«آب... آب...»؛ این صدای فریاد مردمی است که روز گذشته در اعتراض به قطعی ۱۰ روزه آب، مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری تجمع کرده بودند. آن‌ها با در دست‌داشتن دست نوشته‌ها و سردادن شعارهایی نظیر «زاده سرچشمه‌ایم تشنه‌ایم تشنه‌ایم» خواستار برطرف شدن مشکل آب شرب شهرشان شدند.

 اعتراض به قطعی ۱۰ روزه آب در چهارمحال و بختیاری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، در پی وقوع سیل اخیر و گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ، آب شهرکرد از هفته گذشته قطع شده است. می‌گویند، شدت سیل به مسیر انتقال آب نیز آسیب جدی وارد کرده است. چشمه کوهرنگ یکی از منابع اصلی تامین آب شهرکرد به شمار می‌رود و آب شرب پنج شهر و ۳۴ روستا در استان چهارمحال و بختیاری را تامین می‌کند؛ چشمه‌ای که پس از کدرشدن آب، از مدار خارج شده است.

باید گفت که کاهش فشار آب در برخی مناطق و کدر بودن آن در تعدادی از محلات شهرکرد، زندگی را برای مردم در ماه‌های گرم تابستان، تحمل‌ناپذیر کرده است. به گزارش ایسنا، تانکرهای آبی هم که دولت برای مردم این مناطق ارسال کرده، تنها بخش ناچیزی از نیازهای اولیه مانند آب شرب، پخت و پز و شست‌وشوی حداقلی را تامین می‌کند.


تشکر نماینده شهرکرد از رئیس‌جمهور


اما مشکل بی‌آبی مردم شهرکرد، جزو مواردی بود که همه رسانه‌ها آن را پوشش دادند. خبرگزاری فارس با انتشار تصاویری از تجمعات اعتراضی مردم، ازتلاش شبانه روزی دولت برای آبرسانی به شهرکرد خبر داده. در یکی از تصاویری که فارس منتشر کرده، تصویر زنی را می‌بینید که کاغذ نوشته‌ای با این مضمون در دست دارد: «ما مردم مظلوم استان چهارمحال و بختیاری، از رهبر عزیزمان(مدظله العالی) تقاضای اجرای پروژه آبرسانی محور بن- بروجن را داریم.» فارس، تعداد تجمع کنندگان را چیزی حدود ۵۰۰ نفر، تخمین زده. برخی رسانه‌ها هم از تجمع صدها نفری یاد کرده‌اند.

خبرگزاری فارس، نوشته است که در جریان تجمع، مسئولان استان در میان مردم حاضر و به مطالبات آنها پاسخ دادند. این در حالی است که یک هفته پس از قطعی آب در شهرکرد و ده‌ها روستا، احمد راستینه، نماینده این شهر در مجلس گفته بود «امیدوارم ظرف امروز و فردا بخشی از مشکلات برطرف شود» اوگفته: «مشکل اصلی این بود که شرکت آبفا طی هفت سال فعالیت خط انتقال آب کوهرنگ، یک تصفیه خانه برای مرکز استان پیش بینی نکرد.

رسانه نزدیک به دولت سیزدهم، غیرقابل استفاده بودن خطوط اضطراری را به‌دلیل ترک فعل دولت قبل دانسته و گفته: «خط لوله‌ای که ۶۰ درصد آب شهرکرد از طریق آن تأمین می‌شد از مدار خارج شده است و خطوط اضطراری هم به دلیل ترک فعل دولت قبل قابل استفاده نیست.

آب‌ محلات شهرکرد یک به یک قطع می‌شود، مردم هراسان از اینکه چه اتفاقی رخ خواهد داد به فکر تأمین آب هستند. اما مسئولان بیکار ننشسته‌اند، به سرعت همه امکانات استانی بسیج می‌شود، ستاد مدیریت بحران به ریاست استاندار شکل‌ می‌گیرد، در تماس استاندار با وزارت نیرو شخص وزیر رأسا وارد میدان می‌شود و ستاد مرکزی در وزارت نیرو به فرماندهی رئیس کل حوزه وزارتی تشکیل می‌شود.»

گفتنی‌ست که احمد راستینه هم پس از وقوع سیل و بی‌آبی، ضمن تقدیر از زحمات دولت ابراهیم رئیسی، دولت حسن روحانی را مسبب این مشکلات دانسته و به خبرگزاری برنا گفته بود: «متأسفانه کوتاهی دولت قبل، از سال ۱۳۹۴ در تکمیل سامانه‌های پایدار آبرسانی به شهرکرد سبب شدتا با سیلاب اخیر، ۶۰ درصد این شهر دچار مشکل بشود. حجم ترک فعل دولت قبلی به حدی است که حل کامل مساله را زمانبر کرده.»


وعده‌هایی که از امروز به فردا افتادند


مشکل بی‌آبی مردم شهرکرد، از همان روزهای ابتدایی وقوع سیل آغاز شده بود و با وجود اینکه مسئولان از پیگیری خود از همان روزهای نخست برای ترمیم مسیر و بهبود کیفیت آب انتقالی خبر می‌دهند اما باید گفت که طولانی شدن این روند موجب نارضایتی مردم شهرکرد شده است. علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو دولت، روز یکشنبه اعلام کرده بود که در پی جایگزینی سهم چشمه کوهرنگ‌اند تا بتوانند این میزان آب را که بیش از ۵۰ درصد آب شهرکرد را تامین می‌کرد، با سامانه‌های اضطراری جایگزین کنند.

در همان روز، مقیمی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو، نیز وعده داده بود که مشکل آب شهرکرد تا کمتر از ۲۴ ساعت حل خواهد شد و گفته بود: «در حال حاضر با وارد مدار شدن تصفیه‌خانه‌ها کدورت آب تا حد زیادی برطرف شده و به حد استاندارد رسیده است.» با این حال مشکل بی‌آبی مردم شهرکرد حل نشد. علی حیدری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری هم در بازدید از طرح پدافندی آبرسانی شهرکرد هم گفته بود: «اکیپی که در حال تکمیل خط عمان سامانی هستند در تلاش‌اند تا روز سه‌شنبه، طرح به اتمام برسد و آب وارد مدار شود.

این خط توانایی انتقال ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر آب در ثانیه را دارد. بهره‌برداری از این خط بیش از ۷۵درصد مشکل آب را حل خواهد کرد.» با توجه به اخباری که از رسیدگی مسئولان به گوش می‌رسد به نظر می‌رسد که ظرف روزهای آینده، مشکل آبرسانی به مردم استان چهارمحال و بختیاری حل شود. اما مردم استان چهارمحال و بختیاری با تجاربی که از عمل کردن به وعده‌ها در مسئولان سراغ دارند، نمی‌توانند به‌طور قطع، امیدوار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha