بر اساس یک کارآزمایی بالینی در مقیاس کوچک، به نظر می رسد داروی دیابت رایج "متفورمین" با معکوس کردن مقاومت به انسولین بیماران، به درمان اختلال دوقطبی کمک می کند.

داروی رایج دیابت در تسکین اختلال دوقطبی موثر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، دکتر «سینتیا کالکین»، محقق ارشد از دانشگاه دالهوسی در هالیفاکس کانادا، گفت: «بیماران دوقطبی که به داروی متفورمین پاسخ دادند، با کاهش مقاومت به انسولین، اختلال خلقی شأن بهبود یافت.»

به گزارش مدیسن نت،او گفت: «ما این بهبود را در اوایل هفته ششم مطالعه مشاهده کردیم. هفته ۱۴ نقطه پایانی مطالعه بود و بیماران به طور قابل توجهی بهبود یافته یا در بهبودی باقی ماندند. سپس ما آنها را تا ۲۶ هفته پیگیری کردیم و این بیماران هنوز خوب مانده بودند.»

متفورمین با کاهش تولید گلوکز توسط کبد و افزایش حساسیت بدن به انسولین به درمان دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.

مطالعات نشان داده است که بیش از ۵۰ درصد از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی مقاومت به انسولین نیز دارند.

کالکین گفت: «ما باید بیشتر به مکانیسم‌های زمینه‌ای فکر کنیم و بیماران را صرفاً از گردن به بالا درمان نکنیم. ما باید کل وضعیت بیمار و آنچه در کنار بیماری روانی آنها در حال رخ دادن است بررسی کنیم، زیرا به نظر می‌رسد همه اینها به هم مرتبط هستند.»

وی افزود: «نکته کلیدی این نیست که متفورمین یک داروی ضدافسردگی است، زیرا من اعتقادی به این موضوع ندارم. کلید معکوس کردن این مکانیسم ناهنجار، معکوس کردن مقاومت به انسولین است.»

محققان معتقدند مقاومت به انسولین ممکن است برای سد خونی مغزی که جریان خون در مغز را از جریان خون در بقیه بدن جدا می‌کند و باعث اختلال دوقطبی می‌شود یا بر آن اثر می‌گذارد، تأثیر بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha