یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 343372

شاید برای خیلی از ما این سوال پیش بیاید که چه چیزی پشه‌ها را به طرف انسان جذب می‌کند، چرا آن‌ها افراد خاصی را هدف قرار می‌دهند و چگونه می‌توان از نیش آن‌ها در امان ماند؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

چرا پشه ها فقط بعضی افراد را نیش می زنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،دی‌اکسید کربن و چاقی،انسان در نتیجه تنفس سلولی، دی‌اکسید کربن (CO2)، گرما و رطوبت پس می‌دهد. این همان چیزی است که در ابتدا پشه‌ها را به سمت انسان جذب می‌کند. پشه‌های ماده با استفاده از سلول‌های عصبی بسیار حساس به‌نام نورون‌های cpA، CO2 و همچنین سایر مواد خوشبوکننده پوست انسان را شناسایی می‌کنند. به‌نظر می‌رسد افرادی با توده بدنی بیشتر یا افراد چاق برای پشه‌ها جذاب‌تر هستند که ممکن است به ویژگی‌های دیگری مانند افزایش خروجی CO2 توسط آن ها مربوط باشد.


اسید لاکتیک جذاب برای پشه ها
چندین مطالعه اسید لاکتیک را به‌عنوان یکی دیگر از مواد شیمیایی که پشه‌ها به سمت آن گرایش دارند، شناسایی کرده‌اند. ما هنگام ورزش اسید لاکتیک تولید می‌کنیم، بنابراین بهترین توصیه این است که بلافاصله بعد از ورزش، بدن را با صابون بشویید.


باکتری‌های پوست
بدن شامل میلیون‌ها باکتری است که برای حفظ سلامت پوست ما حیاتی هستند. افراد با تنوع میکروبی بالاتر برای پشه‌ها جذابیت کمتری دارند بنابراین ممکن است نیش کمتری دریافت کنند. میکروبیوم پوست ما تحت‌تأثیر ژنتیک، سن و سیستم ایمنی ما قرار دارد.اگر می‌خواهید حشرات را از خود دور کنید، از صابون‌های ضد باکتری خودداری کنید چون آن‌ها هر دو باکتری خوب و بد را با هم از بین می‌برند.


گروه خونی
بیش از یک مطالعه منبع معتبر بررسی کرده است که آیا گروه خونی تأثیری بر احتمال گزیدگی شما دارد یا خیر. این خبر خوبی برای کسانی است که گروه خونی A دارند. به‌نظر می‌رسد پشه‌ها این گروه خونی را کمتر جذاب می‌دانند. اما برای گروه خونی O این‌طور نیست.

نکات رهایی از نیش زدن پشه ها
1-لباس‌هایی با رنگ‌روشن بپوشید. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که پشه‌ها جذب رنگ‌های تیره می‌شوند. سبزهای روشن و آبی ممکن است بهترین باشند.

2-از یک دافع حشرات روی پوست استفاده کنید. مواد طبیعی مانند روغن سیترونلا، علف لیمو و نعناع می‌توانند موثر باشند.
3-اگر باغ دارید، مطمئن شوید که آب راکد برای زیست پشه‌ها در آن وجود ندارد.
4-کاشت گیاهان معطری مانند ریحان، استوقدوس، آویشن، لیمو و گل همیشه‌بهار پشه‌ها را از شما دور می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha