در سال‌های اخیر، روند مهاجرت پزشکان به خارج از کشور رو به رشد بوده و شرایطی مانند همه‌گیری ویروس کرونا به افزایش این مسئله کمک کرده است. شرایط مساعد شغلی که در کشورهای پیشرفته فراهم شده، باعث می‌شود تا پزشکان برای استفاده از این مزایا و زندگی در یک کشور جدید و توسعه یافته، مهاجرت را انتخاب کنند. اما شرایط مهاجرت و پذیرش پزشکان در تمام کشورهای دنیا یکسان نیست و حتی ممکن است هر ساله با تغییراتی همراه باشد. به همین دلیل سعی کردیم تا با بررسی شرایط مهاجرت پزشکان در کشورهای مختلف، ببینم که آیا وضعیت برای متقاضیان در سال 2022 تغییر کرده است یا نه. اگر پزشک هستید قصد مهاجرت دارید، ادامه مطلب را از دست ندهید. 

شرایط مهاجرت پزشکان در سال 2022 تغییر کرده است؟

شرایط مهاجرت پزشکان چیست؟

مهاجرت برای پزشکان و یا هر یک از مشاغل دیگر، به‌عنوان یکی از مراحل بسیار مهم در زندگی کاری آنان به شمار می‌رود. شما یک بار مهاجرت می‌کنید و چه‌بسا این تصمیم، مهم‌ترین تصمیم زندگیتان باشد. باتوجه‌به هزینه‌های سنگین، سختی‌ها و دشواریِ مسیر؛ آیا جایی برای آزمون‌وخطا و ریسک‌کردن وجود دارد؟ سابقه ریجکتی ویزا، در تلاش‌های بعدی شما حتی برای کشوری دیگر تاثیر منفی می‌گذارد. دادنِ اطلاعات غلط، تکمیل نبودن مدارک، انتخاب روش نادرست و … هم ممکن است علاوه بر ریجکتی ویزا، شما را برای مدتی از درخواست ویزای مجدد محروم کند!

به همین دلیل، کمک گرفتن از وکلای مهاجرتی پزشکی و یا موسسات مهاجرتی معتبر، اهمیت پیدا می‌کند. این افراد در زمینه مهاجرت و شرایط و قوانین آن تخصص داشته و به بهترین شکل می‌توانند شما را راهنمایی کنند. موسسه پارسی کانادا با بهره‌مندی از وکلا و کارشناسان مجرب، می‌تواند راهنمای شما در امر مهاجرت بوده و در انتخاب بهترین مقصد مهاجرتی با در نظر گرفتن شرایط شما، مؤثر باشد. قبل از این که بخواهیم به بررسی تغییرات احتمالی مقررات پذیرش پزشکان در کشورهای مختلف را بررسی کنیم، بهتر است با شرایط عمومی مهاجرت پزشکان آشنا شویم. این شرایط عبارت است از:

- معادلسازی و ترجمه مدارک تحصیلی

- ارائه مدارک و گواهی تأیید تجربه کاری

- پذیرش در آزمون‌های ورودی (برای برخی کشورها الزامی است)

- ارائه مدرک تسلط به زبان رسمی کشور مقصد

- گواهی تمکن مالی

- ارائه مدارک پزشکی

- اخذ جاب آفر (برای برخی کشورها، روند مهاجرت را تسهیل می‌کند)

شرایط مهاجرت پزشکان به اروپا

شرایط عمومی مهاجرت پزشکان به کشورهای اروپایی در سال جدید میلادی با تغییرات چشمگیری همراه نبوده و مانند سالیان گذشته، روندی افزایش دارد. از سال‌های جنگ جهانی دوم تاکنون، سیستم درمانی و بهداشتی اروپا به مهاجران متخصص در این حوزه وابسته است. مزایای متعددی مانند کیفیت بالای زندگی در اروپا، حقوق مناسب، شرایط کاری مطلوب و همچنین امکان اخذ اقامت دائم، باعث شده تا پزشکان ایرانی برای رفتن به این کشور تمایل زیادی داشته باشند. کشورهایی مانند نروژ، انگلیس، آلمان، ایرلند، سوئیس و سوئد، بیشترین آمار استخدام پزشکان را دارند.

شرایط مهاجرت پزشکان به کشورهای حوزه خلیج فارس

کشورهای حوزه خلیج فارس در چند سال اخیر برای توسعه زیرساخت‌های درمانی اهمیت زیادی قائل می‌شوند. به همین دلیل و باتوجه به نیازی که به استخدام نیروی کار ماهر دارند، شرایط مهاجرت پزشک‌ها و پرستاران را ساده‌تر کرده‌اند. کشورهایی نظیر امارات، قطر، عربستان و عمان از بیشترین میزان درخواست پذیرش توسط پزشکان برخوردار هستند. این کشورها نه تنها در سال 2022 نیز همچنان نیازمند جذب نیروی متخصص در حوزه‌های پزشکی هستند، بلکه طبق آنچه توسط مراکز مربوطه در کشوری مانند عمان بیان می‌شود، این شرایط تا سال‌ها بعد نیز ادامه خواهد داشت.

شرایط مهاجرت پزشکان در سال 2022 تغییر کرده است؟

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان NCSI اعلام کرده است با توجه به نرخ رشد جمعیت و توسعه زیرساخت‌ها؛ عمان تا سال 2040 نیازمند 13 هزار پزشک و 2 هزار داروساز است. برای همین مهاجرت پزشکان به عمان می‌تواند فرصتی مناسب برای پزشکانی باشد که قصد مهاجرت کاری دارند. در واقع مشاغل حوزه بهداشت و درمان از پرتقاضاترین مشاغل مورد نیاز عمان هستند. از طرفی هم با توجه به شرایط مناسب کار پزشکی در عمان، حقوق بالا، سرعت رشد بالا و شرایط ایده‌آل کار و زندگی، مهاجرت پزشکان به عمان هم سریع‌تر و بیشتر شده است.

شرایط مهاجرت پزشکان به استرالیا

کشور استرالیا که همواره شرایط مطلوبی را برای پذیرش مهاجران ارائه کرده، در زمینه مهاجرت پزشکان نیز به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی و پرطرفدار شناخته می‌شود. پذیرش پزشکان مهاجر در این کشور به‌گونه‌ای است که در حال حاضر، حدود یک سوم از جمعیت پزشکان استرالیا را افراد خارجی تشکیل می‌دهند. شرایط مطلوب کاری، حقوق و دستمزد مناسب و همچنین امکان اخذ اقامت، از مهمترین مزایای استرالیا برای پزشکان مهاجر است.

شرایط مهاجرت پزشکی به کانادا

براساس آنچه که شرکت Job bank در سال 2021 درباره مهاجرت پزشکان به کانادا اعلام کرده، شرایط این کشور نه تنها در سال 2022، بلکه تا سال‌های 2028 نیز به‌گونه‌ای است که به جذب نیروی پزشکی نیاز دارد. اخیراً نیز پیش‌بینی کردند که کانادا به‌اندازه کافی پزشک فارغ‌التحصیل نمی‌کند تا نیازهای کشور را برآورده کند، این کمبود را به ویژه در پزشک‌های خانواده به‌وضوح می‌توان حس کرد. در کانادا به ازای هر 100 هزار نفر 242 پزشک نیاز است. کانادا علاوه بر پزشک با کمبود پرستار مواجه است. بر اساس گزارشی که توسط انجمن پرستاران کانادا منتشر شده است، تا سال 2022، انتظار می‌رود حدود 60000 پرستار در کانادا نیاز باشد. بر اساس گزارش اطلس جهانی، 23.50 درصد از پزشکان کانادا در خارج از این کشور تحصیل کرده‌اند.

جمع‌بندی

کشورهای مختلفی در دنیا با کمبود نیروی پزشکی مواجه بوده و می‌خواهند این کمبود را با جذب پزشکان خارجی جبران کنند. از این رو شرایط مهاجرت پزشکان در این کشورها به بهترین شکل فراهم شده است. در این مطلب سعی کردیم تا ضمن بررسی شرایط عمومی پذیرش پزشکان، وضعیت چند کشور اصلی و محبوب را سال 2022 از نظر مهاجرت پزشکان بررسی کنیم. کمک گرفتن از کارشناسان مهاجرت می‌تواند برای انتخاب بهترین مقصد مهاجرتی مفید باشد. مجموعه پارسی کانادا با تجربه و اعتبار درخشان در این زمینه، یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای تسهیل روند مهاجرت خود به آن‌ها اعتماد کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha