خبر کوتاه و دردناک بود. کودک چهارساله‌ای که در یک فضای سبز در افسریه تهران در حال بازی کردن بود ناگهان به چاهی بدون درپوش سقوط کرد و از دنیا رفت.

کودک فوت شده، مقصر شد!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، شهرداری منطقه اطلاعیه‌ای صادر کرد و گفت که در این خصوص مقصر نبوده است؛ اما پس از تحقیقات در دادسرای جنایی تهران، بازپرس دستور بازداشت شهردار منطقه15، شهردار ناحیه و پیمانکار فضای سبز را صادر کرد. این دستور حالا با واکنش هم‌جناحی‌های زاکانی در شورای شهر روبه‌رو شده است.

واکنش شهرداری منطقه15 و بازداشت شهردار منطقه

بعد از انتشار خبر شوکه کننده سقوط دختربچه چهارساله در چاه 50متری که بدون درپوش در فضای سبز منطقه افسریه رهاشده بود، شهرداری منطقه15 تهران سعی کرد با انتشار اطلاعیه‌ای از عملکرد خود دفاع کند. شهرداری این منطقه مدعی شد که «محل حادثه روزانه به‌صورت مستمر از سوی مسئولان و کارشناسان فضای سبز بازدید می‌شده و تا کنون در هیچ گزارشی به وجود حفره اشاره نشده است. کما اینکه ماشین چمن‌زنی تراکتوری روزانه در محل فوق در حال تردد و فعالیت بوده است.»


در اطلاعیه شهرداری منطقه15 تهران «حادثه به نحوی رخ‌داده که کودک پس از حضور در فضای سبز به‌یک‌باره در آن سقوط کرده و یک حادثه غیرمترقبه و نادر رقم‌زده است. بنابر بررسی‌های اولیه صورت گرفته حفره محل حادثه در کنار میله قنات موسوم به صدرالاعظمی به‌یک‌باره ایجادشده و این رشته قنات‌ها بیش از ۶۰سال است که غیرفعال بوده و دهنه آن‌ها در سنوات گذشته قبل از احداث سه‌راه افسریه پرشده است.»


اما با شروع تحقیقات قضایی مشخص شد که شهردار منطقه15 تهران سه روز قبل از وجود این چاه مطلع شده اما ظاهراً اقدامی برای پوشاندن آن از طرف شهرداری یا پیمانکار مربوطه انجام نگرفته است. بازپرس پرونده نیز دستور بازداشت منطقه15، شهردار ناحیه5 و پیمانکار فضای سبز شهرداری را صادر کرد.


حالا اما این بازداشت با واکنش‌های برخی اعضای شورای شهر روبه‌رو شده است.گفته‌شده که شهردار منطقه قصد داشت با تودیع وثیقه آزاد شود اما به دلیل اینکه سند ارائه‌شده مربوط به زمین‌های شهرداری بود، بازپرس آن را نپذیرفته است. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز پذیرفته نشدن وثیقه شهرداری را تایید کرده و می‌گوید: هنوز وثیقه از سوی شهرداری تهران موردقبول واقع نشده و اعلام‌شده وثیقه باید شخصی و نقدی باشد.

اقراریان: تجهیزات مدیریت شهری به‌صورت روزانه سرقت می‌شود

مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران درباره حادثه فوت یک کودک چهارساله به دلیل سقوط در چاهی با عمق ۵۰متر در منطقه۱۵ به خبرگزاری ایلنا گفته: این حادثه ناگوار در فضای سبزی در حاشیه اتوبان در منطقه۱۵ اتفاق افتاده است.وی با بیان اینکه این موضوع در شورای شهر تهران در حال بررسی است، ادامه داد: ما در شورای شهر این موضوع را هم از سازمان مدیریت بحران و هم شهرداری منطقه پیگیری کرده‌ایم. باید بررسی‌های فنی صورت بگیرد تا علت این حادثه مشخص شود.


این عضو شورای شهر با بیان اینکه چند احتمال در خصوص وقوع این حادثه مطرح شده است، تصریح کرد: یکی از احتمالات دزدی دریچه است. متأسفانه ما در شهر تهران شاهد هستیم که تجهیزات مدیریت شهری به‌صورت روزانه سرقت می‌شود؛ همچنین احتمال فرونشست نیز داده می‌شود. در زیر شهر تهران قنات‌هایی وجود دارد که بعضاً این قنات‌ها دچار فرونشست می‌شوند. اقراریان خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به این احتمالات مطرح شده، موضوع در دست بررسی است و بلافاصله پس‌ازاینکه گزارش شهرداری به دست شورا برسد، قطعاً در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته این است که با نظارت مستمر توسط نواحی و مناطق شهرداری تهران باید از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد. امیدواریم که دیگر شاهد این اتفاقات تلخ نباشیم. این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: اگر سهل‌انگاری در وظایفی که شهرداری منطقه بر عهده داشته است، صورت گرفته باشد حتماً با عوامل این موضوع برخورد خواهد شد. جان شهروندان تهرانی خط قرمز ما است.

پرویز سروری: آنجا جای بازی نبود

اما شورای شهر اعضایی هم دارد که ترجیح می‌دهند بین مسائل شهری و مواضع سیاسی دومی را دنبال کنند. پرویز سروری از آن دسته از اعضای شورای شهر به شمار می‌رود که ترجیح می‌دهد پشت تیم علیرضا زاکانی شهردار تهران بایستد.او در جلسه علنی شورای شهر تهران از بازداشت شهردار منطقه15 انتقاد کرده و گفته است: چرا باید شهردار منطقه۱۵ که جزو نیروهای انقلابی به شمار می‌رود به همراه مسئول فضای سبز منطقه بازداشت شود.


سروری گفته «شهرداران نباید علم غیب داشته باشند که بدانند زیرزمین چه خبر است. این منطقه رمپ و لوپ بوده و فضای استراحت نیست، اما یکی از فرزندان ما در چاه موجود در منطقه سقوط کرده و جان خود را ازدست‌داده است. حالا چرا باید مدیران شهرداری با استرس پشت میز بنشینند و این اضطراب را داشته باشند که اتفاقی در منطقه‌ای روی دهد و شهردار باید به زندان برود.»


این اظهارنظر سروری انتقادات زیادی را به همراه داشت، بااین‌حال او همچنان اصرار دارد که تقصیری بر گردن شهرداری نیست.این عضو شورای شهر تهران به رویداد 24 نیز گفته: نمی‌دانم چرا این بچه آنجا رفته چون اصلاً آنجا جای بازی نبوده است! کسانی هم که آنجا رفته‌اند می‌گویند اصلاً مشخص است که اینجا چاه و چشمه بوده و تمام دیوارکشی‌های آن مشخص است، اما اینکه چرا آنجا خوب پر نشده، سؤالی است که برای دادن پاسخ، باید آن را بررسی کرد.

چمران: شهردار منطقه قصوری نداشته است

مهدی چمران، رئیس شورای شهر نیز توضیح می‌دهد: این کودک در بوستان در چاه سقوط نکرده بلکه رمپ و لوپی در کنار بزرگراه بسیج وجود داشته که اساساً محلی برای استراحت و رفت‌وآمد نیست. اگرچه قسمتی از آن چمن بوده اما بوستان و جای استراحت محسوب نمی‌شود بلکه بالعکس جای خطرناک و مسیر اتومبیل و حرکت خودروها بوده که این اتفاق رخ‌داده است.


او افزود:‌ علت ریزش قناتی بوده که در ابتدا ۳۰متر و بعداً به‌مرور به ۵۰متر رسیده است. احداث رمپ و لوپ محل حادثه نیز مربوط به دهه۷۰ است که متأسفانه در نهایت این اتفاق رخ داده است.او تأکید کرد:‌ هنوز از طریق شورا مکاتبه‌ای در این خصوص انجام نشده است. بی‌تردید پس از فروکش‌ کردن فضاسازی‌های خبری موضوع روشن و شفاف خواهد شد چرا که شهردار منطقه قصوری نداشته است. شب گذشته نیز عوامل آتش‌نشانی در محل حادثه وارد این قنات شدند و از فضای این قنات فیلم‌برداری کردند.


مهدی عباسی: معاون خدمات شهری و رئیس فضای سبز منطقه باید بازداشت می‌شدند نه شهردار

مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به این حادثه گفت: در اینکه اتفاق فوق حادثه وحشتناکی بوده شک و تردیدی نیست و اینکه در چارچوب محدوده شهرداری تهران بوده هم درست است اما اینکه هر جایی یک اتفاقی بیفتد و عالی‌ترین مقام دستگیر شود، به‌نظر من با قاعده تفویض اختیار سازگار نیست.

ممکن است حتی بعداً مشخص شود که شهرداری مقصر نیست اما حتی اگر بنا به دستگیری باشد، نباید شهردار منطقه بازداشت شود، معاون خدمات شهری، رئیس فضای سبز منطقه، شهردار ناحیه و افراد این‌چنینی به ترتیب مسئولیت مستقیم با حادثه را متناسب با جایگاهشان دارند.


او ادامه داد: اینکه هر اتفاقی افتاد مستقیم به سراغ شهردار منطقه برویم، آن‌وقت هرکسی ۵۰درصد مسئولیت خود را رها می‌کند چون می‌داند مسئولیت نهایی با شهردار منطقه است. مدیریت شهری باید از هر حادثه‌ای عبرت گرفته و از تکرار آن پیشگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha