استان اصفهان حدود 3 میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی بیابانی دارد که طبق بررسی‌های انجام شده بالغ بر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن تحت تأثیر فرسایش بادی است و بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از آن خسارت‌زاست.

افزایش 400 هزار هکتاری فرسایش خاک در مرکز ایران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، به گفته مسئولان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان، این اراضی در ۱۴ شهرستان از جمله اصفهان، کاشان، آران و بیدگل، نطنز، اردستان، نائین، خور و بیابانک، بُرخوار، هرند، کوهپایه، جرقویه و ورزنه جای گرفته اند و اخیراً گلپایگان و شهرضا نیز شاهد پراکندگی کانون‌های فرسایش بادی بوده است.

از سوی دیگر به گفته کارشناسان اداره کل منابع طبیعی اصفهان، دشت سگزی در شرق شهرستان اصفهان به بحرانی‌ترین کانون گرد و غبار این استان تبدیل شده است و با هر وزش باد از شرق به سمت اصفهان و از شمال به سمت شهرک صنعتی سگزی، گرد و غبار ایجاد می‌شود و شهرستان اصفهان و شاهراه شمال به جنوب کشور تحت تأثیر ریزگردهای حاصل از سگزی قرار می‌گیرد. بحرانی که حالا به گفته مسئولان سالانه خسارات میلیاردی را برجای گذاشته است.


خسارت 400 میلیارد تومانی بر زیرساخت‌های صنعتی اصفهان


مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: گرد و خاک سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان به عرصه‌های مختلف اعم از جاده‌ها، خطوط ریلی، اراضی کشاورزی، شهرها، روستاها و بخش کشاورزی خسارت وارد می‌کند.منصور شیشه فروش با بیان اینکه بسیاری از اراضی کشاورزی به علت کم‌بارشی و نبود آب برای کشت به کانون‌های ریزگرد تبدیل شده که با وزش باد سبب تشدید گرد و خاک در استان می‌شود، افزود: جاری نبودن رودخانه زاینده‌رود باعث تشدید این کانون‌ها شده است.


وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۳۳۳ هزار هکتار از وسعت منطقه کویری است، اظهار داشت: این منطقه کویری بخشی از اصفهان و سمنان را در بر می‌گیرد و چون فاقد رطوبت و منابع آبی است؛ تبدیل به کانون گرد و غبار شده است و با وزش بادهای شرق به غرب شرایط ناسالم را برای اصفهان و یزد ایجاد کرده و زبانه‌های این گرد و غبار سایر استان‌ها را نیز طی روزهای گذشته درگیر کرده است.


این مسئول با تأکید بر اینکه میانگین بارش استان از اول سال زراعی نسبت به میانگین بلندمدت ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد، بیان کرد: این بارش‌ها در مناطق شرق و مرکز استان حدود ۶۵ درصد کاهش داشته است.


مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان میزان کاهش باران را در خوروبیابانک ۷۰ درصد، نائین ۶۵ درصد و اصفهان هم ۵۰ درصد عنوان و تصریح کرد: بسیاری از اراضی کشاورزی به علت کم‌بارشی و نبود آب برای کشت به کانون‌های ریزگرد تبدیل شده که با وزش باد سبب تشدید بحران گرد و خاک در استان می‌شود.

طبق مطالعات انجام شده از ۲.8 میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی استان ۱.۵ میلیون هکتار آن تحت فرسایش بادی هستند که طی همکاری سازمان منابع طبیعی، برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه اجرایی شده است.


شیشه‌فروش با اشاره به اینکه ۱۴ کانون بحران فرسایش بادی در استان اصفهان شناسایی شده است ، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته تاکنون با هدف تثبیت بیابان‌زدایی، پیشگیری از تشدید گرد و خاک و کنترل شن‌های روان ۳۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری، ۴۵ کیلومتر بادشکن غیرزنده و ۲۰۰ کیلومتر بادشکن زنده برای حفاظت جاده‌ها و تأسیسات شهری در برابر گرد وغبار و طوفان‌های شنی در مناطق بیابانی استان انجام شده است.


مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه منشأ گرد وغبارها سه عامل داخلی، بیرون استانی و خارج از کشور است، افزود: علت آلودگی در شش ماهه اول سال گرد و غبار و وزش بادهای شرق به غرب و در ۶ ماهه دوم آلودگی هوا ناشی از شرایط اینورژن و انتشار آلودگی از صنایع و خودروها است.


معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان نیز در این خصوص گفت: نزدیک ۴۰۰ هزار هکتار به کانون گرد وغبار استان اضافه شده و در حالی‌که این کانون‌ها قبلاً یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار بود، اکنون وسعت آن به یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار رسیده است.حسینعلی نریمانی درباره فعال شدن کانون‌های گرد وغبار در استان، اظهار کرد: طبق اعلام هواشناسی، این کانون‌ها از سمت شمال و شمال شرق استان اصفهان فعال شده است. این کانون‌ها مشخصاً در مرز استان‌های اصفهان، سمنان و خراسان جنوبی فعال شده است.


وی با بیان اینکه اصفهان در زمستان با آلودگی آلاینده‌ها مواجه است و معمولاً با گرم شدن هوا ریزگردها را داریم، افزود: طی بررسی‌های صورت گرفته این مناطق به‌عنوان کانون بحران و همچنین مناطق تحت فرسایش بادی تلقی می‌شود.وی با اشاره به اینکه نزدیک ۳۳۰ هزار هکتار مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی در استان فعال است، تصریح کرد: بافت این خاک ریزدانه و حساس به فرسایش است و به‌دلیل اینکه این مناطق از لحاظ ناهمواری در کمترین ارتفاع هستند، بارندگی موجب چسبندگی بین خاک آنها می‌شود.ما اکنون در اصفهان نزدیک ۱۴ کانون گرد وغبار داریم که دو کانون در شهرستان گلپایگان و شهرضا اخیراً به کانون‌های گرد وغبار اضافه شده است.


وی تأکید کرد: طرح‌های بیابان‌زدایی معمولاً در مناطقی است که بیابانی شده و اکنون به زیرساخت‌ها و... خسارت می‌زند که با روش‌های مکانیکی به‌دنبال تثبیت خاک هستیم، اما بیابان‌های جدید و کانون‌های بحران به‌دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی است.وی درباره تأثیر خشکی زاینده‌رود بر گسترش مناطق فرسایش بادی، گفت: اصفهان یک کانون مستعد گرد وغبار در شرق اصفهان دارد که از سگزی آغاز و به سمت ورزنه تا گاوخونی ادامه دارد؛ این کانون در مجاورت رودخانه زاینده‌رود است و نزدیک ۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی اطراف آن قرار دارد. اگر این اراضی از طریق آبیاری زیر کشت رود، تثبیت می‌شوند، اما اگر به این اراضی آب نرسد و کشاورزی نکنند، این زمین‌ها منابع بالقوه‌ای برای ایجاد گرد وغبار می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha