چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹

 تعداد شکایت‌های مردمی از عبور قیمت ارزاق از خط‌قرمزهای دولت رو به افزایش است. مردم از افزایش قیمت کالاهایی که دولت برای آن‌ها سقف قیمت تعیین کرده، خبر می‌دهند. شوک تورمی ناشی از حذف ارز چهارهزار و 200تومانی هر روز بیشتر و قیمت کالاها افزایشی‌تر می‌شود؛ افزایشی که نه‌تنها در اقلام اساسی بلکه تقریبا همه کالاها به‌ویژه موادغذایی را شامل شده است.

گران شدن دوباره اقلام پروتئینی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، از سال۱۳۹۷ با اعمال دور جدید تحریم‌ها، تورم بی‌سابقه در کشور آغاز شد؛ تورمی سنگین که هرسال درصد آن سیر صعودی داشته و در مقابل، قدرت خرید خانوارها نیز هر سال کمتر از قبل و فشارهای اقتصادی بر آن‌ها بیشتر بوده است. در یکی، دو ماه اخیر، پس از حذف ارز ترجیحی با ورود شوک سنگین به قیمت اجناس، شاهد تورمی سنگین هستیم.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه خرداد سال جاری با ثبت رقم ۲/ ۱۲درصد به بیشترین میزان از ابتدای انتشار آن رسیده است. این نهاد، به‌شکل رسمی آمار تورم ماهانه را از ابتدای دهه۸۰ ارائه کرده است. علاوه‌بر تورم ماهانه، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نیز با ثبت رقم ۵/ ۵۲درصد بیشترین میزان در مقایسه با سال‌های دو دهه گذشته است.

در همین مدت کوتاه قیمت روغن بیش از پنج برابر، ماکارونی حدودا سه‌برابر و شیر دوبرابر شده، مرغ و تخم‌مرغ هم گران شده و در پی آن نیز اقلام دیگر موادغذایی مانند انواع لبنیات افزایش قیمت را تجربه کرده است؛ البته مشخصا با گرانی یک کالا، این رشد به دیگر کالاها سرایت کرده و یک موج تورمی در کشور ایجاد شد. دولت برای هرکدام از اقلام نرخ تعیین کرد اما تورم نشان داد که بازار از نرخ تعیین‌شده فراتر می‌رود و مردم از این موضوع به‌شدت گلایه‌مند هستند.

یکی از شهروندان که برای خرید یک بسته 15عددی تخم‌مرغ مبلغ 58هزار تومان پرداخته بود با گلایه از نبود نظارت بر قیمت کالاهای اساسی گفت: وقتی دولت برای هر کیلو تخم‌مرغ قیمت 40هزار تومان را تعیین کرده چرا باید قیمت در بازار به دوبرابر این مقدار برسد؟ مشاهدات میدانی نیز حاکی از آن است که در روزهای اخیر هر کارتن تخم‌مرغ دست‌کم 70هزار تومان و هر شانه 30عددی تخم‌مرغ بین 10 تا 15هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

عبور قیمت تخم‌مرغ از مرز شانه‌ای 100هزار تومان در حالی است که سال گذشته قیمت‌50 تا 60هزارتومانی این کالا با توجه به قدرت خرید خانوارها، بسیاری از مصرف‌کنندگان را با چالش مواجه کرده بود. اردیبهشت‌ماه قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ 40هزار تومان تعیین شد که با توجه به وزن 1.8 تا 2کیلویی هر شانه تخم‌مرغ، قیمت هر شانه باید بین 72 تا 80هزار تومان باشد، امروز اما در شرایطی که به‌دنبال هدفمندسازی یارانه‌ها دیگر اقلام اساسی نیز با تغییر قیمت مواجه شده‌اند، تخم‌مرغ 110 و 116 هزارتومانی فشار مضاعفی بر اقشار ضعیف خواهد بود.

از سوی دیگر، به‌رغم قیمت‌ بیش از 100هزارتومانی هر شانه تخم‌مرغ، تولیدکنندگان همچنان قیمت این کالا را در بازار پایین‌تر از هزینه تولید، زیان مالی وارد شده به این صنف را قابل‌توجه و اقدامات حمایتی از قبیل خرید حمایتی شرکت پشتیبانی امور دام و حذف تعرفه صادرات را ناکافی و ناکارآمد می‌دانند. تولیدکنندگان اعتقاد دارند قیمت اعلام‌شده دولت برای خرید مازاد تولید تخم‌مرغ (کیلویی 32هزار تومان) با کف هزینه تولید مرغداران فاصله زیادی دارد. همان مبلغ نیز با یک ماه تاخیر به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود.

از سوی دیگر و درحالی‌که برخی، صادرات تخم‌مرغ را دلیل رشد قیمت این کالا در بازار می‌دانند، به نظر می‌رسد در زمینه صادرات نیز شرایط بر وفق مراد تولیدکنندگان نیست. به‌رغم تکذیب خبر ممنوعیت واردات تخم‌مرغ ایران به عراق، مرزهای این کشور به گفته تولیدکنندگان همچنان به‌ روی صادرکنندگان بسته و افغانستان تنها مقصد صادراتی تخم‌مرغ ایران است. به گفته رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران، روزانه 2.900تن تخم‌مرغ تولید و از این حجم درنهایت 100تن صادر و مابقی روانه بازار مصرف می‌شود.

ناصر نبی‌پور، روز گذشته قیمت 90هزار تومان را برای یک شانه تخم‌مرغ در واحدهای صنفی منطقی دانست و گفت: قیمت یک شانه تخم‌مرغ دوکیلویی در کارخانه 64هزار تومان تمام می‌شود. پس با احتساب کرایه حمل‌ونقل و سود قانونی یک شانه تخم‌مرغ 90 تا 100 هزار تومان تمام می‌شود. آمارهای اتحادیه مرغ‌تخم‌گذار تهران نشان می‌دهد در خردادماه مرغداران با هدف کاهش تولید، به‌جای دومیلیون، 9میلیون مرغ تخم‌گذار را روانه کشتارگاه کردند.

گوشت قرمز؛ همچنان گران


همزمان با تخم‌مرغ، گوشت قرمز هم در ماه‌های اخیر نوسان قیمت زیادی داشته، هرچند جهت حرکت پیکان قیمت این کالا در مقطعی رو به پایین بوده اما همچنان قیمت‌های بازار با قدرت خرید بخش زیادی از مصرف‌کنندگان متناسب نیست. در خردادماه گوشت قرمز گوساله و گوسفندی هر دو در مقاطعی کاهش قیمت داشتند و گوشت گوسفندی به گفته رییس اتحادیه فروشندگان، این کالا کاهشی تا 30هزار تومان در هر کیلوگرم را نیز شاهد بود که دلیل آن نبود استقبال مصرف‌کنندگان اعلام شد.

آخرین قیمت اعلام‌شده برای هر کیلو شقه گوسفندی 155هزار تومان و برای هر کیلو ران گوساله 170هزار تومان بوده است که همچنان برای بخش زیادی از مردم گران محسوب می‌شود. این در حالی است که شرایط گوشت نیز از جهت تولید مازاد بر نیاز همانند تخم‌مرغ است اما مصرف‌کنندگان از این تولید بیش از تقاضا سودی نمی‌برند.

در خرده‌فروشی‌ها هر کیلو راسته با استخوان گوسفندی 160هزار تومان، هر کیلو ران گوسفندی 175هزار تومان، هر کیلو سردست گوسفندی 135هزار تومان و هر کیلو کف‌ دست با ماهیچه 160هزار تومان به فروش می‌رسد. برای هر کیلو سردست گوساله قیمت 170هزار تومان، قلوه‌گاه گوساله 140هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

مرغ؛ هر روز یک قیمت


نوسان قیمت مرغ از دیگر اقلام پروتئینی بیشتر بوده است. این کالا که دولت برای هر کیلوگرم آن قیمت 60هزار تومان تعیین کرده تا مدت‌ها بعد از اعلام این نرخ، زیر قیمت مصوب در بازار به فروش می‌رسید و کاهش تقاضا اجازه رشد قیمت را به آن نمی‌داد، درنتیجه تولیدکنندگان با اتخاذ سیاست کاهش جوجه‌ریزی تلاش کردند از افت بیشتر قیمت در بازار جلوگیری کنند.

در خردادماه در میادین میوه‌وتره‌بار نیز هر روز قیمت جدیدی برای مرغ اعلام می‌شد که از 40 تا 48هزار تومان متغیر بود. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد درحال‌حاضر آخرین قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار حدود قیمت مصوب یعنی 60هزار تومان است و در صورت قطعه‌بندی قیمت تا 75هزار تومان نیز بالا می‌رود. هر کیلو ران مرغ بدون پوست درحال‌حاضر بین 63 تا 65هزار تومان و هر کیلو سینه مرغ کامل 76 تا 78 هزار تومان قیمت دارد.

دلیل گرانی کالاها


سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: استدلال و نظر دولت و مجلس این بود که ارز 4200تومانی می‌تواند فسادآور باشد و این ارز در مسیر خود هزینه نمی‌شود اما حذف آن می‌تواند اثر روانی داشته باشد و وقتی یارانه‌ای وجود نداشته باشد، در این موارد افزایش قیمت به وجود می‌آید.
روح‌الله عباس‌پور درباره افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی در کشور و نقش وزارت صمت برای کنترل این امر اظهار کرد: دلیل گرانی‌های اخیر در حوزه صنعت می‌تواند افزایش قیمت‌های جهانی باشد.

بحث قیمت جهانی مواد غذایی، فولاد و محصولات دیگر در کشور ما هم جدا از مسائل جهانی نیست و تاثیرگذار است؛ برای مثال، اوکراین یکی از کشورهای مطرح دنیا در حوزه فولاد است اما براساس جنگ روسیه و اوکراین، تولید فولاد آن‌ها با چالش مواجه شد که این موضوع تاثیرات جهانی را به دنبال دارد.


سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه حذف ارز 4200تومانی هم در حوزه موادغذایی و سایر کالا می‌تواند اثر رانتی خود را به‌همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: استدلال و نظر دولت و مجلس این بود که ارز 4200تومانی می‌تواند فسادآور باشد و این ارز در مسیر خود هزینه نمی‌شود اما حذف آن می‌تواند اثر روانی داشته باشد و وقتی یارانه‌ای وجود نداشته باشد، در این موارد افزایش قیمت به وجود می‌آید.


وی افزود: اگرچه مجلس و دولت موضوعات جایگزینی را هم پیش‌بینی کرده است ولی درعین‌حال این موضوع می‌تواند تاثیرات سوءمدیریتی هم باشد، چون باید در جاهایی دقت عمل بیشتری داشته باشند و راهکارهای لازم را در این زمینه پیش‌بینی کنند.نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: دولت و رییس‌جمهور هم تاکید بر این دارند که دقت نظر در این زمینه داشته و راهکارهای لازم برای کنترل قیمت‌ها را پیش‌بینی کنند.

نمایندگان مجلس سوال‌های خود را از وزیر صمت درباره این موضوع مطرح کرده‌اند اما باید دید دولت نسبت‌به این موضوع در حوزه اقتصادی چه ورودی خواهد داشت تا اقدامات بعدی براساس آن صورت گیرد.دولت برای هرکدام از اقلام نرخ تعیین کرد اما تورم نشان داد که بازار از نرخ تعیین‌شده فراتر می‌رود و مردم از این موضوع به‌شدت گلایه‌مند هستند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha