«هشدار نارنجی‌رنگ هواشناسی کل کشور: به این اشاره می‌کند که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال خواهد داشت و خسارت‌های احتمالی را سبب می‌شود.

اهالی امام زاده داوود:درباره سیل هشدار جدی به ما داده نشده بود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسوول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.» «هشدار زرد رنگ هواشناسی کل کشور: برای آگاهی رساندن به مردم از این جهت است که از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، صعود به ارتفاعات، اتراق در بستر رودخانه‌ها، قرار گرفتن در مسیل‌ها و پارک خودروها در کنار درختان فرسوده خودداری کنند.»

روز سه‌شنبه سازمان هواشناسی کل کشور بار دیگر نسبت به تداوم رگبارهای موسمی هشدارهایی را اعلام کرده است و این هشدارها امروز برخی از استان‌های کشور را نیز دربر می‌گیرد. اگر نسبت به هر کدام از این هشدارها سهل‌انگاری شود خسارت‌های مالی و تلفات جانی زیادی را شاهد خواهیم بود.

از اوایل مرداد ماه سال جاری در برخی استان‌های کشور شاهد وقوع سیل‌های ناگهانی بودیم اما این سیلاب در ۶ مرداد ماه در شمال غرب تهران بیشترین خسارات جانی و مالی را برجای گذاشت که تا به امروز آثار مخرب و دلخراش آن باقی مانده است. تاکنون آمار کشته‌شدگان سیلاب‌های اخیر کشور بیش از ۷۰ نفر اعلام شده است که بیشتر این کشته‌شدگان نیز مربوط به سیل امامزاده داوود می‌شود. پس از گذشت هفت روز از وقوع سیل وحشتناک امامزاده داوود اهالی آن منطقه هنوز در دل‌شان ترس وجود دارد و سعی می‌کنند از طریق کانال‌های محلی هشدارهایی را به هم‌محلی‌های خود اعلام کنند.

«به دلیل وقوع احتمالی سیل از اهالی امامزاده داوود خواستاریم خودروهای خود را در میدان پارکینگ پایین روستا پارک نکنند و هرچه سریع‌تر خودروهای خود را به جای امنی انتقال بدهند.» این نمونه‌ای از همین هشدارهای محلی است که تا دیروز در یکی از کانال‌های محلی امامزاده داوود برای اخطار به اهالی آن منتشر می‌شد اما اکثر اهالی این منطقه معتقدند که هشدار جدی به آنها داده نشده است و هر اخطاری که شنیده یا گفته شده از طریق همین کانال‌های محلی بوده است.

همچنین در یکی از کانال‌های خبری مربوط به منطقه امامزاده داوود اعلام شده که لوله آب باغ‌های روستای کیگا و آب آشامیدنی، گاز و تلفن ثابت شهرک امامزاده داوود قطع است و درصد بالایی از انواع محصولات کشاورزی باغ‌های روستای کیگا بر اثر سیل اخیر، توفان و بارش تگرگ از بین رفته است. علت وقوع سیل در این منطقه نیز از سوی برخی کارشناسان و مسوولان مربوطه، مسدود شدن مسیر آبراهه و تخریب کانال به خاطر فشار زیاد آب و رسوبات اعلام شد اما یکی از اهالی امامزاده داوود مدعی شده است که اگر سازمان اوقاف ملک‌های صد خانوار را برای عریض کردن برخی از مسیرها از آنها خریداری نکرده بود، چنین فاجعه‌ای به بار نمی‌آمد.»

3 کشته و ۴ مفقودی از اعضای یک خانواده
در جریان وقوع این سیلاب شدید، 3 کشته و ۴ مفقودی مربوط به اعضای یکی از خانواده‌های زائران می‌شود. این خانواده که دو روز قبل از وقوع سیلاب از قزوین برای سیاحت و زیارت عازم امامزاده داوود شده بودند، شب وقوع سیل ناگهان چهار کودک و یک زن ۳۰ ساله از خانواده‌شان ناپدید می‌شوند. حالا پس از گذشت ۷ روز از وقوع سیلاب، این خانواده هنوز نتوانسته نشانی از مفقودشدگان خود پیدا کند. «مقدم» پدر یکی از کودکان مفقودشده است که بخت با او یار نبوده و در این سفر زیارتی داغدار فرزندش شده است.

او درخصوص وقوع حادثه به «اعتماد» می‌گوید: «ما دو روز قبل از وقوع سیل به امامزاده داوود رفته بودیم. حدود ۳۰ نفر بودیم و خانوادگی خانه‌ای را اجاره کردیم. شبی که باران گرفته بود بچه‌ها در زیرزمین خانه‌ای که اجاره کرده بودیم مشغول بازی بودند. بارندگی که زیاد می‌شود آب به زیرزمین نفوذ می‌کند. خواهر همسرم سریع برای کمک به بچه‌ها به زیرزمین می‌رود و آنها را بیرون می‌آورد اما وقتی بچه‌ها را نجات می‌دهد و تا جلوی در خانه آنها را هدایت می‌کند جریان آب شدت می‌گیرد. بعد هم مشخص نیست که آب آنها را کجا می‌برد.

دخترم «باران» با این کودکان بود و ۸ سال داشت. یکی دیگر از کودکان دختری ۱۲ ساله بود و یک پسر ۴ ساله هم به همراه آنان بود. خواهر همسرم که مادر این دو کودک مفقود شده نیز حساب می‌شود، خودش هم گم شده است. 3 نفر از اقوام‌مان هم در این حادثه کشته شدند. تا دیروز امامزاده داوود بودیم تا شاید خبری از آنها به دست بیاوریم. بخش‌هایی هم از اجساد مثل دست ‌و پا در عمق دره آنجا پیدا شد. به ما گفتند باید آزمایش دی‌ان‌ای بدهیم تا مشخص شود این اجساد متعلق به چه خانواده‌هایی است.

ما هم رفتیم پزشکی قانونی و آزمایش را انجام دادیم. دیروز هم با ما تماس گرفتند که دو جسد در پارک جوان مرد پیدا شده، برای تشخیص هویت رفتیم اما اجساد متعلق به خانواده دیگری بود. هیچ کس با ما ابراز همدردی نکرد. مسوولان هم آمده بودند و سلفی می‌گرفتند. فقط خودمان دنبال مفقودشدگان‌مان هستیم. مشخص هم نیست چه می‌شود.»


امامزاده داوود از مناطق جنگ‌زده محروم‌تر است
یکی از اهالی امامزاده داوود درخصوص اطلاع‌رسانی ضعیفی که در مورد شب وقوع سیل به آنها شده است می‌گوید: «به ما می‌گویند که هشدار دادیم! چه هشداری؟ اگر مسوولان مربوطه در جریان وقوع سیل و خطرات ناشی از آن بودند چرا راه‌ها را باز گذاشتند تا یک عده آدم بالای کوه بیایند؟! چرا یک شب قبل از وقوع احتمال سیل از اهالی امامزاده داوود نخواستند خانه‌های‌شان را تخلیه کنند؟! چرا هیچ نیروی امداد یا آتش‌نشانی آن شب در منطقه حاضر نبود و همه بعد از رخ دادن فاجعه آمدند؟ قبل از سیل هم ما در این منطقه امدادهای کوهستانی نداشتیم. پزشک نداشتیم. بهیار نداشتیم. در حال حاضر هم که امامزاده داوود از مناطق جنگ‌زده محروم‌تر است.

قبل از وقوع سیل هم اگر هر کدام از اهالی این منطقه به دارو یا دکتر نیاز پیدا می کردند، باید ۲۵ کیلومتر با ماشین طی می کردند تا به داروخانه یا درمانگاهی می رسیدند. الان هم که دیگر تکلیف‌مان معلوم است. کمک‌رسانی به منطقه امامزاده داوود پس از وقوع سیل، نوش‌دارو پس از مرگ سهراب بود.» او در ادامه درباره خانه‌های اهالی منطقه امامزاده داوود توضیح می‌دهد: «حدود ۳۰ سال پیش سازمان اوقاف، ملک صد خانوار را از آنها خریداری کرد که بتواند برخی مسیرها را عریض کند.

بعد هم یک قسمت از این املاک را اختصاص به ساخت مغازه‌ها داد و باقی را هم به عناوین دیگر مورد ساخت و ساز قرار داد. اگر خاطرتان باشد سال ۱۳۸۸ آشوبی در بین اهالی امامزاده داوود بر پا شد که ریشه آن به مدیریت غلط اوقاف امامزاده داوود مربوط می‌شد. اینجا یک دره وجود دارد که پهنای کمتری دارد و حالا از این دره به عنوان رودخانه نام می‌برند.

از عرض این دره کم کردند تا بتوانند مغازه و برخی زائرسراها را بسازند. ساختمان‌های این منطقه هم بسیار فرسوده هستند. اهالی امامزاده داوود، چندین سال است که تقاضا می‌کنند در برخی از مسیرها درختانی کاشته شود تا وقتی سیل به راه می‌افتد، بتواند از شدت جریان آن کم کند. متاسفانه هیچ کس به درخواست‌های اهالی این منطقه توجهی نمی‌کند.

در نتیجه همان‌گونه که مشاهده می‌کنید وقتی سیل رخ می‌دهد، مناطق محروم از جمله این منطقه را نابود می‌کند. کسی که به این منطقه اشراف داشته باشد می‌تواند توضیحات لازم را بدهد. از پدر جد من تا خود من در این منطقه زندگی می‌کنیم، بنابراین اشراف کافی به منطقه دارم. تمام کارشناسان و مسوولان مربوطه مشکل اصلی را مختص به رودخانه می‌دانند ولی همان‌طور که گفتم رودخانه‌ای که می‌گویند فقط یک دره است و غیر از این نیز مشکلات این منطقه زیاد است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha