رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: صنعت داروسازی قبل از اجرای طرح دارویار در چند ماه گذشته بحرانی بود.

«دارویار» صنعت دارو را از ورشکستگی نجات می‌دهد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمد عبده زاده رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: یکی از مشکلاتی که داشتیم تامین ارز ترجیحی بود چون تخصیص و تامین آن زمان بر بود و زمان بر بودن تخصیص ارز ترجیحی آبستن کمبودهای دارویی می‌شد .

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به کاهش زمان دریافت ارز برای تامین مواد اولیه دارویی و به دنبال آن افزایش سرعت تولید دارو با اجرای طرح دارویار گفت: با ارز نیمایی بانک مرکزی در فاصله حدود یک ماه ارز را به شرکت‌های داروسازی تخصیص می‌دهد که درخواست کرده‌ایم این زمان به یک هفته کاهش پیدا کند، در عمل سقف در ارز ترجیحی برای دارو نخواهیم داشت و شرکت‌ها می‌توانند در ثبت سفارش مواد اولیه دارویی و دریافت ارز با سرعت بیشتری عمل کنند و این موجب چابک تر شدن زنجیره تامین دارو می‌شود.

عبده زاده به وضعیت بحرانی صنعت داروسازی قبل از اجرای طرح دارویار در چند ماه گذشته اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که صنعت داروسازی فقط برای ماده موثره که حدود ٣٠ تا ۴٠ درصد بهای تمام شده را تشکیل می‌داد، ارز ترجیحی دریافت می‌کرد و بقیه هزینه‌ها متاثر از نرخ آزاد بود و هزینه‌های حامل‌های انرژی و حقوق و دستمزد را داشتیم و صنعت داروسازی در فضای غیر واقعی حرکت می‌کرد و شرایط برای صنعت داروسازی به حدی حاد بحرانی شده بود که ما پیش بینی کرده بودیم؛ خطوط تولید تعطیل شود و داروهای زیان ده تولید نشود و همه اینها در صورتی که ادامه داشت و طرح دارویار اجرایی نمی‌شود با بحران دارویی در کشور رو به رو می‌شدیم و این طرح کشور را از بحران دارویی نجات داد.

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: یکی از موانع صادرات دارو برای صنعت داروسازی ارز ترجیحی بود زیرا به لحاظ قانونی وزارت بهداشت نمی‌توانست مجوز صادرات بدهد و با اجرای طرح دارویار صادرات افزایش پیدا خواهد کرد.

طرح ملی دارویار از ٢٣ تیر آغاز شده است؛ این طرح به منظور اصلاح سیاست‌های ارزی دارو اجرایی شده و هدف آن منطقی شدن قیمت دارو، رسیدن یارانه دارو به دست مصرف کننده اصلی و افزایش پیدا نکردن پرداختی از جیب مردم است.

در این طرح ٣۶۶ قلم داروی ضروری یارانه سلامت می گیرند و ١١٩ قلم داروی بدون نسخه که پیش از این تحت پوشش بیمه نبودند؛ تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha