برای درمان درد سینه می‌توانید به فوق تخصص پستان در کرج مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم برای شما انجام گیرد. با این حال این نکته قابل ذکر است که درد سینه همیشه مسئله نگران‌کننده‌ای نیست و خود به خود رفع می‌شود.

علت درد سینه چیست و به چه پزشکی باید مراجعه شود؟

برای درمان درد سینه می‌توانید به فوق تخصص پستان در کرج مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم برای شما انجام گیرد. با این حال این نکته قابل ذکر است که درد سینه همیشه مسئله نگران‌کننده‌ای نیست و خود به خود رفع می‌شود.

درد سینه بسیار شایع است؛ اما باعث نگرانی بسیاری از افراد می‌شود و به همین جهت به دنبال پزشک متخصص هستند تا مشکل خود را با او در میان بگذارند.

برخی مواقع با این وجود که درد در سینه احساس می‌شود؛ اما منشا درد در قسمتی دیگر به جز سینه است. در ادامه دلایل احتمالی و راهکارهای درمانی را برای شما ذکر خواهیم کرد.

علت درد سینه چیست و به چه پزشکی باید مراجعه شود؟

بررسی علت مرتبط با درد سینه

همانطور که گفتیم این عارضه بسیار شایع است و 70 تا 80 درصد از خانم‌ها در دوره‌های مختلفی از زندگی خود دچار چنین علائمی می‌شوند.

مواردی از جمله تغییرات هورمونی طبیعی، عفونت‌های موضعی و... در ایجاد درد سینه نقش دارند. در ادامه به موارد مربوط به مشکلات مرتبط به پستان می پردازیم:

ماستالژی چرخه‌ای

درد سینه چرخه‌ای با چرخه قاعدگی کاملا متفاوت است، ماستالژی در واکنش به تغییرات هورمونی ماهانه بدتر شده و بهبود پیدا می‌کند.

درد به کل سینه انتشار پیدا می‌کند؛ در حقیقت به این منظور که درد در سراسر پستان و در نواحی زیر بغل احساس می‌شود. درد ماستالژی درد شدیدی در هر دو سینه است.

از آنجایی که این نوع درد با قاعدگی مرتبط است، خانم‌ها تنها قبل از یائسگی دچار چنین عارضه‌ای می‌شوند.

ماستالژی غیر چرخه‌ای

چنین دردی در کل سینه، زیر یا در سراسر سینه احساس می‌شود. درد به صورت سوزش یا تیر کشنده احساس می‌شود.

درد غیر چرخه‌ای می‌تواند یکی از عوارض جانبی تغییرات هورمونی ناشی از مصرف دارو از جمله قرص‌های ضد بارداری خوراکی، روش‌های درمانی ناباروری و هورمون درمانی باشد.

همچنین خانم‌هایی که سینه‌های بزرگی دارند نیز تحت تاثیر چنین دردی قرار می‌گیرند. خانم‌هایی که سینه‌های بزرگی دارند، اگر سوتین‌های مناسبی استفاده نکنند، درد بدتر می‌شود چنین مشکلی ممکن است از کشش رباط کوپر باشد.

شواهد نشان می‌دهد که عوامل مرتبط با سبک زندگی در ایجاد ماستالژی غیر چرخه‌ای مانند مصرف کافئین، سیگار کشیدن و مصرف رژیم غذایی پرچرب مرتبط است.

علت درد سینه چیست و به چه پزشکی باید مراجعه شود؟

تغییرات فیبروکیستیک سینه

فیبروکیستیک سینه نوعی بیماری غیر سرطانی است. در این بیماری توده‌ها و برجستگی‌هایی حساس در یک یا هر دو سینه وجود دارد. فیبروکیستیک پستان باعث ضخیم شدن بافت پستان می‌شود.

کیست‌ سینه که کیسه‌ای پر از مایع است و معمولا در خانم‌های بالای 40 سال مشاهده می‌شود. همچنین بافتی نرم و گرد دارد که در زیر پوست احساس می‌شود و هنگام لمس حساس است. کیست سینه درست قبل از قاعدگی باعث ایجاد درد می‌شود.

آسیب سینه

سینه‌ها از پوستی کشسان پوشیده شده‌اند و از اعصاب، رگ‌های خونی و بافت خونی محافظت می‌کند. پس از آسیب به سینه تا زمانی که پوست و بافت‌های زیرین آن بهبود پیدا نکند، کبودی و درد سینه باقی می‌ماند.

این عارضه منجر به درد مداوم می‌شود، آسیب سینه به صورت یک توده سخت ظاهر می‌شود که گاهی اوقات تشخیص آن را از سرطان سینه دشوار می‌کند.

جراحی سینه

پس از هر نوع جراحی سینه، از جمله پروتز سینه در کرج، ماموپلاستی، بازسازی سینه و جراحی‌های دیگر بیمار طی بهبود برش سینه احساس درد دارد. مانند هر بافت اسکار دیگری درد به صورت رفت و برگشتی است، حتی پس از گذشت مدت‌ها پس از جراحی درد احساس می‌شود.

اختلالات مجاری شیر

گاهی بیماری‌های خوش خیم؛ اما دردناک در داخل مجاری شیر ایجاد می‌شود. به عنوان مثال مجاری شیر ممکن است مسدود و عفونی شود و تورم پستان‌ها را به همراه داشته باشد.

ورم پستان گاهی باعث احساس سوزن سوزن شدن، درد قابل توجه و علائم مانند قرمزی و تورم خواهد شد. در صورت عدم درمان ممکن است آبسه ایجاد شود.

یکی دیگر از مشکلات مجاری شیر، اکتازی مجرای است. این بیماری در مردان بسیار نادر است و با گشاد و ضخیم شدن دیواره مجرای شیر در زیر نوک پستان مشخص می‌شود. چنین حالتی باعث انسداد و تجمع مایع در داخل مجرا می‌شود.

علاوه بر حساس و قرمز شدن در نزدیکی نوک پستان، ترشح غلیظ سبز یا سیاه از نوک پستان نیز مشاهده شده و گاهی نوک سینه به داخل کشیده می‌شود. اگر بافت اسکار در مجرای ملتهب رخ دهد، باعث ایجاد یک توده می‌شود.

سرطان پستان

این عارضه ممکن است هم در خانم‌ها و هم در آقایان ایجاد شود، اغلب دردی ندارد و این نشانه نادر است. از علائم مهم این بیماری می‌توان به احساس توده، گودی روی پوست، ترشح از نوک پستان یا خونریزی اشاره کرد.

معمولا سرطان در مراحل اولیه هیچ نشانه‌ای ایجاد نمی‌کند و تنها با آزمایش غربالگری مانند ماموگرافی قابل شناسایی است.

علت درد سینه چیست و به چه پزشکی باید مراجعه شود؟

ژنیکوماستی

در بیشتر موارد مشکلات سینه یا نوک پستان در آقایان به دلیل وضعیتی به نام ژنیکوماستی است که با بزرگ شدن بافت غده‌ای در سینه مشخص می‌شود. ژنیکوماستی ناشی از عدم تعادل هورمونی به ویژه افزایش تولید استروژن و کاهش آندروژن مشخص می‌شود.

از دلایل غیر مرتبط با سرطان سینه می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

  • کوستوکندریت
  • آسیب به دیواره قفسه سینه
  • گرفتگی عضله
  • بیماری‌های مرتبط به ستون فقرات
  • فیبرومیالژیا
  • حمله قلبی
  • مشکلات مری
  • زونا

فوق تخصص پستان با معاینات فیزیکی و در صورت نیاز عکسبرداری‌هایی که انجام می‌دهد، علت درد سینه را تشخیص داده و راهکارهای درمانی مناسبی را نیز برای بیمار در نظر می‌گیرد.

گاهی دردهایی هم ناشی از بزرگ بودن سینه‌ها در بدن به‌خصوص در کمر و گردن ایجاد می‌شود، که در این شرایط عمل ماموپلاستی در کرج پیشنهاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha