سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 342248

محیط زیست کردستان معتقد است به رغم احداث 10 ساله سد گاران با هدف تأمین آب شرب شهر، آب شرب مریوانی‌ها از طریق دریاچه (تالاب) زریوار تأمین می‌شود. بنابراین همین موضوع زریوار را که در انتظار حقابه است در شرایط سخت‌تری قرار داده است.

آیا مریوانی‌ها از تالاب زریوار می‌نوشند؟

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روزنامه ایران، مدیرکل محیط زیست استان کردستان، راه‌اندازی سیستم تصفیه آب شرب شهرستان مریوان را تنها راه نجات‌بخشی این تالاب دانسته و می‌گوید: متأسفانه با گذشت 10 سال از احداث سد گاران در شمال شرقی شهرستان مریوان، تاکنون هیچ پیشرفت چشمگیری برای سیستم تصفیه آب شرب حاصل نشده و هنوز آب شرب مریوان، از این سد تأمین نمی شود!«خیرالله مرادی» می‌گوید: مشکلات تالاب زریوار را باید در 3 حوزه کیفیت آب، کمیت آب و مسائل فیزیکی اطراف تالاب زریوار مورد بررسی قرار داد.

لازم به ذکر است که درخصوص بهبود کیفیت آب اقداماتی طی چند سال اخیر انجام شده است یعنی در گذشته بخشی از فاضلاب شهر مریوان و کل روستاهای اطراف زریوار وارد تالاب می‌شد که خوشبختانه از سال‌های 85 و 86 اقدامات لازم برای حل این مشکل شروع شده و طی چند سال گذشته فاضلاب بخش غربی شهر و روستاهای حاشیه تالاب به پایین دست این تالاب هدایت شده و در آنجا سیستم تصفیه‌ای تعبیه شده که وارد آن سیستم می‌شود.


تأمین آب شرب از «گاران» محقق نشده است!


به گفته این مقام مسئول، بخش دیگری از کیفیت آب مربوط به پسماندها است که از سال 82-81 اقداماتی انجام شده و فضولات دامی جمع‌آوری شده و مدیریت حداقلی توسط دهیاری‌ها مانند جمع‌آوری زباله‌ها و انتقال آنها به جایگاه زباله شهر مریوان انجام شده است. بخش دیگری نیز مربوط به حوضه آبخیزداری است که در بحث ورود رسوبات اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

اما در سمت شرقی تالاب نیز بحث حرکت خزنده شهر به سمت تالاب وجود دارد که در گذشته از طرف دستگاه‌های مرتبط به مردم واگذار شده و آرام آرام به جلو پیشرفت کرده که اکنون نه به طور کامل اما تا حدی کنترل و محدود شده است.وی می‌افزاید: در سال 81 مجوز ساخت سد «گاران» با هدف تأمین آب شرب شهر مریوان و روستاهای اطراف و همچنین مجوز یک خط انتقال آب برای اراضی کشاورزی اطراف داده شده که تقریباً 10 سال بعد یعنی بین سال‌های 92-91 این سد ساخته و آبگیری شده است.

اما بعد از گذشت یک دهه، هدف اصلی این سد برای تأمین آب شرب شهر مریوان و روستاهای حاشیه تالاب و خط انتقال آب به اطراف زریوار بوده که محقق نشده است. در حقیقت سیستم تصفیه آب در حدود15‌-10‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تنها خرید زمین انجام شده است.به گفته مرادی، نیاز سالانه آب شرب و فضای طبیعی مریوان و روستاهای اطراف زریوار، حدود 30 میلیون مترمکعب آب است اما در شرایط کنونی تالاب زریوار نهایتاً 50 تا 60 میلیون متر مکعب آب دارد. این در حالی است که بارندگی در استان و این منطقه حدود 25 درصد کاهش داشته و تا 2 درجه افزایش دما نیز رخ داده که همین شرایط، باعث نگرانی ما درخصوص تنش آبی تالاب زریوار شده است.


تالاب نیاز به مرثیه‌خوانی ندارد!


این مقام مسئول خواستار پاسخ‌دهی وزارت نیرو و دستگاه‌های متولی به این سؤال می‌شود که چرا با گذشت 10 سال از ساخت سد گاران، هنوز اهداف اصلی آن که ذکر شد، محقق نشده است؟!او می‌گوید: «اگر هر سال هم 20 درصد کار سیستم تصفیه را انجام می‌دادیم الان بعد از گذشت 5 سال، کار تأمین آب شرب شهر مریوان از سد گاران، تمام شده بود! »به گفته او اکنون تأمین آب شرب شهر مریوان از تالاب است.


آب شرب مریوان از «زریوار» تأمین نمی‌شود


در همین حال، «آرش آریانژاد» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، می‌گوید: آب شرب شهرستان مریوان از طریق تالاب تأمین نمی‌شود بلکه آب شرب شهرستان مریوان از طریق چاه‌های حفر شده در دشت‌های اطراف تأمین می‌شود. این شهرستان حدود 600 لیتر بر ثانیه نیاز آب شرب دارد که هم اکنون 200 لیتر آن از سد گاران و 400 لیتر دیگر از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود. در حقیقت حجم نرمال سد گاران 85 میلیون مترمکعب است که میزان تخصیص شرب آن به 16.2 میلیون مترمکعب می رسد.


به گفته این مقام مسئول، سد گاران در سال 1390 آبگیری شده و اهداف اولیه‌اش تأمین آب 4 هزار و 600 هکتار از اراضی پایاب سد است. حقیقت آن است که اخذ ردیف ماده 23 و بحث آبرسانی از سد گاران به مریوان در سال 1400 به موافقتنامه افزوده شده و سپس ابلاغ شد. در حقیقت تا قبل از سال 1400 در موافقتنامه ساختمان سد گاران و شبکه آبیاری و زهکشی پایاب چیزی به نام آبرسانی به مریوان وجود نداشت.

تاکنون 17 کیلومتر از خط آب خام به تصفیه خانه انجام شده و عملاً یک تصفیه خانه موقت با هماهنگی شرکت تخصصی آب و فاضلاب استان در محل تأسیس شده و 200 لیتر بر ثانیه آب شرب شهرستان مریوان از آنجا تأمین می‌شود. در پی سفر سال گذشته وزیر نیرو به استان و بازدید از سد گاران، تصمیم گرفته شده در یک بازه 2 سال و نیمه پروژه تصفیه‌خانه آب شرب تکمیل شود که در حال حاضر مقدمات واگذاری قرارداد از طریق ترک تشریفات مناقصه با اعتباری در حدود هزار میلیارد تومان در حال انجام است.


او می‌گوید: امیدواریم در بازه زمانی 2 و نیم ساله تصفیه خانه به طور کامل وارد مدار شده و آب شرب کل شهرمریوان از طریق سد گاران تأمین شود. حقیقت آن است که در حال حاضر، شبکه 3 هزار هکتار از اراضی پایاب سد گاران آب‌اندازی شده است تا پس از تکمیل شبکه‌های 3 و 4 از سوی سازمان جهاد، آب تحویل داده شود. در صورت تخصیص اعتبارات لازم تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ این 4 هزار و 600 هکتار اراضی پایاب به سازمان جهاد تحویل داده می‌شود تا تکمیل این پروژه در معیشت مردم تأثیر مثبت خود را برجای بگذارد.


تصفیه خانه اضطراری


از سویی دیگر «محمد فرهاد» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان نیز به «ایران» می‌گوید: آب شرب شهر مریوان با جمعیتی بالغ بر ١٧١ هزار نفر به میزان ٦٠٠ لیتر بر ثانیه از طریق آب‌های زیرزمینی ( ٢٤ حلقه چاه واقع در دشت‌های بیلو و ریخلان) و آب‌های سطحی (سد گاران) تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تأمین آب شرب شهر مریوان به صورت مستقیم از دریاچه زریوار تأمین نمی‌شود، می‌گوید: شرکت آب و فاضلاب استان کردستان در راستای مدیریت تنش آبی شهر مریوان به دلیل افت آبدهی چاه‌ها در فصول گرم سال اقدام به ساخت تصفیه خانه اضطراری شهر مریوان با ظرفیت ٢٠٠ لیتر بر ثانیه کرده است که فاز اول آن به ظرفیت ٦٠ لیتر بر ثانیه وارد مدار بهره‌برداری شده و تا یک ماه دیگر به ظرفیت نهایی خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha