خوزستان با وجود داشتن 5 حوضه آبریز و رودخانه‌های مهمی چون کرخه، دز، کارون، مارون، جراحی و زهره سال‌هاست از یک عقب ماندگی تاریخی در بخش آب شرب رنج می‌برد و تأمین آب شرب پایدار و باکیفیت از آرزوهای دیرینه مردم این دیار به شمار می‌رود.

خداحافظی با آب بی‌کیفیت در خوزستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، اما حالا این استان در آستانه یک تحول اساسی در بخش آب شرب قرار گرفته است و مردم مرکز، غرب و جنوب استان می‌توانند آب باکیفیت دریافت کنند، چراکه قرار است طرح میان مدت آبرسانی غدیر به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح آبرسانی کشور در شهریور ماه به بهره‌برداری برسد و به گفته معاون اقتصادی استاندار خوزستان تست آزمایشی آن آغاز شده است.


طرحی که باید در افق سال 1425 یعنی 24 سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسید اما با تأکید و پیگیری رئیس‌جمهور با تخصیص یکهزارو260 میلیارد تومان از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری در کمتر از یک‌سال به آرزوی دیرینه مردم خوزستان جامه عمل می پوشاند.


دولت سیزدهم قول خود به مردم خوزستان را عملی کرد

«آقا رضا فتوحی» معاون اقتصادی استانداری خوزستان در گفت‌وگو با «ایران» تأکید کرد: هیچ دولتی به اندازه دولت سیزدهم در بخش آب خوزستان کار نکرده و تحقق قول دولت برای حل مشکل آب خوزستان با بهره‌برداری از عظیم‌ترین پروژه آبرسانی کشور در قالب طرح میان مدت آبرسانی غدیر نشان داد که وعده‌های دولت سیزدهم فقط به حرف ختم نمی‌شود.


وی افزود: حل مشکل آب شرب خوزستان از مسائلی است که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و شخص رئیس‌جمهور است و آیت‌الله رئیسی در هر 3 سفری که به خوزستان داشتند بر حل مشکل آب خوزستان که یک مطالبه مردمی است تأکید داشتند و ما نیز همه تلاش خود را در خوزستان به کار گرفتیم تا این وعده عملی شود.


وی با اشاره به اینکه از مهر ماه سال گذشته تاکنون 900 نیروی متخصص و کارگر برای اجرایی کردن طرح میان‌مدت غدیر به‌صورت شبانه روزی پای کار بوده‌اند خاطرنشان کرد: با افتخار باید گفت تمام تجهیزات و کالاهای مورد نیاز اجرای این طرح نیز داخلی بوده و نشان‌دهنده توان نیروی انسانی و صنایع این بخش است.


وی تأکید کرد: استانداری خوزستان از تمام نخبگان در این بخش و بخش‌های دیگر که ایده‌ای برای تسریع و اجرایی کردن طرح‌های عمرانی و زیربنایی دارند دعوت می‌کند تا در کنار دولت باشند. فتوحی گفت: دولت سیزدهم در یک ساله اخیر نه تنها موفقیت بزرگی در بخش آب شرب خوزستان داشته بلکه گام‌های بلندی برای رونق اقتصادی بنگاه‌های استان و فعال کردن طرح‌های نیمه راکد خوزستان و اشتغالزایی جوانان برداشته است.

وی تصریح کرد: میزان اشتغالزایی خوزستان در سال 1400 معادل 19 هزارو 600 شغل بوده و در پنج ماهه امسال این رقم از 20 هزار شغل جدید رد شده که این آمار حتی با نام افراد موجود است و در همین جا وعده می‌دهیم تا پایان سال در خوزستان 60 هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.وی از تست آزمایشی و شست‌وشوی خطوط آبرسانی طرح میان مدت آبرسانی غدیر خبر داد و افزود: این طرح در شهریور ماه به بهره‌برداری کامل می‌رسد.


آب باکیفیت برای 4.7 میلیون خوزستانی

«صابر علیدادی» معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان هم به «ایران» گفت: طرح آبرسانی غدیر از سال 88 با هدف اولیه تأمین آب شرب باکیفیت برای شهرهای خرمشهر، آبادان، شادگان، دشت آزادگان، هویزه و حمیدیه با تأمین آب از منابع بالادست سد کرخه کلید خورد.بعد از خشکسالی‌های متوالی و محدودیت‌هایی که در منابع رودخانه کارون ایجاد شد همچنین کاهش کیفیت آب کرخه مسئولان وقت به این نتیجه رسیدند که کارون نیز به‌عنوان منبع تأمین کننده آب اهواز منبع پایداری نیست و به این ترتیب شهرهای اهواز، شوش و الوان هم به طرح غدیر اضافه شدند.این مسائل در سال 92 منجر به جایگزینی منابع تأمین کننده آب شرب از کرخه به سمت دز شد و در واقع قرار است 23 شهر و ده ها روستا از دز آبگیری شوند که افق طرح برای سال 1425 دیده شد.


این در حالی است که از سال 1341 که سد دز مورد بهره‌برداری قرار گرفت مردم شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان و روستاهای اطراف آن آرزو داشتند که آب شرب مورد نیازشان از دز که یکی از پاک‌ترین منابع آبی است، تأمین شود.با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو در جریان سفر استانی به خوزستان مقرر شد تا با هدف اثربخشی بالا در بازه زمانی کوتاه تر، طرح میان‌مدت غدیر در دستور کار قرار بگیرد که به این ترتیب سامانه آبرسانی میان‌مدت غدیر با جمعیت هدف 4.7 میلیون نفر در دستور کار قرار گرفت که شکی نیست اجرای این طرح با توجه به شرایط توپوگرافی خوزستان به لحاظ مسطح بودن کار بسیار سختی است.


علیدادی با اشاره به اینکه در آن زمان حتی بزرگ‌ترین شرکت‌های مهندسین مشاور در این زمینه معتقد بودند اجرای این طرح با وجود تأمین اعتبار، حداقل 3 سال زمان می‌برد، افزود: اما عزم دولت و روحیه جهادی مهندس محرابیان وزیر نیرو در کنار تلاش کارشناسان و کارگران در آفتاب سوزان خوزستان سبب شد این طرح که از مهر سال 1400 شروع شد در این مدت کوتاه به بهره‌برداری برسد و با جرأت می‌توان گفت طرح میان‌مدت غدیر در حال حاضر به 86درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.


وی تأکید کرد: این طرح تهدید خشکسالی در خوزستان را به فرصت تبدیل کرد و می‌توان گفت این طرح می‌تواند به نیاز آبی 20 سال آینده مردم جنوب، غرب و مرکز خوزستان پاسخ دهد. وی خاطرنشان کرد: راه ‌اندازی و اضافه کردن این سامانه در تاریخ 60ساله این استان سابقه نداشته است.

طرح آبرسانی غدیر خوزستان بزرگ‌ترین طرح آبرسانی کشور است

«عباس صدریان‌فر»، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز به «ایران» گفت: ابرپروژه آبرسانی غدیر که از ۱۰ سال پیش آغاز شده است طی یک‌ساله اول دولت سیزدهم با دستور رئیس جمهور، وزیر نیرو و نیز تزریق بودجه ویژه به این طرح شتاب زیادی گرفت و خوشبختانه بخش عمده‌ای از این طرح آماده بهره‌برداری است.


به گفته وی، در طرح غدیر سه چشم‌انداز کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تعریف شده است که در راستای اجرای طرح میان مدت با دستور رئیس جمهور و وزیر نیرو قرار شد آبرسانی به شهرها و روستاهای مرکز، غرب و جنوب استان با اولویت و سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. وی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری این طرح سطح کیفی و کمی آب در شهرها و روستاهای غرب، جنوب و مرکز استان خوزستان افزایش بسیار چشمگیری خواهد داشت و مردم این نواحی بعد از سال‌ها از آب آشامیدنی بسیار با کیفیتی بهره‌مند خواهند شد.

وی اظهار داشت: سختی آب آشامیدنی مردم بعد از سال‌ها به زیر هزار میکروموس بر سانتیمتر خواهد رسید. وی گفت: تأمین آب با دبی ۲۰ متر مکعب بر ثانیه برای افق ۲۵ ساله این طرح تعریف شد که با کار جهادی این سازمان این دبی که قرار بود ۲۵ سال آینده تأمین شود از هم اکنون تأمین شده است و مردم خوزستان ۲۵ سال زودتر از موعد مقرر به آب مورد نیاز خود دست یافتند.


مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: برای اجرای این طرح تاکنون ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن از محل اسناد خزانه تأمین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha