اگر قرار است شرکت‌های استارت آپی در حوزه سلامت خدمات آنلاین ارائه بدهند صرفاً باید در جهت تسهیل دسترسی مردم باشد و تعریفش مشخص باشد و مطابق با تعرفه مشخص خدمات الکترونیک از بیماران دریافت داشته باشند. متأسفانه این شرکت ها در حال حاضر آن ‌طور که دیده و شنیده‌شده پدیده دلالی را رواج می‌دهند و به‌صورت واسطه‌گری درخواست پورسانت از مراکز پزشکی و پیراپزشکی دارند که اصلا مناسب نیست و حتما باعث افت کیفیت ارایه خدمات خواهند شد

نگذارید شرکت های بی مجوز استارت آپی حوزه سلامت دلال گونه عمل کنند

به گزارش سلامت نیوز اخیرا نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شده‌است که در آن معاون درمان یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی خطاب به سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 26 تهران( جرائم پزشکی) درخصوص یکی از شرکت های استارت آپی حوزه سلامت نوشته‌است:

... بازرسان این معاونت در معیت یکی از بازرسان محترم مدیریت نظارت بر امور آزمایشگاه‌های این معاونت در بازرسی از یکی از شرکت‌های استارتاپی فعال در این حوزه مشاهده کردند شرکت مذکور صرفاً دارای مجوز فعالیت از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و اتحادیه کشوری صنف کسب‌وکارهای مجازی بوده و تاکنون هیچ‌گونه مجوزی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام‌پزشکی کشور و نیز دانشگاه علوم پزشکی، در خصوص فعالیت‌های درمانی در ارائه خود در زمینه‌های آزمایش پزشکی (تشخیصی) آنلاین، معاینه پزشکی در محل (منزل)، شنوایی‌سنجی، رادیولوژی، نوار قلب، بینایی‌سنجی و ارجاع بیمار اخذ ننموده‌است. درحالی‌که انجام خدمات فوق صرفاً منوط به تأسیس مؤسسه پزشکی خدمات بالینی در منزل و دریافت مجوزهای قانونی لازم جهت ارائه این‌گونه خدمات از مراجع ذی‌صلاح است متأسفانه این شرکت چنین مجوزهایی ندارد » در این نامه ذکر شده که موسس این مجموعه در مقابل تذکرات بازرسین و حتی حکم مبنی بر پلمپ مجموعه مقاومت کرده است ...

دکتر محمدعلی برومند متخصص آسیب شناسی و نماینده جامعه آزمایشگاهیان در هئیت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ در این خصوص گفت:« تاکنون به کرات نسبت‌به عملکرد شرکت‌های استارت آپی که در حوزه پزشکی و پیراپزشکی فعالیت دارند و به‌صورت آنلاین خدمت ارائه می‌دهند معترض شده ایم و دراین‌رابطه با وزارت بهداشت هم مکاتبه ای داشته ایم و متاسفانه باید بگویم نامه جدید منتشر شده اشاره به همان مسئله‌ای است که قبلا بارها توسط سازمان نظام‌پزشکی و انجمن‌های علمی نسبت‌به آن هشدار داده‌شده بود یعنی ورود افراد غیرمتخصص به حیطه‌های پزشکی و پیراپزشکی که می‌تواند بسیارً مضر باشد و به سلامت عمومی جامعه آسیب های جدی وارد کند. »

دکتر برومند ادامه داد:« شماری از این مجموعه های استارت‌آپی علی‌رغم این‌که به‌عنوان کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی خوب با هزینه‌ای کم وارد میدان شده‌اند و در خیلی از حوزه ها هم موفق بوده اند اما در حوزه پزشکی و پیراپزشکی وضعیت کاملا متفاوت است و حتما باید در این حوزه چارچوب‌های نظارتی قوی وجود داشته باشد. اگر قرار است شرکت‌ها در این حوزه خدمات آنلاین ارائه بدهند صرفاً باید در جهت تسهیل دسترسی مردم باشد و تعریفش مشخص باشد و مطابق با تعرفه مشخص خدمات الکترونیک از بیماران دریافت داشته باشند. متأسفانه این شرکت ها در حال حاضر آن ‌طور که دیده و شنیده‌شده پدیده دلالی را رواج می‌دهند و به‌صورت واسطه‌گری درخواست پورسانت از مراکز پزشکی و پیراپزشکی دارند که اصلا مناسب نیست و حتما باعث افت کیفیت ارایه خدمات خواهند شد. اگر بای این شیوه عملکرد نامناسب برخورد مناسب صورت نگیرد و اگر چارچوبی برای تعیین خدمات اعلام نشوذ متأسفانه مثل خیلی از پدیده‌های دیگر در کشور کلان با آفت دلالی و ارائه خدمات نامناسب و نادرست به شکل گسترده روبرو خواهیم شد.»

نماینده جامعه آزمایشگاهیان در نظام پزشکی در این خصوص هشدار داد:« اگر خیلی سریع نسبت‌به حل این مسئله اقدام نکنیم با آسیب‌های خیلی جدی و مشکلات عمیقی مواجه خواهیم شد که برای علاج آن دیر شده است. خواهشم این است که حتما سیستم‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند و مسئولانی که می‌توانند مؤثر باشند بخصوص وزارت بهداشت، سازمان نظام‌پزشکی و انجمن‌های علمی نسبت‌به این مسئله حساسیت ویژه داشته باشند و نگذارند که این مسئله بسیار مهم با گستره ای وسیع کوچک و کم اهمیت تلقی شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha