خیابان‌های خلوت و ساکت در ظهر مردادماه، کولرهای گازی که پشت درهای بسته بی‌وقفه روشن‌اند، بساط شلوغ تگری‌فروشی‌های اهواز و آبادان که در لگن‌ها و بشکه‌های بزرگ پر از یخ، نوشابه‌ها و آب‌معدنی‌ها را شناور کرده‌اند و بی‌وقفه دستشان را داخل آب و یخ می‌برند تا به نیاز مشتری‌های تشنه و گرمازده‌شان پاسخ دهند و ... این ها ازجمله تصاویر آشنای این روزها هستند.

تب بالای 50 درجه خوزستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، مردادماه در خوزستان، گرما حد و مرز نمی‌شناسد و این تصویر عمومی امروز شهرها و روستاهای خوزستان است. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی خوزستان روز سه‌شنبه دما در شوش به 53.6 درجه و در اهواز به 51.6 رسید. همین شدت گرما 27 نفر را راهی بیمارستان کرد. سه‌شنبه گرم خوزستانی‌ها به گرمازدگی خلاصه نشد و برق هم در برخی مناطق خوزستان از جمله دزفول، شوشتر، حمیدیه، سوسنگرد و خرمشهر در این روز قطع شد.روز گذشته استانداری زمان اتمام فعالیت ادارات و دستگاه‌های اجرایی را ساعت ۱۲ظهر اعلام کرد تا به پایداری شبکه برق کمک شود.


اتوبوس بدون کولر در اهواز 51 درجه

مستهلک بودن ناوگان اتوبوسرانی و مجهز نبودن اتوبوس‌ها به سیستم سرمایشی در کلانشهر اهواز با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و دویست هزار نفر یکی از مشکلات مردم اهواز در این روزهای سوزان خوزستان است.


خانم احمدی که کارمند یکی از ادارات شهر اهواز است گفت: درحالی که دما در این روزها به بالای 51 درجه رسیده است امثال من که ماشین کولردار نداریم مجبور هستیم با اتوبوس تردد کنیم و متأسفانه هیچ‌کدام از اتوبوس‌هایی که در مسیر من وجود دارند سیستم سرمایشی ندارند.
در سال‌های گذشته برخی از ایستگاه‌هایی که در مرکز شهر قرار داشت به اصطلاح مکانیزه بود و لااقل برای دقایقی می‌توانستی با ایستادن داخل آن خنک شوی ولی آن را هم برچیده‌اند.


سؤال من از مسئولان شهرداری این است که مگر نه اینکه ما خوزستانی‌ها هرساله این گرمای سوزان را تجربه می‌کنیم خب چرا کسی فکری به حال این اتوبوس‌های قدیمی نمی‌کند؟ ای کاش مسئولان یک بار هم که شده با این اتوبوس‌ها به محل کارشان می‌رفتند.گلایه‌های این شهروند را با «رضا امینی» شهردار اهواز درمیان گذاشتیم.


امینی در پاسخ به این پرسش روزنامه ایران بدون اعلام تعداد اتوبوس‌های فاقد تجهیزات سرمایشی در کلانشهر اهواز گفت: متأسفانه ناوگان اتوبوسرانی اهواز یکی از محدودترین ناوگان‌های اتوبوسرانی است و در حال حاضر به دلایل مختلف کمتر از 100 دستگاه اتوبوس در اختیار دارد که بخشی از آن به استهلاک ناشی از شرایط اقلیمی خوزستان و بخشی به مدیریت‌های داخلی شهرداری‌های گذشته برمی‌گردد.


وی افزود: در دوره مدیریت جدید شهرداری 65 دستگاه اتوبوس که سهمیه اهواز بوده، خریداری شده که تا قبل از اربعین به ناوگان اضافه می‌شود و از محل انتشار اوراق مشارکت، سال گذشته هم 100 میلیارد تومان در حساب شهرداری موجود است که منتظر تولید هستیم تا خرید انجام شود.
وی همچنین در خصوص چرایی جمع‌آوری برخی ایستگاه‌های مکانیزه توضیح داد: متأسفانه تجهیزات برخی ایستگاه‌های مکانیزه با وجود اینکه در مناطق شلوغ شهر بوده به سرقت رفته و در حال حاضر تعداد محدودی ایستگاه مکانیزه وجود دارد.


از مسئولان استان خواسته بودیم تعطیل کنند

روز سه‌شنبه برق تعدادی از مشترکان برق در شهرهای مختلف استان خوزستان از جمله دزفول، شوشتر، حمیدیه، سوسنگرد و خرمشهر آن‌هم در دمای بالای 50 درجه قطع شد و گلایه خوزستانی‌ها را به‌دنبال داشت.«کیومرث زمانی» معاون برنامه‌ریزی و سخنگوی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در تشریح این وضعیت به «ایران» توضیح داد: ترانس‌ها و تجهیزات موجود ما برای دمای حدود 50 درجه طراحی شده و روز سه‌شنبه دما در برخی شهرهای خوزستان به حدود 54 درجه رسید و رکورد تاریخی مصرف برق منطقه‌ای خوزستان با ثبت اوج مصرف 8 هزار و 806 مگاوات‌ زده شد.در چنین حالتی سیستم‌های ما روی هشدار دمایی رفت و دستگاه‌ها نمی‌توانستند از 100درصد ظرفیت استفاده کنند و متأسفانه در حد یک درصد خاموشی داشتیم.


وی تصریح کرد: روز چهارشنبه علاوه‌ بر قطع برق 386 اداره پس از ساعت اداری، برق صنایع بزرگ و شهرک‌های صنعتی را هم قطع کردیم تا مشکلی در پایداری شبکه نداشته باشیم.وی خاطرنشان کرد: به هر جهت تغییرات اقلیمی ضرورت ظرفیت‌سازی تجهیزات برق خوزستان را دوچندان کرده و ما باید با اختصاص بودجه لازم اقدام به تقویت شبکه کنیم و تجهیزات برای دمای بالاتر از 51 درجه را تدارک ببینیم.


27 نفر به‌ دلیل گرما راهی بیمارستان شدند

«حبیب حیبر» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز به «ایران» گفت: گرمای بالای 51 درجه 27 نفر از خوزستانی‌ها را به‌دلیل گرمازدگی راهی بیمارستان کرد. وی افزود: البته با اقدام فوری کادر درمانی در اورژانس‌ بیمارستان‌های خوزستان تمام مراجعه‌کنندگان به‌صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند.وی از مردم خوزستان خواست تا جایی‌ که ممکن است از منزل خارج نشوند و در صورت مشاهده علائم گرمازدگی هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنند.همچنین نوشیدن زیاد آب و پوشیدن لباس‌های سبک با رنگ روشن را فراموش نکنند.


دمای 13 شهر خوزستان بالای 50 درجه

در همین حال «محمد سبزه‌زاری» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی خوزستان به «ایران» گفت: هشدار نارنجی دمایی در خوزستان که از روز یکشنبه صادر شده بود تا آخر هفته بجز روز پنجشنبه پابرجا خواهد بود.به گفته وی روز سه‌شنبه دمای شوش به 53.6 درجه، بستان 52.2 و اهواز به 51.6 درجه رسید و روز چهارشنبه نیز 13 شهر استان دمای بالای 50 درجه داشت البته امروز پنجشنبه کمی دما متعادل خواهد شد اما در روز جمعه نیز در بسیاری از نقاط استان بالای 50 درجه خواهد بود.


بوشهری‌ها هم منتظر دمای بالای 50 درجه باشند

«زهرا راستگو» معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی بوشهر هم در گفت‌وگو با «ایران» از هشدار دمایی سطح نارنجی برای این استان در روزهای جمعه و شنبه خبر داد و گفت: انتظار داریم در این دو روز دما در بسیاری از نقاط به بالای 49 و 50 درجه برسد که اگر این اتفاق رخ دهد دمای بی‌سابقه‌ای در بوشهر است.


وی گفت: بوشهر در خردادماه دمای بالای 51 درجه را در شهرستان دیر تجربه کرده بود ولی ما در مردادماه به‌ دلیل شرجی بودن بالای هوا معمولاً چنین دمایی نداریم.وی تصریح کرد: بسیاری از شهرهای بوشهر ساحلی است و با انتقال رطوبت از دریا به ساحل دمای ثبت شده کمتر از دمای احساسی به نظر می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha