سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷

 چرت زدن مکرر در طول روز با افزایش خطرات فشار خون بالا و سکته مغزی مرتبط است. حدود یک سوم بزرگسالان در آمریکا یک چرت روزانه دارند و معتقدند که چرت‌ زدن باعث آرامش و شارژ مجدد آن‌ها می‌شود اما بر اساس تحقیقات جدیدی که به ‌تازگی در مجله Hypertension در آمریکا منتشر شده، چرت ‌زدن مکرر در طول روز با افزایش خطرات فشار خون بالا و سکته مغزی مرتبط است.

چرت زدن و افزایش خطر سکته مغزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، احتمال ابتلا به فشار خون ،به ‌گزارش ساینس‌دیلی، محققان چینی با بررسی اطلاعات بیش از نیم میلیون نفر از UK Biobank دریافتند، احتمال ابتلا به فشار خون بالا در افرادی که معمولاً چرت می‌زنند در مقایسه با افرادی که هرگز چرت نمی‌زنند، ۱۲ درصد و احتمال سکته مغزی در آن‌ها ۲۴ درصد بیشتر است.


در این تحقیق شرکت‌کنندگان کمتر از ۶۰ سال که معمولاً چرت می‌زدند، ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا در مقایسه با افراد همسن‌وسالی بودند که هرگز چرت نمی‌زدند. بعد از ۶۰ سالگی، چرت‌زدن معمولی با افزایش ۱۰ درصدی خطر فشار خون بالا مرتبط بود.


جنسیت و دخانیات را دست کم نگیرید


همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، اغلب کسانی که به‌طور مکرر چرت می‌زدند، مرد بودند، سطح تحصیلات و درآمد پایین‌تری داشتند، سیگار می‌کشیدند، به‌طور منظم الکل می‌نوشیدند، خروپف می‌کردند و بی‌خوابی داشتند.


چرت زدن دلیل بی‌خوابی‌های شبانه


محققان بر این باورند که لزوماً چرت‌زدن نیست که منجر به فشار خون بالا یا سکته مغزی می‌شود، بلکه بسیاری از افرادی که چرت می‌زنند، به‌دلیل خواب ضعیف شبانه این کار را انجام می‌دهند.


راهکارهای کاهش خطر سکته


دانشمندان راهکارهایی را توصیه می‌کنند که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون و سکته مغزی انجام دهید:
حداقل ۷ ساعت در شبانه روز بخوابید.
یک رژیم غذایی سالم، کم‌چرب و گیاهی داشته باشید.
حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید.
کاهش استرس را تمرین کنید.
اگر نیاز به چرت‌زدن دارید، زمان چرت‌زدن خود را محدود کنید.
در اواخر روز چرت نزنید. چرت‌زدن دیرهنگام می‌تواند در خواب شبانه اختلال ایجاد کند.
از تکنیک‌های آرام‌سازی برای کمک به خوابیدن استفاده کنید.
به صورت مداوم با پزشک تان در تماس باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha