سخنگوی سازمان انتقال خون کشور از رشد ۱۳ درصدی اهدای خون در ۳ ماه اول ۱۴۰۱ خبر داد و بیشترین و کمترین گروه‌های خونی در کشور از نظر فراوانی را اعلام کرد.

رشد ۱۳ درصدی اهدای خون در ۱۴۰۱/بیشترین و کمترین گروه‌های خونی در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر عباس صداقت درباره وضعیت اهدای خون در سه ماهه ابتدایی امسال، گفت: در بهار سال ۱۴۰۱ که سه ماه ابتدایی سال را شامل می‌شود، حدود ۷۱۰ هزار نفر از هموطنان به مراکز اهدای خون سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد حدود ۵۷۰ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

رشد ۱۳ درصدی اهدای خون در ۳ ماه اول ۱۴۰۱

وی افزود: خوشبختانه با احساس مسئولیت هموطنان نوع‌دوست و اهداکنندگان همیشه همراه سازمان انتقال خون ایران و همچنین با تلاش همکاران‌مان در پایگاه‌های انتقال خون سراسر کشور، شاهد رشدی در حدود ۱۳ درصد در شاخص اهدای خون در سه ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته بوده‌ایم که همین موضوع توانست مشکل پاسخ به نیاز مراکز درمانی و بیماران به خون و فرآورده‌های خونی که در سال گذشته به سختی انجام می‌شد، رفع کرد و با ذخایر حدود ۱۰ روز به صورت کامل، جامع و به‌هنگام توانستیم به این نیاز پاسخ دهیم.

۳ استان در صدر اهدای خون

صداقت ادامه داد: باید توجه کرد که در شاخص اهدای خون بیشترین رشد را به ترتیب در استان‌های خراسان شمالی با ۳۵ درصد رشد، استان همدان با رشد ۳۳ درصد و استان کردستان با رشد ۳۲ درصد داشته‌ایم.

مشارکت ۴.۵ درصدی بانوان در اهدای خون

وی درباره وضعیت مشارکت بانوان در اهدای خون نیز گفت: در کشور ما در سه ماه اول سال جاری همچنان شاخص مشارکت بانوان در اهدای خون به طور چشمگیری کمتر از متوسط کشورهای توسعه‌یافته و تقریبا برابر با ۴.۵ درصد بوده است. درباره اهدای خون بانوان در سه ماهه ابتدایی امسال، بیشترین رشد را به ترتیب در استان‌های کردستان با رشد حدود ۹ درصد، لرستان با رشد هشت درصد و خراسان شمالی با رشد هفت درصد نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته داشته‌ایم. البته در استان‌های قزوین، سیستان و بلوچستان، اردبیل، زنجان، مرکزی، گلستان و خراسان جنوبی هم مشارکت بانوان در اهدای خون بالای شش درصد بوده است.

بیشترین و کمترین گروه‌های خونی در کشور

صداقت درباره وضعیت فراوانی گروه‌های خونی در کشور، گفت: از نظر فراوانی گروه‌های خونی تقریبا ۹۰ درصد از جمعیت کشورمان گروه خونی مثبت دارند و فقط ۱۰ درصد از جمعیت کشور دارای گروه خونی منفی هستند. در عین حال بیشترین فراوانی را در کشورمان گروه خونی O مثبت با حدود ۳۴ درصد دارد. بعد از آن A مثبت با فراوانی ۲۷ درصد، بعد هم B مثبت با فروانی ۲۳ درصد است. گروه خونی بعدی AB مثبت با فراوانی هفت درصدی است. گروه خونی O منفی حدود سه تا چهار درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد و حدود سه درصد از جمعیت کشور هم دارای گروه خونی A منفی هستند. همچنین حدود دو درصد دارای گروه خونی B منفی و کمتر از یک درصد هم دارای گروه خونی AB منفی هستند.

وی گفت: افرادی که دارای گروه خونی AB مثبت هستند، گیرندگان همگانی خون محسوب می‌شوند و می‌تواند از همه گروه‌های خونی، خون و فرآورده‌های خونی را دریافت کنند. گرچه که توصیه این است که حتما بر اساس پروتکل‌های کشوری و دستورالعمل‌های جهانی، خون‌های اهدایی حتما باید از نظر آنتی‌بادی‌ها مورد ارزیابی دقیق قرار گیرند و از نظر ارزیابی تطابق گروه‌های خونی اهداکننده با گیرنده مورد بررسی قرار گیرند. در عین حال افرادی که گروه خونی O منفی دارند، می‌توانند اهداکننده عمومی باشند و به همه نیازمندان به خون در همه گروه‌های خونی می‌توانند خون اهدا کنند.

صداقت تاکید کرد: خوشبختانه کشور ما جزو معدود کشورهای جهان است و همچنین تنها کشور منطقه شمال آفریقا و شرق مدیترانه است که شبکه ملی خون‌رسانی دارد که در کشور کاملا مستقر شده و کاملا فعال است. به این معنا که خون مورد نیاز تمامی مراکز درمانی و تمامی بیماران کشور که نیازمند دریافت خون و فرآورده‌های خون هستند، می‌تواند از اقصی‌نقاط کشور، تامین شود. بنابراین از طریق این شبکه خون مورد نیاز همه استان‌ها، شهرستان‌ها و بیمارستان‌ها که بیش از ۹۴۰ بیمارستان در سطح کشور داریم که دارای بانک خون هستند، تامین می‌شود. امروزه می‌توان به جرات گفت که با یاری خدا و همراهی اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران، ما در مقابل درخواست مراکز درمانی سراسر کشور با ذخایز خونی مناسب مواجهیم و به صورت ۱۰۰ درصد تمامی درخواست‌های مراکز درمانی را در تمامی کشور با بالاترین کیفیت از نظر سلامت خون و فرآورده‌های خونی و بر اساس بالاترین استانداردهای جهانی پاسخگو هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha