یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 342167

برای تهیه غلات تصفیه‌شده تغییرات زیادی انجام می‌شود و این محصولات تقریبا فاقد فیبر، ویتامین‌ها و موادمعدنی هستند. نان سفید یکی از پرمصرف‌ترین این منابع است که خیلی زود هضم می‌شود و سیرکنندگی طولانی ندارد.

 ۶ عادت‌ که باعث می‌شود مدام گرسنه باشیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت، گرسنگی حس طبیعی است که نیاز بدن به غذا را نشان می‌دهد. در این حالت احساس خالی‌بودن معده حتی سردرد، تحریک‌پذیری یا عدم‌تمرکز به‌وجود می‌آید. بسیاری از افراد بین وعده‌های متعادل غذا این احساس را ندارند، اما گاه به‌دلایل مختلف ممکن است گرسنگی به‌طور مکرر فرد را آزار دهد.

در ادامه این مطلب به عادت‌هایی اشاره خواهیم کرد که داشتن آنها، زمینه بروز گرسنگی‌های مکرر را فراهم می‌کند که به ترتیب عبارتند از:


عدم‌مصرف کافی پروتئین

مصرف کافی پروتئین برای کنترل اشتها ضروری است و در دریافت کالری روزانه تاثیر دارد. پروتئین‌ها همچنین تولید هورمون‌های سیری را افزایش و هورمون‌های محرک گرسنگی را کاهش می‌دهند. از طرفی افرادی که به‌اندازه کافی منابع پروتئین در رژیم روزانه دارند، کمتر تمایل به ریزه‌خوری پیدا می‌کنند.


مصرف زیاد غلات تصفیه‌شده

برای تهیه غلات تصفیه‌شده تغییرات زیادی انجام می‌شود و این محصولات تقریبا فاقد فیبر، ویتامین‌ها و موادمعدنی هستند. نان سفید یکی از پرمصرف‌ترین این منابع است که خیلی زود هضم می‌شود و سیرکنندگی طولانی ندارد.

رژیم غذایی فاقد چربی

چربی‌ها نقش مهمی در احساس سیری دارند که به هضم نسبتا طولانی آنها برمی‌گردد. خوردن منابع چربی می‌تواند باعث آزاد شدن هورمون‌های تسهیل‌کننده سیری شود. البته برای حفظ سلامت بدن باید از چربی‌های مفید استفاده کرد.

نوشیدن ناکافی آب

تامین رطوبت مورد نیاز بدن برای عملکردهای مختلف بدن ضروری است که از جمله بر سیستم گوارش نیز تاثیر دارد. گاهی اوقات احساس تشنگی به‌ دلیل کاهش آب بدن شبیه علائم گرسنگی است که با نوشیدن یک یا دو لیوان آب، سریع برطرف می‌شود.

انتخاب منابع غذایی فاقد فیبر

اگر فیبر به‌اندازه کافی در رژیم غذایی نباشد، معمولا گرسنگی مداوم احساس می‌شود. خوراکی‌های حاوی فیبر هضم طولانی دارند و بر تولید هورمون‌های کاهش اشتها تاثیر می‌گذارند. البته تاثیر فیبرهای حل‌شدنی مانند سبوس جودوسر، دانه‌های کتان، پرتقال، و سیب‌زمینی‌ شیرین در این زمینه بیشتر است. مصرف کافی منابع فیبر همچنین زمینه بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت و چاقی را نیز کاهش می‌دهد.

غذاخوردن خیلی سریع

ریتم غذاخوردن نیز در ایجاد احساس گرسنگی نقش دارد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که با عجله غذا می‌خورند تمایل بیشتری به غذاخوردن مداوم دارند که ناشی از جویدن ناکافی و عدم‌توجه؛ دو عامل مهم تسکین احساس گرسنگی است. غذاخوردن در کمال آرامش نه‌تنها در ایجاد پیام‌های سیری موثر است بلکه به مغز فرصت برای آزادسازی هورمون‌های ضدگرسنگی نیز می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha