و یک واکسن چند ظرفیتی و کامل است که حاوی نسخه‌های غیرفعال شده از چهار سویه خاص آنفولانزا است: H۱N۹، H۳N۸، H۵N۱، و H۷N۳.

ویروس‌ها با استفاده از یک ماده شیمیایی به نام بتا پروپیولاکتون (BPL) غیرفعال شده اند.

یک مطالعه پیش‌بالینی شامل موش‌ها است که در این مطالعه، در خصوص موش‌ها نشان داده شده که دو دوز واکسن آزمایشی ۱۰۰ درصد در برابر دوزهای کشنده شش گانه مختلف آنفولانزا محافظت می‌کند.

کارآزمایی فاز ۱ حداکثر ۱۰۰ فرد سالم را به صورت تصادفی در سه گروه انتخاب می‌کند که به صورت داخل بینی، داخل عضلانی یا دارونما برای واکسن مورد آزمایش قرار گیرند.

متیو ممولی، محقق NIAID که این کارآزمایی را هدایت می‌کند، توضیح داد: با واکسن BPL-۱۳۵۷، به‌ویژه زمانی که از راه بینی داده می‌شود، ما در تلاش هستیم تا یک پاسخ ایمنی جامع را القا کنیم که از نزدیک مصونیت به‌دست‌آمده پس از عفونت طبیعی آنفولانزا را تقلید کند.

این واکسن با تقریباً همه واکسن‌های دیگر برای آنفولانزا یا سایر ویروس‌های تنفسی متفاوت است، که بر ایجاد ایمنی به یک آنتی ژن ویروسی متمرکز هستند و اغلب مصونیت مخاطی را القا نمی‌کنند.

واکسن‌های داخل بینی در حال حاضر یک موضوع تحقیقاتی داغ هستند، با کارهای زیادی در مورد اینکه چگونه واکسن‌های قابل استنشاق می‌توانند به طور موثر از نفوذ ویروس‌های تنفسی در نقطه ورود به بدن انسان جلوگیری کنند.

تعدادی از واکسن‌های داخل بینی کووید-۱۹ در حال حاضر در حال توسعه هستند، با این پیشنهاد که می‌توانند با آموزش سلول‌های ایمنی در غشای مخاطی بینی برای شناسایی ویروس و کشتن فوری آن در اولین تماس، از عفونت جلوگیری کنند.

فائوچی گفت: واکسن آنفولانزای کاندید BPL-۱۳۵۷ که در این کارآزمایی بالینی آزمایش می‌شود، در مطالعات پیش بالینی بسیار خوب عمل کرد و ما مشتاقانه منتظریم تا نحوه عملکرد آن در افراد را بیازماییم.

منبع: سایت نیواطلس منتشره از محققان مؤسسه بهداشت آمریکا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha