دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 342211

مهم ترین هدف درمانی در شب ادراری کودکان، اجتناب از کاهش اعتماد به نفس کودک یا بروز مشکلات رفتاری است. در شب ادراری کودکان، به والدین توصیه می شود از تنبیه کودک پرهیز کنند، زیرا این کار باعث افزایش دفعات شب ادراری و کاهش بیشتر اعتماد به نفس کودک خواهد شد.

راه‌کار مهم کاهش شب ادراری کودک چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهداشت نیوز، دکتر بنفشه آراد، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با گفتن این مطالب، اظهار کرد: کودک در سن دو تا چهار سالگی، آماده یادگیری کنترل ادرار و مدفوع می شود. در این زمان کودک از پُر شدن مثانه آگاهی پیدا می کند و رشد مثانه و تکامل عصبی کودک به حدی می رسد که توانایی کنترل ادرار را پیدا می کند. علاوه بر عوامل فوق، تشویق کودک به خشک بودن در این سن، باعث کنترل ارادی ادرار خواهد شد. البته دختران، کنترل ادرار را زودتر از پسران به دست می آورند.

دکتر آراد بیان کرد: در کودکی که شب ادراری دارد، علل مختلفی مانند تولید بیشتر ادرار، حجم کمتر مثانه، اختلالات خواب، استرس های روانی و زمینه فامیلی مطرح است. کودکی که یکی از والدینش یا هر دو، شب ادراری داشته اند، امکان بیشتری برای شب ادراری خواهد داشت. کودکی که خواب سنگین تری دارد یا اختلالات خواب (مانند خُرخُر) دارد، ممکن است شب ادراری پیدا کند. استرس های روانی، در بروز شب ادراری کودک اهمیت دارند. حوادثی مانند اتفاقات مدرسه، طلاق والدین و مهاجرت مسکن، می تواند سبب بروز شب ادراری در کودک شوند.

پزشک فوق تخصص کلیه کودکان مرکز آموزشی و درمانی قدس قزوین، درباره مشکلات شب ادراری در کودکان اظهار کرد: شب ادراری در دختران و پسران تا سن پنج سالگی ، طبیعی می باشد. وی در مورد اینکه این مشکل، در چه سنی، برطرف می شود؛ عنوان کرد: کودکی که شب ادراری دارد با گذشت هر سال 15 درصد احتمال بهبودی خواهد داشت، بنابراین با افزایش سن کودک، شب ادراری کمتر خواهد شد و در سن 10 سالگی سه درصد پسران و دو درصد دختران، شب ادراری خواهند داشت. وی اضافه کرد که تا سن 18 سالگی، تنها یک درصد احتمال شب ادراری در افراد وجود دارد.

این استاد دانشگاه، شب ادراری در کودکان را نیازمند بررسی دانست و گفت: کودکی که شب ادراری دارد، ممکن است هیچ گاه اختیار ادرار شبانه را به دست نیاورد و از طرف دیگر بعضی از کودکان در مدت زمانی، اختیار ادرار شبانه را به دست آورده اند، ولی پس از مدتی مجدداً شب ادراری پیدا کرده اند. وی ادامه داد: در هر دو گروه، پزشک بر اساس نکاتی که از والدین می پرسد و یافته هایی که در معاینه به دست می آورد، بررسی هایی را برای کنترل شب ادراری کودک توصیه می کند.

دکتر آراد با تأکید به اینکه کودکی که مدتی شب ها خشک بوده و مجدداً دچار شب ادراری شده است، حتماً نیاز به بررسی های دقیق خواهد داشت، اضافه کرد: بررسی های لازم در کودک بر اساس وجود علایمی مانند: خیس کردن روزانه، تکرار ادرار، یبوست، پُرنوشی و پُر ادراری، علایمی دال بر بیماری هایی خاص یا مصرف برخی داروها، آزمایش ادرار یا خون و سونوگرافی کلیه ها یا نوار مثانه متفاوت خواهد بود. وی افزود که تجویز دارو های شب ادراری نیز بر اساس علایم و نتایج بررسی های انجام شده، خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha