وسایل مورد نیاز دندانپزشکی شامل یونیت دندانپزشکی، اتوکلاو دندانپزشکی، برخی از اینسترومنت ها و همچنین آمالگاماتور می باشند. هر مورد را بخوبی بشناسید.

آشنایی با مهمترین و ضروری ترین وسایل مورد نیاز دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی از جمله تجهیزاتی هستند که باید برای یک مطب دندانپزشکی خریداری شوند تا مطب بتواند شروع به فعالیت کند. در واقع، برخی از تجهیزات دندانپزشکی در گروه تجهیزات دندانپزشکی ضروری قرار می گیرند. ولی برخی از تجهیزات دندانپزشکی فقط برای مطب های تخصصی استفاده می شوند. وسایل مورد نیاز دندانپزشکی وسایل مختلفی از جمله یونیت دندانپزشکی، اتوکلاو دندانپزشکی، اینسترومنت ها، آمالگاماتور و ... می باشند. در ادامه این مقاله به منظور دادن اطلاعات بیشتر در زمینه وسایل مورد نیاز دندانپزشکی، قصد داریم شما را با انواع وسایل مورد نیاز مطب دندانپزشکی آشنا کنیم و کاربرد هر یک از این وسایل را نیز ذکر نماییم.

آشنایی با وسایل مورد نیاز دندانپزشکی

آشنایی با وسایل مورد نیاز دندانپزشکی

برای شروع کار یک مطب دندانپزشکی، لازم است که دندانپزشکان اقدام به خرید وسایل دندانپزشکی متنوع کنند. البته برخی از وسایل دندانپزشکی، نیازهای اولیه یک مطب دندانپزشکی را برطرف می کنند و بدیهی است که باید به صورت ضروری خریداری شوند.

وسایل مورد نیاز دندانپزشکی، وسیله هایی هستند که عدم وجود آن ها در یک مطب دندانپزشکی، امکان انجام ساده ترین کارها را نمی دهد. به همین خاطر، این وسایل باید حتما برای مطب های دندانپزشکی خریداری شوند و مورد استفاده قرار گیرند.

یونیت دندانپزشکی؛ وسیله ای ضروری برای یک مطب دندانپزشکی

بدیهی است که برای انجام ساده ترین کارها در یک مطب دندانپزشکی، نیاز به یونیت دندانپزشکی می باشد. یونیت دندانپزشکی در گروه وسایل مورد نیاز دندانپزشکی قرار می گیرد که می تواند امکان معاینه کردن، ترمیم، انجام امور اندو و ... را برای دندانپزشک فراهم کند.

یونیت دندانپزشکی با تنوع بالایی در کشور ایران به فروش می رود. هر یک از یونیت های دندانپزشکی دارای آپشن های متنوعی هستند که از ضروری ترین این آپشن ها می توان به ساکشن اشاره کرد.

اتوکلاو دندانپزشکی؛ وسیله ای که عدم وجود آن مساوی است با بیماری!

آشنایی با مهمترین و ضروری ترین وسایل مورد نیاز دندانپزشکی

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز دندانپزشکی، اتوکلاو دندانپزشکی است. اتوکلاو دندانپزشکی برای استریل کردن هر یک از ابزار دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که اتوکلاو در مطب دندانپزشکی وجود نداشته باشد، دندانپزشک امکان انجام هیچ کاری را ندارد.

زیرا به هر حال تمامی ابزارهایی که در دهان بیمار استفاده می شوند، باید با اتوکلاو دندانپزشکی و با حرارت بالا استریل گردند. در غیر این صورت، احتمال انتقال انواع بیماری ها از جمله ایدز، هپاتیت، ویروس های مختلف از جمله ویروس کرونا از بیماری به بیمار و حتی از بیمار به پزشک وجود دارد.

اینسترومنت های دندانپزشکی

اینسترومنت های دندانپزشکی که عمدتا بر روی یونیت دندانپزشکی نصب می شوند، از جمله وسایل مورد نیاز دندانپزشکی محسوب می گردند. خود اینسترومنت های دندانپزشکی تنوع بسیار زیادی دارند و لازم است که دندانپزشکان با توجه به تخصصی که دارند، اقدام به خرید این اینسترومنت ها کنند.

در ادامه به چند نمونه از پرکاربردترین اینسترومنت های دندانپزشکی اشاره می کنیم.

  • آنگل دندانپزشکی

آنگل دندانپزشکی یکی از انواع وسایل مورد نیاز دندانپزشکی محسوب می شود. این اینسترومنت وظیفه خالی کردن و سوراخ کردن بخشی از دندان را بر عهده دارد. آنگل دندانپزشکی نسبت به توربین دندانپزشکی با سرعت کمتری دور خودش می چرخد.

  • توربین های سریع دندانپزشکی

توربین های سریع دندانپزشکی، یکی از انواع اینسترومنت هایی هستند که برای مطب های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. توربین های سریع دندانپزشکی برای خالی کردن دندان استفاده می شوند و عدم وجود آن ها در مطب دندانپزشکی به این معنا است که امکان ترمیم دندان نیز در مطب دندانپزشکی وجود ندارد.

  • آینه دندانپزشکی

آینه دندانپزشکی یکی دیگر از وسایل مورد نیاز دندانپزشکی محسوب می شود که با قیمت مناسب قابل خریداری است. آینه دندانپزشکی هم برای مراحل معاینه ضروری است و هم قابل استفاده در مراحل درمان دندان است.

آمالگاماتور؛ وسیله ای مورد نیاز برای ساده ترین مطب های دندانپزشکی

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز دندانپزشکی، آمالگاماتورها هستند. این وسایل برای ترکیب کردن جیوه و نقره جهت، استفاده در دندان پوسیده استفاده می شوند. آمالگاماتورها باید با کیفیت بالایی خریداری شوند تا با دقت بالا، ترکیبات مورد نیاز پر کردن دندان را بسازند. استفاده از آمالگاماتور و نحوه ترکیب جیوه و نقره باید با تخصص انجام شود. به همین خاطر، یک دستیار دندانپزشک باید نحوه کار با آمالگاماتور را آموزش دیده باشد.

وسایل لازم؛ اما غیر ضروری در دندانپزشکی چیستند؟

وسایل لازم؛ اما غیر ضروری در دندانپزشکی چیستند؟

تا به اینجای مقاله در رابطه با وسایل مورد نیاز دندانپزشکی صحبت کردیم. اما برخی از وسایل برای مطب های دندانپزشکی مورد نیاز می باشند، اما غیر ضروری هستند. یعنی شاید در ابتدای کار یک مطب دندانپزشکی بتواند بدون این ابزار و وسایل کار خود را آغاز کند. از جمله وسایل لازم، اما غیر ضروری مطب های دندانپزشکی شامل موارد زیر می باشند.

  • دستگاه گرافی دندان

دستگاه گرافی دندان، یکی از وسایل مورد نیاز دندانپزشکی محسوب می شود. اما در صورتی که بودجه کافی برای خرید آن وجود نداشته باشد، می توان آن را خریداری نکرد. البته اگر در مطب دندانپزشکی کارهای تخصصی مانند اندو انجام شود، به دستگاه گرافی دندان نیز نیاز است. زیرا نمی توان بیماری که در حال درمان است را برای گرفتن یک عکس گرافی داخل دهانی، به بیرون از مطب منتقل کرد.

  • ابزارهای اندو

ابزارهای اندو یکی دیگر از تجهیزات دندانپزشکی هستند که برای مطب های دندانپزشکی تخصصی ضروری می باشند. این ابزارها جهت عصب کشی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • لایت کیور

یکی از ابزارهای مورد نیاز دندانپزشکی، لایت کیور دندانپزشکی است. این وسیله جهت سفت کردن کامپوزیت دندانی مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که مطب دندانپزشکی نیاز به ارائه خدمات در زمینه پر کردن دندان با کامپوزیت دندانی داشته باشد، می توان از لایت کیور استفاده کرد.

قیمت هر یک از وسایل مورد نیاز دندانپزشکی

شاید برای بسیاری از دندانپزشکان این سوال مطرح شود که قیمت هر یک از وسایل مورد نیاز دندانپزشکی چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که قیمت وسایل مورد نیاز دندانپزشکی بر اساس معیارهای مختلفی تعیین می شود. به طور مثال، برند تولید کننده، کیفیت تجهیزات دندانپزشکی و ... بر روی قیمت نهایی آن ها تاثیر دارند.

بنابراین، نمی توان قیمت مشخصی را برای هر یک از وسایل مورد نیاز دندانپزشکی مشخص کرد. البته یک یونیت دندانپزشکی گران قیمت تر از یک اتوکلاو و آمالگاماتور دندانپزشکی می باشد. قیمت هر یک از اینسترومنت های دندانپزشکی بسته به کیفیتی که دارند، متفاوت می باشند.

فیروز دنتال برای خرید انواع تجهیزات دندانپزشکی

فیروز دنتال به عنوان یکی از بهترین فروشگاه های اینترنتی در زمینه فروش تجهیزات دندانپزشکی، فعالیت می کند. این شرکت وارد کننده انواع تجهیزات دندانپزشکی خارجی به کشور ایران می باشد و خدمات پس از فروش و گارانتی معتبری را ارائه می کند. همچنین، امکان خرید انواع تجهیزات دندانپزشکی ایرانی از طریق فروشگاه فیروز دنتال برای افرادی که نیاز به خرید وسایل مورد نیاز دندانپزشکی را دارند، فراهم شده است.

سخن پایانی

برخی از وسایل مورد نیاز دندانپزشکی، باید به ضرورت برای یک مطب دندانپزشکی خریداری شوند. در صورتی که مطب دندانپزشکی شما خدمات ساده و اولیه را ارائه کند، نیاز به وسایل کمتری جهت خرید دارید. اما در صورتی که نیاز به ارائه خدمات تخصصی مانند عصب کشی دندان، روکش دندان، ایمپلنت دندان و ... باشد، وسایلی که باید برای مطب دندانپزشکی خریداری شوند، متنوع تر و متفاوت تر هستند. به هر حال، شما می توانید برای خرید وسایل مورد نیاز دندانپزشکی از طریق فروشگاه فیروز دنتال اقدام کنید. قیمت خرید وسایل دندانپزشکی ایرانی ارزان تر و قیمت خرید وسایل دندانپزشکی خارجی و معروف، گران تر می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha