سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 341959

روانشناس خانواده گفت: در زندگی تمامی انسانها افرادی سمی وجود دارند این افراد از ضعف‌های زندگی دیگران شایعه درست می‌کنند و همواره افراد مختلف را مورد قضاوت قرار می‌دهند.

ویژگی افراد سمی چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مهدی اخوان، روانشناس خانواده در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم با اشاره به انواع افراد سمی و ویژگی‌های آنها،گفت: آخرین کلمه‌ای که انسان در ذهن خود به هنگام خواب دارد از اهمیت بسیاری برخوردار است و این موضوع در رابطه با اولین کلمه‌ای که فرد در اول صبح به آن فکر می‌کند یا آن را به زبان می‌آورد نیز صدق می‌کند. زمانی که انسان روز خود را با کلمه‌ای منفی آغاز می‌کند تا پایان روز انرژی‌ خود را بر روی آن کلمه متمرکز کرده و بر اساس آن پیش می‌برد.

اخوان ادامه داد: در زندگی تمامی انسانها افرادی سمی وجود دارند که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آنها شایعه پردازی است؛ این افراد از ضعف‌های زندگی دیگران شایعه درست می‌کنند و همواره افراد مختلف را مورد قضاوت قرار می‌دهند. افراد سمی با بزرگنمایی و شایعه پردازی احساس منفی را در دیگران افزایش می‌دهند.

وی افزود: افراد سمی همچنین به شدت دمدمی مزاج هستند و از روان دیگران به عنوان مکانی برای تخلیه احساس خود استفاده می‌کنند. این اشخاص تمام تلاش خود را می‌کنند که از انرژی دیگران استفاده کنند. کسانی که با افراد سمی در ارتباط هستند انرژی خود را کاملا از دست می‌دهند و ممکن است در شرایطی یک روز کامل انرژی نداشته باشند.

این روان شناس اظهار داشت: افراد سمی گاهی در قالب قربانی‌ها خود را نشان می‌دهند. چنین افرادی از کوچک‌ترین مشکلات خود کوه می‌سازند و از آن جایی که تمایلی به مسئولیت‌پذیری ندارند سعی دارند با بزرگ جلوه دادن مشکلات خود از دیگران سرویس رایگان دریافت کنند.

وی ابراز کرد: کسانی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند به صورت ناخودآگاه تبدیل به یک قربانی می‌شوند و این مسئله می‌تواند با گذر زمان به سمی شدن آنها ختم شود. اگر کسی با یک انسان سمی وارد شود تنها ممکن است در اولین ماه‌های ارتباط به خوبی عمل کند اما به پیش رفتن رابطه مشکلات ارتباط داشتن با افراد سمی قربانی افزایش پیدا می‌کند.

این روانشناس خانواده گفت: از دیگر افراد سمی می‌توان به خودبین‌ها اشاره کرد؛ این اشخاص همچنین با عنوان خودشیفته‌ها شناخته می‌شوند که نسبت به انتقاد دیگران بسیار حساس هستند و تمامی آن‌ها را انکار می‌کنند.

وی متذکر شد: ارتباط عاطفی با چنین افرادی بسیار اشتباه است؛ چرا که امکان برقراری صمیمیت با آن‌ها وجود ندارد. خودبین‌ها به صورت مدام به انتقاد دیگران واکنش شدید می‌دهند و راجع به خود صحبت می‌کنند. حیاط یک رابطه بر اساس انعطاف و انتقادپذیری است؛ در نتیجه زمانی که یکی از زوجین فردی خودبین باشد امکان تعامل داشتن در رابطه به شدت کاهش می‌یابد.

اخوان ادامه داد: برای مقابله با افراد سمی تکنیک‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این تکنیک‌ها حباب شیشه‌ای یا شنونده خنثی است که با استفاده از آن فرد شنونده به گفته‌های فرد سمی اهمیت نمی‌دهند. افرادی که می‌خواهند از این تکنیک استفاده کنند می‌توانند بازی‌های کوچک ذهنی برای خود ایجاد کنند.

وی افزود: تکنیک دیگری به نام سوال پرسیدن پیاپی وجود دارد که در طی آن اشخاص می‌تواند از فرد سمی سوال‌های متفاوت بپرسند و او را به چالش بکشانند تا خود در دام مکالمه طولانی با او نیفتند و نیازی به پاسخگویی نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha