ویدئوی کوتاهی که در ساعت‌های اول انتشارش چندان مهم انگاشته نمی‌شد، با حساسیت زیاد مردم و رسانه‌ها به مسأله گسترده رسانه‌ای تبدیل شد تا آنجا که در فاصله کوتاهی، مسوولان مربوط شهری به جلوگیری و مجازات متخلفان حکم دادند.

چرا به‌راحتی درختان گران بها را قطع می‌کنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این ویدئوی کوتاه درباره چند درخت کهن‌سال و زیبای چنار در بخش شمالی خیابان ولی‌عصر (عج) تهران و در حدفاصل پارک‌وی و میدان تجریش بود که در آن شهروند به خشک‌شدن بی‌دلیل چند درخت زیبای خیابان ولی‌عصر (عج) که درست روبه‌روی یک مرکز تجاری تازه‌تأسیس است، دقت کرده بود و با مقایسه سرسبزبودن درختان قبل و بعد از آن به این نتیجه درست رسیده بود که خشک‌شدن این درختان نمی‌تواند اتفاقی عادی باشد و قطعا سوءنیتی پشت این ماجرا وجود دارد.

در این مطلب قرار است مفصل‌تر درباره این ویدئو بگوییم و به عواقب آن برای متخلفان اشاره کنیم، ولی به این بهانه درباره یکی از خاطره‌انگیزترین و البته مهم‌ترین بخش‌های حیات سبز تهران که برای خیلی از غیرتهرانی‌ها هم جذاب و خاطره‌انگیز است، بپردازیم؛ به قصه درخت‌های یک خیابان.

ولی‌عصر (عج) خاطره‌ساز
با جست‌وجوی نام خیابان ولی‌عصر (عج) در اینترنت به کوهی از اطلاعات تاریخی و رکوردهای جهانی برمی‌خوریم که این خیابان را حتی اگر روزی در پیاده‌روهایش قدم نزده باشیم یا در ترافیکش سردرد نگرفته باشیم هم برایمان مهم می‌کند. ولی‌عصر (عج) بلندترین خیابان درخت‌کاری‌شده تهران است و همچنین بلندترین خیابان خاورمیانه با درازای هجده کیلومتر.

ولی‌عصر (عج) رسما جنوب و شمال تهران را به هم متصل می‌کند و اگر دوستدار مطالعه دیداری اجتماعی باشید و یک صبح و عصر از جنوب به شمال یا شمال به جنوب را با بی‌آرتی طی کنید، می‌توانید به رنگارنگی و بافت متفاوت تهران پی ببرید. ولی‌عصر (عج) از میدان راه‌آهن در میانه جنوب تهران آغاز می‌شود و به میدان تجریش در منطقه شمیران در شمال تهران می‌رسد.

هر سال کلی جوان در رویدادهایی هماهنگ‌شده، پیاده‌روی جنوب به شمال یا برعکس را برنامه‌ریزی می‌کنند و در این مسیر از سینما، رادیوی سیتی تا کاخ مرمر، از تئاتر شهر تا دانشگاه هنر، از میدان ولی‌عصر تا پارک ساعی و از صداوسیما تا بازار سنتی تجریش را به چشم می‌بینند. اما آنچه خیابان ولی‌عصر (عج) را معمولا به سرخط خبرها می‌رساند، ماجرای درختان این خیابان است.

درختانی در آستانه صدسالگی
به‌گفته بعضی منابع، کاشت درختان خیابان ولی‌عصر (عج) از سال1309 شروع شده است و آن‌طور که از آمار برمی‌آید، در سال۱۳18 سرتاسر خیابان از دو سوی آن با ۱۸هزار درخت چنار پوشیده شده ‌بود، اما در سال۱۳۹۷ پیروز حناچی، شهردار تهران، چنارهای باقی‌مانده را ۱۵هزار و در شهریور۱۳۹۸ زهرا صدراعظم نوری، عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر، این تعداد را ۸هزار چنار اعلام کردند.

همین قطع‌شدن برخی درختان کهنسال خیابان ولی‌عصر (عج) باعث شد که یکی از اولین پویش‌های مردمی در فضای مجازی، مخالفت با قطع‌کردن درختان خیابان ولی‌عصر (عج) باشد که در آن سؤال اصلی از شهرداری‌های دوره‌های مختلف این بود که چرا به‌راحتی این درختان گران بها را قطع می‌کنند؟ البته شهرداری پاسخ این سؤال را این‌طور می‌داد که این درخت‌ها خشک شده‌اند و در صورت قطع‌نشدن باعث ایجاد خطر برای عابران شهری خواهند شد و سؤال دوباره این پویش این بود که چرا سازوکار درستی تا امروز برای حفاظت از این میراث ملی و مهم اندیشیده نشده است؟ این کمپین آن‌قدر گسترده شد که تمرکز رسانه‌ها هم روی حفظ درختان و فشار بر مسوولان برای جلوگیری از بدرفتاری با این درختان یا خشک‌کردن به‌دست بعضی کسبه و اهالی شروع شد تا اینکه به اتفاق پرسروصدای این روزها رسیدیم.

قصه تکراری، اما مهم
بد نیست بدانید که مشابه اتفاق اخیر در سال۱۳۹۶ برای یک شرکت نمایندگی خودرو افتاده بود؛ به این صورت که تعدادی از درختان مقابل ویترین فروشگاهش را نه خشک، بلکه قطع کرده بود! در پی این اقدام، دادستانی تهران شهردار ناحیه و معاون خدمات شهری برکنارشده ناحیه را در کنار مسوول فضای سبز منطقه‌یک احضار کرد.

رأی بر جریمه مالک به‌اندازه سه‌برابر عوارض صادر کردند که این به‌معنای جریمه‌‎ بیش از ۴میلیاردی مالک بود. همچنین آنان به غرس دوبرابر محیط بن درختان در اطراف خیابان ولی‌عصر(عج) محکوم شدند. در مورد اخیر هم که یک مجموعه تجاری خواسته بود با شکلی از زرنگی، درختان را به‌سمت خشک‌شدن ببرد تا برای شهرداری چاره‌ای به‌جز قطع‌کردن آن نماند، هوشیاری یک شهروند و تیزبودن شاخک‌های رسانه‌ها باعث شد که رئیس کل دادگستری استان تهران به دادستان تهران مأموریت بدهد ضمن تشکیل کارگروهی تخصصی، علل وقوع این حادثه را شناسایی و در صورت احراز وقوع تخلف یا جرم، اقدامات لازم را در چارچوب قوانین و مقررات انجام دهند.

از سویی، مسوولان شهری هم در جلسه شورای شهر تهران به این مسأله واکنش نشان دادند و قرار بر پیگیری خاص برای روشن‌شدن دلایل این مسأله است. اتفاقی که البته دلیل آن تا حد خوبی قابل حدس است، اما بهتر است همان‌طور که عده‌ای با تیزهوشی می‌خواستند دوازده اصله درخت ارزشمند را نابود کنند، با استدلال و شواهد دقیق به‌سراغ متخلفان بروند تا جای هیچ حرف‌وحدیثی باقی نماند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha