دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۶
کد خبر: 343110

انواع مختلفی از سرطان پوست وجود دارد که هر کدام می توانند روی پوست متفاوت به نظر برسند. به همین دلیل است که در صورت وجود هر گونه توده، برجستگی، لکه، زخم یا علائم دیگر روی پوست خود که جدید یا در حال تغییر هستند یا به هر دلیل دیگری شما را نگران می کند، مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

تصاویری از انواع سرطان پوست

کارسینوم سلول بازال

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کنسر، از هر 10 سرطان پوست، 8 مورد سرطان سلول بازال هستند. این سرطان ها معمولاً در مناطقی که در معرض نور خورشید هستند ایجاد می شوند. آنها می توانند به صورت نواحی برجسته(مانند تصویر زیر) ظاهر شوند، می توانند کم رنگ، صورتی یا قرمز باشند. آنها ممکن است یک یا چند رگ خونی غیر طبیعی داشته باشند.

سرطان پوست 1

اکثر کارسینوم های سلول بازال در مکان هایی که در معرض نور خورشید هستند اتفاق می افتد، اما می توانند در مکان های دیگر نیز ایجاد شوند. آنها می توانند به صورت مناطق صاف، کم رنگ یا صورتی ظاهر شوند، مانند این. کارسینوم های سلول بازال بزرگتر ممکن است دارای نواحی تراوش یا پوسته ای باشند.

سرطان پوست 2

برخی از کارسینوم های سلول بازال ممکن است به صورت برآمدگی های برجسته، صورتی یا قرمز، نیمه شفاف، براق و مرواریدی ظاهر شوند که ممکن است پس از یک آسیب جزئی خونریزی کنند. آنها ممکن است ناحیه پایین تری در مرکز خود داشته باشند و نواحی آبی، قهوه ای یا سیاه داشته باشند.

cancer 3

کارسینوم سلول بازال تمایل به رشد آهسته دارد. بسیار نادر است که سرطان سلول بازال به سایر قسمت های بدن سرایت کند. اما اگر سرطان سلول بازال درمان نشود، می تواند در نواحی مجاور رشد کند و به استخوان یا سایر بافت های زیر پوست حمله کند.

سرطان پوست 4

کارسینوم سلول بازال می تواند روی پوست سر ایجاد شود، بنابراین مهم است که وقتی بقیه بدن خود را برای هر گونه علائم یا رشد جدید بررسی می کنید، پوست سر خود را بررسی کنید. بسیاری از پزشکان انجام این کار را یک بار در ماه توصیه می کنند.

سرطان پوست 5

در اینجا نمونه دیگری از کارسینوم سلول بازال روی پوست سر وجود دارد. اگر آرایشگر شما متوجه نقطه ای روی پوست سر شما شد، بهتر است آن را بررسی کنید.

سرطان 6

سرطان سلول های بازال معمولاً در نواحی در معرض نور خورشید، به ویژه صورت، سر و گردن ایجاد می شود، اما می تواند در هر جایی از بدن رخ دهد.

سرطان پوست

کارسینوم سلول بازال در افراد مسن بیشتر احتمال دارد ایجاد شود، اما افراد جوانتر نیز به آن مبتلا می شوند، احتمالاً به این دلیل که اکنون زمان بیشتری را در معرض نور خورشید می گذرانند.

سرطان پوست

مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان سلول بازال هستند، اما برای هر کسی مهم است که یک نقطه یا رشد غیرعادی توسط پزشک بررسی شود. کارسینوم های سلول بازال بزرگتر ممکن است دارای تراوش یا پوسته ای باشند.

سرطان پوست

کارسینوم سلول بازال گاهی اوقات به سختی قابل مشاهده است، مانند این کارسینوم در صورت. در پوست های روشن تر، آنها می توانند به صورت برآمدگی های کم رنگ، صورتی یا قرمز، براق یا مرواریدی ظاهر شوند.

سرطان پوست

تشخیص برخی از کارسینوم های سلول بازال، مانند این کارسینوم در نزدیکی گوش، آسان تر است. در افرادی که پوست تیره‌تر دارند، ممکن است روشن‌تر یا تیره‌تر از رنگ پوست معمولی به نظر برسند.

سرطان پوست

سرطان سلول های بازال اغلب بسیار آسیب پذیر هستند و به راحتی خونریزی می کنند. گاهی اوقات آنها به این دلیل پیدا می شوند که مردم در مورد "برش اصلاح" که بهبود نمی یابد به پزشک مراجعه می کنند.

سرطان پوست

سارکوم کاپوزی (KS)

سارکوم کاپوزی (KS) سرطانی است که از سلول هایی که لنف یا رگ های خونی را پوشانده اند ایجاد می شود. معمولاً به صورت تومور روی پوست یا سطوح مخاطی مانند داخل دهان ظاهر می شود، اما این تومورها می توانند در سایر قسمت های بدن نیز شروع شوند.

سرطان پوست

سلول های غیر طبیعی سارکوم کاپوزی (KS) لکه ها یا تومورهای بنفش، قرمز یا قهوه ای روی پوست ایجاد می کنند. به این مناطق آسیب دیده ضایعات می گویند.

سرطان پوست

سارکوم کاپوزی (KS) در اثر عفونت با ویروس هرپس مرتبط با سارکوم کاپوزی (KSHV) ایجاد می شود که به عنوان ویروس هرپس انسانی 8 (HHV-8) نیز شناخته شده است.

سرطان پوست

احتمال ابتلا به سارکوم کاپوزی (KS) در افراد آلوده به HIV بسیار بیشتر است، بنابراین بسیاری از کارشناسان بهداشت توصیه می کنند که افراد آلوده به HIV به طور منظم توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی معاینه شوند.

سرطان پوست

ضایعات پوستی سارکوم کاپوزی (KS) اغلب در پاها یا صورت ظاهر می شود. برخی از ضایعات روی پاها یا در ناحیه کشاله ران ممکن است باعث تورم دردناک پاها شوند.

سرطان پوست

ملانوما

ملانوما بسیار کمتر از سرطان پوست سلول بازال و سلول سنگفرشی است، اما بسیار خطرناک تر است. مانند این مورد، ملانوم ها ممکن است رنگ های متفاوت و مرزهای دندانه دار داشته باشند. ممکن است گرد نباشند و یک نیمه ممکن است شبیه نیمه دیگر نباشد.

سرطان پوست

ملانوما می تواند در هر نقطه از پوست رخ دهد، اما احتمال بروز آن در نواحی خاصی بیشتر است. تنه (سینه و پشت) شایع ترین محل در مردان است. پاها شایع ترین محل در زنان است. گردن و صورت از دیگر نقاط رایج هستند.

سرطان پوست

ملانوما اغلب با سایر نقاط روی پوست متفاوت به نظر می رسد. در صورت داشتن خال های جدید، خال هایی که به هر نحوی در حال رشد یا تغییر هستند یا خال هایی که به هر دلیل دیگری شما را نگران می کند، مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

سرطان پوست

ملانوماها معمولا قهوه ای یا سیاه هستند، اما برخی از آنها ممکن است صورتی، خرمایی یا حتی سفید به نظر برسند. برخی از ملانوم ها دارای نواحی با رنگ های مختلف هستند و ممکن است مانند خال های معمولی، گرد نباشند. آنها ممکن است به سرعت رشد کنند یا حتی در اطراف پوست پخش شوند.

سرطان پوست

گاهی اوقات ملانوم می‌تواند در مکان‌هایی شروع شود که به سختی قابل تشخیص است، مانند این مورد در پاشنه پا. ملانوما در افراد با پوست تیره‌تر شایع نیست، اما زمانی که رخ می‌دهد، بیشتر در کف دست‌ها، کف پا یا زیر ناخن‌ها دیده می‌شود.

سرطان پوست

در اینجا مثالی از نحوه ظاهر ملانوما در زیر ناخن آورده شده است. این یکی از دلایل مهم این است که پوست خود را ترجیحاً یک بار در ماه بررسی کنید و هرگونه تغییر یا نواحی جدید نگران کننده را به پزشک خود گزارش دهید.

سرطان پوست

گاهی اوقات ملانوم می تواند در مکان هایی رشد کند که به سختی قابل تشخیص است، مانند این مورد روی پوست سر که خیلی زود تشخیص داده شد. این ملانوم مرحله 0 است (درجا) زیرا عمیق تر از لایه بالایی پوست رشد نکرده است.

سرطان پوست

بسیاری از ملانوم ها دارای ویژگی هایی هستند که در اینجا مشاهده می شود: یک نیمه با دیگری مطابقت ندارد، مرزها نامنظم هستند و سایه های رنگی مختلفی وجود دارد. ملانوما همچنین می تواند به صورت خال هایی ظاهر شود که در اندازه، شکل یا رنگ تغییر می کنند. حتماً هر قسمتی که به شما مربوط می شود را به پزشک خود نشان دهید.

سرطان پوست

کارسینوم سلول مرکل

کارسینوم سلول مرکل (MCC) یک نوع نادر از سرطان پوست است. این یکی از خطرناک ترین انواع است و اگر گسترش یافته باشد، درمان آن بسیار سخت است. MCC اغلب در پوستی که در معرض نور خورشید است، مانند صورت، گردن و بازوها شروع می شود. اما می تواند در هر نقطه از بدن شروع شود.

سرطان پوست

لنفوم پوستی

لنفوم پوستی نوعی لنفوم غیر هوچکین (NHL) است. اکثر لنفوم‌های پوستی لنفوم‌های سلول T هستند و تقریباً نیمی از آن‌ها نوعی هستند که به عنوان قارچ (MF) شناخته می‌شوند که در تصویر اینجا نشان داده شده است.

سرطان پوست

آنها به عنوان لنفوم سلول T پوستی (CTCLs) نیز شناخته می شوند.

سرطان پوست

لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک اولیه پوستی (C-ALCL) نوع دیگری از لنفوم پوستی سلول T است. C-ALCL معمولاً به صورت یک یا چند تومور روی پوست شروع می شود. برخی از اینها ممکن است باز شوند و زخم ایجاد کنند.

سرطان پوست

کارسینوم سلول سنگفرشی

کارسینوم سلول سنگفرشی ممکن است به صورت لکه های مسطح مایل به قرمز یا قهوه ای در پوست ظاهر شود که اغلب دارای سطحی خشن یا پوسته پوسته است. آنها به آهستگی رشد می کنند و معمولاً در مناطقی از بدن که در معرض آفتاب قرار دارند مانند صورت، گوش ها، گردن، لب ها و پشت دست ها ایجاد می شوند.

سرطان پوست

کارسینوم سلول سنگفرشی همچنین می تواند در اسکار یا زخم های پوستی در هر قسمت از بدن ایجاد شود. احتمال رشد این سرطان‌ها به لایه‌های عمیق‌تر پوست و انتشار به سایر قسمت‌های بدن نسبت به سرطان‌های سلول بازال بیشتر است، اگرچه این امر هنوز غیرمعمول است.

سرطان پوست

سرطان های سلول سنگفرشی پوست به کندی رشد می کنند و اگر زود تشخیص داده شوند و درمان شوند تقریباً درمانی همیشگی دارند. اما در صورت عدم درمان، این سرطان ها می توانند در نواحی مجاور رشد کنند یا حتی به سایر قسمت های بدن گسترش پیدا کنند، جایی که درمان آنها بسیار سخت تر است.

سرطان پوست

روش های مختلفی ممکن است برای درمان کارسینوم سلول سنگفرشی استفاده شود. خوشبختانه، اکثر آنها را می توان با جراحی نسبتاً جزئی یا انواع دیگر درمان های موضعی درمان کرد.

سرطان پوست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha