سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 341932

بیماری های عروقی، شامل هر بیماری است که بر سیستم گردش خون یا رگ های خونی شما تاثیر می گذارد. این بیماری ها، از مشکلات و بیماری ‌های شریان ‌ها (سرخرگ ها)، وریدها (سیاهرگ ها) و رگ ‌های لنفاوی گرفته تا اختلالات خونی که بر گردش خون تاثیر می ‌گذارند، متغیر است. رگ های خونی، لوله های کشسانی هستند که خون را به همه قسمت های بدن می رسانند. رگ های خونی بدن عبارتند از:

ضرورت سلامت عروق در بدن
  1. شریان ها (سرخرگ ها) که خون را از قلب به اندام ها می برند.
  2. ورید ها (سیاهرگ ها) که خون را از اندام ها به قلب برمی گردانند.
  3. مویرگ ها، کوچک ترین رگ های خونی که ورید ها و شریان های کوچک را به هم متصل می کنند، اکسیژن و مواد مغذی را به بافت ها می رسانند و مواد زائد را از بافت ها دور می کنند.

انواع بیماری های عروقی

برخی از بیماری های عروقی، بر شریان ها (سرخرگ ها) تاثیر می گذارند. اما برخی از بیماری های دیگر در وریدها (سیاهرگ ها) رخ می دهند. این بیماری ها همچنین می توانند فقط در قسمت های خاصی از بدن ایجاد شوند.

1_ بیماری های وریدی

وریدها (سیاهرگ ها) لوله هایی قابل انعطاف و توخالی هستند که درون برخی از آن ها، دریچه هایی وجود دارد. وقتی عضلات منقبض می شوند، این دریچه های یک طرفه، باز می شوند و خون درون سیاهرگ ها حرکت می کند. وقتی که عضلات به حالت استراحت در می آیند، این دریچه ‌ها بسته می‌ شوند و خون در یک جهت درون سیاهرگ ها جریان پیدا می کند.

اگر دریچه های درون سیاهرگ ها آسیب ببینند، ممکن است به طور کامل بسته نشوند. این اتفاق باعث می شود که خون در هر دو جهت جریان پیدا کند. هنگامی که عضلات منبسط می شوند، دریچه های آسیب دیده نمی توانند خون را نگه دارند. این اتفاق می تواند باعث تجمع خون یا تورم در سیاهرگ ها شود.

در نتیجه رگ ها برآمده می شوند و در زیر پوست، مانند طناب به نظر می رسند. خون آهسته ‌تر درون رگ ‌ها حرکت می ‌کند و ممکن است به دیواره های عروق بچسبد. علائم این اتفاق شامل احساس سنگینی، درد، تورم، ذق ذق کردن و خارش می باشد. لخته های خون نیز ممکن است تشکیل شوند.

  1. ورید های واریسی:

رگ ‌های برآمده، متورم، بنفش رنگ و طناب مانند که دقیقا زیر پوست دیده می ‌شوند. آسیب دیدن دریچه های درون وریدها باعث این اتفاق می شود. برخی افراد بر این باورند که درمان قطعی برای واریس پا وجود ندارد، اما این قضیه صحت ندارد. شما برای دریافت درمان انواع واریس و بیماری های عروقی باید به متخصص یا جراح عروق مراجعه کنید.

ضرورت سلامت عروق در بدن

  1. رگ ‌های عنکبوتی:

بروز رگه ‌های کوچک قرمز یا بنفش رنگ روی زانوها، ساق پا یا ران‌ ها که به دلیل متورم شدن مویرگ ها (رگ های خونی کوچک) ایجاد می شود.

  1. سندرم (KTS):

این بیماری نادر، نوعی اختلال عروقی مادرزادی می باشد.

  1. سندرم May-Thurner (MTS):

در این بیماری، شریان ایلیاک راست، باعث فشرده شدن ورید ایلیاک چپ می شود. این اتفاق خطر ترومبوز ورید عمقی (DVT) در اندام های سمت چپ را افزایش می دهد.

  1. سندرم خروجی قفسه سینه (TOS):

گروهی از اختلالات که با فشردگی، آسیب یا تحریک اعصاب و یا رگ ‌های خونی (شریان ‌ها و وریدها) در ناحیه تحتانی گردن، زیر بغل و بالای قفسه سینه اتفاق می ‌افتد.

  1. نارسایی مزمن وریدی (CVI):

این بیماری زمانی اتفاق می ‌افتد که دیواره وریدها و یا دریچه ‌های درون وریدهای پا به درستی کار نمی ‌کنند. در نتیجه بازگشت خون از پاها به قلب دشوار می ‌شود.

2_ بیماری شریان محیطی (PAD)

شریان ‌های محیطی (رگ‌ های خونی خارج از قلب) نیز مانند رگ ‌های خونی قلب (شریان‌ های کرونری)، ممکن است دچار آترواسکلروز (تصلب شرائین) شوند. این وضعیت به دلیل تجمع پلاک ها (رسوب‌ های چربی و کلسترول) درون رگ ها ایجاد می شود. این اتفاق به مرور زمان، باعث تنگ شدن و گرفتگی شریان ها می شود. در نهایت، تنگ شدن شریان ها باعث کاهش جریان خون می شود. این اتفاق نیز ممکن است منجر به ایسکمی یا خونرسانی ناکافی به بافت های بدن شود. انواع بیماری های شریان محیطی عبارتند از:

  1. بیماری شریان محیطی (PAD):

این بیماری به دلیل انسداد رگ های خونی در پاها ایجاد می شود. توقف کامل گردش خون، می تواند منجر به گانگرن یا قانقاریا و از دست دادن اندام شود.

  1. سندرم ایسکمی روده:

انسداد عروق خونی که به سیستم گوارشی خونرسانی می کنند، باعث ایجاد این بیماری می شود.

  1. بیماری شریان کلیوی:

انسداد شریان های کلیوی می تواند منجر به بیماری شریان کلیوی و نارسایی کلیه شود.

  1. سندرم فشردگی شریان پوپلیتئال:

این عارضه یک بیماری عروقی نادر است که پاها را تحت تاثیر قرار می دهد و در برخی از ورزشکاران جوان رخ می دهد. عضلات و تاندون ‌های نزدیک به زانو، باعث فشردگی شریان پوپلیتئال می شوند، خونرسانی به ساق پا محدود می ‌شود و ممکن است باعث آسیب به شریان شود.

  1. سندرم یا پدیده رینود:

این بیماری شامل اسپاسم (گرفتگی) شریان های کوچک انگشتان دست و گاهی اوقات انگشتان پا است که به دلیل قرار گرفتن در معرض سرما یا استرس ایجاد می شود.

ضرورت سلامت عروق در بدن

  1. بیماری برگر (Buerger):

این بیماری اغلب شریان ها، وریدها و اعصاب کوچک و متوسط را درگیر می کند. اگرچه علت این بیماری هنوز ناشناخته است، اما ارتباط زیادی با مصرف توتون و تنباکو و یا قرار گرفتن در معرض آن دارد. در این بیماری، شریان ‌های بازوها و پاها تنگ و یا مسدود می‌ شوند و در نتیجه باعث کاهش خونرسانی (ایسکمی) به انگشتان دست، دست ‌ها، انگشتان پا و پاها می ‌شود. در صورت انسداد شدید رگ ها، ممکن است بافت از بین برود (گانگرن) که در این صورت انگشتان دست و پای آسیب دیده، باید قطع شوند. علاوه بر این، التهاب وریدهای سطحی و علائم سندرم رینود نیز ممکن است ایجاد شود.

3_ مشکلات شریان کاروتید

این مشکلات در شریان های اصلی کاروتید در گردن اتفاق می افتد.

  1. بیماری شریان کاروتید:

این بیماری به علت انسداد یا تنگی شریان هایی که به مغز خونرسانی می کنند، رخ می دهد. بیماری شریان کاروتید می تواند منجر به حمله ایسکمی گذرا (TIA) یا سکته مغزی شود.

  1. دایسکشن (پارگی) شریان کاروتید:

این اتفاق به دلیل ایجاد پارگی در یکی از لایه های دیواره شریان کاروتید رخ می دهد. خون از این پارگی به بیرون نشت می کند و بین لایه های دیواره شریان پخش می شود.

  1. تومورهای کاروتید:

توده هایی که در بافت عصبی اطراف شریان کاروتید ایجاد می شود.

  1. آنوریسم شریان کاروتید:

ایجاد برآمدگی در دیواره شریان، آنوریسم نامیده می شود که دیواره شریان را ضعیف می کند و ممکن است باعث پارگی شریان شود.

ضرورت سلامت عروق در بدن

4_ لخته های خون

هنگامی که فاکتورهای انعقادی خون، باعث انعقاد خون (یا تبدیل شدن خون به یک توده جامد و ژله مانند) می شوند، لخته خون تشکیل می شود. زمانی که یک لخته خون، درون یکی از رگ ها ایجاد می شود (ترومبوز)، این لخته ممکن است آزاد شود و در جریان خون حرکت کند. این اتفاق می تواند باعث ترومبوز ورید عمقی (DVT)، آمبولی ریه، حمله قلبی یا سکته مغزی شود. علاوه بر این، وجود لخته های خون در شریان ها می تواند خطر سکته مغزی، حمله قلبی، درد شدید پا، دشواری در راه رفتن و یا حتی از دست دادن یک اندام را افزایش دهد.

  1. اختلالات انعقادی خون :

این اختلالات، افراد را در معرض خطر بیشتری برای تشکیل لخته های خون قرار می دهند. زیرا در این شرایط، احتمال تشکیل لخته خون در شریان ها و وریدها افزایش می یابد. اختلالات انعقادی ممکن است ارثی (مادرزادی) و یا اکتسابی باشند. این اختلالات شامل سطوح بالای فاکتورهای انعقادی خون (فیبرینوژن، فاکتور 8، پروترومبین) و یا کمبود پروتئین های ضد انعقاد یا رقیق کننده خون (آنتی ترومبین، پروتئین C، پروتئین S) می باشد. تهاجمی ترین اختلالات، شامل وجود آنتی بادی های ضد فسفولیپید در گردش خون است که می تواند باعث ایجاد لخته خون در سرخرگ ها و سیاهرگ ها شود.

  1. ترومبوز ورید عمقی (DVT):

این عارضه به دلیل تشکیل لخته خون در ورید های عمقی اتفاق می افتد.

  1. آمبولی ریه:

گاهی اوقات لخته خونی که در سیاهرگ ها تشکیل می شود، آزاد شده و از طریق گردش خون به ریه ها می رود و می تواند باعث آمبولی ریه شود.

  1. ترومبوز ورید آگزیلار یا سندرم:

این عارضه، شایع ترین بیماری عروقی است که ورزشکاران جوان را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری زمانی ایجاد می ‌شود که استخوان ترقوه، دنده اول یا عضلات اطراف، باعث فشرده شدن یکی از وریدهای زیر بغل (ورید آگزیلاری) یا جلوی شانه (ورید سابکلاوین) می شود. این اتفاق خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد.

  1. ترومبوفلبیت سطحی:

این بیماری ناشی از لخته شدن خون در سیاهرگ های زیر پوست می باشد.

5_ آنوریسم آئورت

آنوریسم به ایجاد یک برآمدگی غیر طبیعی در دیواره رگ ها گفته می شود. آنوریسم ممکن است در هر کدام از رگ های خونی ایجاد شود، اما بیشتر در آئورت (آنوریسم آئورت) که شریان اصلی بدن است، رخ می دهد.

  1. آنوریسم آئورت توراسیک:

آنوریسم در قسمتی از آئورت که در قفسه سینه قرار دارد.

  1. آنوریسم آئورت شکمی:

آنوریسمی که در آئورت شکمی رخ می دهد.

6_ دیسپلازی فیبروماسکولار (FMD)

دیسپلازی فیبروماسکولار (FMD) یک بیماری نادر است که به دلیل رشد غیرطبیعی سلول ها در دیواره شریان های متوسط و بزرگ بدن اتفاق می افتد. این بیماری باعث می شود که شریان ها دچار رشد غیر طبیعی شده و مهره مهره مانند به نظر برسند و باریک شوند. این بیماری همچنین می تواند باعث مشکلاتی در شریان ها، از جمله آنوریسم و دایسکشن (پارگی) شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha