دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 342577

اسپاسم روده بزرگ به گرفتگی‌های عضله در کولون یا روده بزرگ گفته می‌شود. اسپاسم، یک انقباض ناگهانی و غیرارادی در عضله است.

علائم اسپاسم روده بزرگ و چگونگی تسکین آن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، روده بزرگ شما لوله‌ای بلند و مارپیچ است که در آن و در پایان فرایند گوارش، غذا به آرامی به صورت مدفوع به هم فشرده می‌شود. روده بزرگ با کمک عضلاتی دیگر، مدفوع را پیش برده و دفع می‌کند. اگر این عضلات بگیرند و دچار اسپاسم شوند، در حرکات طبیعی روده اختلال ایجاد می‌شود.


اسپاسم روده بزرگ چه علائمی دارد؟


ممکن است در شکمتان ناگهان احساس گرفتگی کنید، خصوصا در قسمت پایین و سمت چپ. علائم زیر نیز ممکن است وجود داشته باشند:
. شکم درد. اسپاسم‌ها می‌توانند دردناک باشند، خصوصا اگر شدید باشند.
. یبوست. اسپاسم‌ها ممکن است باعث شوند روده بزرگ شما به جای اینکه مدفوع را به جلو برانند، آن را نگه دارند.
. نفخ شکم. نفخ می‌تواند نتیجه‌ی یبوست یا گاز معده و یا علامتی موازی و مرتبط با همان علت اسپاسم‌ها باشد.
. احساس نیاز ناگهانی به دفع. گاهی اسپاسم‌ها به جای اینکه باعث نگه داشتن مدفوع شوند، آن را به جلو می‌رانند و نیاز به دفع ناگهانی ایجاد کرده و احساس بی‌اختیاری مدفوع به فرد می‌دهند.
. اسهال. اگر پیش از اینکه روده بزرگ بتواند مدفوع را متراکم کند، اسپاسم‌ها فرد را وادار به مدفوع کردن کنند، مدفوع شُل خواهد شد.
. دفع بلغم در مدفوع. این علامتی شایع در افرادی است که اسپاسم کولون دارند. این اتفاق می‌تواند دفاعی در برابر اسهال مزمن یا یک علامت موازی باشد.

چای نعنا فلفلی یا کپسول عصاره نعنا فلفلی می‌تواند به تسکین اسپاسم‌های کولون کمک کند. نعنا فلفلی یک آنتی‌اسپاسم طبیعی است که می‌تواند جلوی انقباضات عضلات را بگیرد

داشتن کولون اسپاستیک به چه معناست؟


اسپاسم‌های کولون یک علامت‌اند. این اسپاسم‌ها ممکن است واکنشی موقتی به چیزی که خورده‌اید باشند یا مرتبط با یک بیماری گوارش مزمن‌تر. اسپاسم‌های روده بزرگ، علامتی بسیار شایع از سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) هستند. هرچند هرکسی که به این سندرم دچار است لزوما اسپاسم روده بزرگ ندارد اما این علامت آن قدر شایع است که اصطلاح «کولون اسپاستیک» تبدیل به نام اختصاری برای سندرم روده تحریک‌پذیر شده است. همه‌ی ناراحتی‌هایی که در بالا گفتیم مکررا همراه با اسپاسم‌های کولون رخ می‌دهند و خیلی از افرادی که سندرم روده تحریک‌پذیر دارند از آن شاکی‌اند.

شایع‌ترین دلایل اسپاسم‌های کولون


. سندرم روده تحریک‌پذیر. این اختلال اغلب شامل اسپاسم‌های کولون می‌شود که علت آن ناشناخته است. در سندرم روده تحریک‌پذیر هیچ التهابی وجود ندارد، بلکه به نظر می‌رسد روده‌ها نسبت به محرک‌های معمولی حساس‌ترند.
. سندرم التهابی روده (IBD). بیماری‌های مزمنی مانند کولیت زخمی روده و بیماری کرون سبب التهاب مزمن در روده‌ها می‌شوند که می‌توانند اسپاسم کولون ایجاد کنند.
. آلرژی‌های غذایی یا عدم تحمل غذایی. اسپاسم‌های کولون می‌توانند واکنش بدن نسبت به غذایی باشند که گوارش رابطه خوبی با آن ندارد. آلرژی‌های غذایی سبب یک واکنش ایمنی می‌شوند که شامل التهاب می‌شود. عدم تحمل یک ماده غذایی سبب ناراحتی گوارشی می‌شود که می‌تواند باعث اسپاسم روده حساس شود.
. عفونت موضعی. ویروس‌ها، انگل‌ها یا باکتری‌ها می‌توانند باعث عفونت و التهاب کولون یا کیست‌هایی در دیواره روده بزرگ شوند.
. اندومتریوز. این عارضه باعث می‌شود اندومتریوم یا دیواره‌ی رحم، در جاهای دیگری خارج از رحم رشد کنند که این قسمت‌ها گاهی می‌تواند روده‌ها باشد. این اتفاق سبب درد و خونریزی و التهاب در ناحیه مورد نظر می‌شود که می‌تواند اسپاسم‌هایی در کولون ایجاد کند.
. عوامل روحی و هیجانی. گوارش از طریق سیستم عصبی ارتباط تنگاتنگی با مغز ما دارد و این یعنی استرس‌ها و حساسیت‌های روحی و هیجانی ما می‌توانند باعث شوند چیزی در روده‌های ما اشتباه دریافت شود و روده‌ها با اسپاسم نسبت به آن واکنش بیش از حد نشان بدهند.

چگونه از اسپاسم‌های کولون خلاص شویم؟


برخی از بیمارانی که اسپاسم مزمن کولون دارند ممکن است بتوانند با دارو علائم را تسکین دهند؛ اما مصرف دارو اغلب عوارض جانبی نامطلوبی دارد و علت اصلی علائم را برطرف نمی‌کند. به همین دلیل، پزشکان ترجیح می‌دهند درمان را با تغییراتی در سبک زندگی و استفاده از راهکارهای خانگی شروع کنند:
. استراحت دادن به روده‌ها. مثلا روزه متناوب که شامل نخوردن صبحانه یا شب زودتر شام خوردن می‌شود و به سیستم گوارشتان فرصتی برای آرام گرفتن و بازسازی می‌دهد.
. رژیم غذایی حذفی. یک دوره رژیم غذایی حذفی می‌تواند به شما کمک کند غذاهایی را که باعث اسپاسم روده‌تان می‌شوند شناسایی کنید.
. ورزش. ورزش منظم و در حد متعادل می‌تواند حرکات روده و گوارش را تنظیم کند. ورزش با ترشح اندورفین‌ها، استرس و درد را تسکین داده و هماهنگی بین روده‌ها و سیستم عصبی را تقویت می‌کند.
. مدیریت استرس. پنجاه درصد افرادی که دچار اسپاسم‌های کولون یا سندرم روده تحریک‌پذیر هستند، حساسیت خیلی زیادی نسبت به درد دارند. چه استرس شما عامل اسپاسم‌های روده‌تان باشد یا اسپاسم روده دلیل استرستان و یا هر دو، به هر صورت مدیریت و کنترل استرس بخش مهمی از آرام کرده روده‌هایتان است.
. فیبر و پروبیوتیک‌ها. باکتری‌های مفید روده می‌توانند به گوارش و حساسیت‌های غذایی و تعادل باکتری‌ها که سبب التهاب در گوارش می‌شوند کمک کنند. فیبر، باکتری‌های خوب را تغذیه می‌کند و به مدفوع حجم می‌دهد تا بهتر دفع شود.
. نعنا فلفلی. چای نعنا فلفلی یا کپسول عصاره نعنا فلفلی می‌تواند به تسکین اسپاسم‌های کولون کمک کند. نعنا فلفلی یک آنتی‌اسپاسم طبیعی است که می‌تواند جلوی انقباضات عضلات را بگیرد.



چگونه بیماری‌های روده را بشناسیم؟


اگر این درمان‌ها و راهکارها نتیجه‌ای نداشته باشند، پزشک ممکن است داروهایی برای علائمتان تجویز کند:
. آنتی‌اسپاسمودیک‌ها: این داروها جلوی اسپاسم‌های عضلانی غیراردای را می‌گیرند.
. آنتی‌کولینرژیک‌ها: این داروها، ماده شیمیایی به نام استیل کولین را مهار می‌کنند که مسئول انتقال پیام‌های عصبی و عامل حرکات غیرارادی عضلات است.
. ضداسهال‌ها: این داروها تجویزی یا بدون نسخه‌اند.
. آنتی‌بیوتیک‌ها: ممکن است برای درمان یک عفونت یا رشد زیاد باکتری به آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشید.

چه زمانی باید بابت اسپاسم‌های کولون به پزشک مراجعه کنید؟


اگر اغلب دچار اسپاسم کولون می‌شوید باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. شناسایی علت مشکل، اولین قدم در جهت درمان و تسکین است. آزمایشات پزشکی می‌توانند به تائید و تشخیص پزشک کمک کرده و در صورت نیاز، درمان عفونت یا شناسایی آلرژی غذایی در پیش گرفته شود. ممکن است بیماری دیگری داشته باشید که نیاز به بررسی و درمان دارد یا اینکه فقط لازم باشد تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha