یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 343700

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست البرز با تایید شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در طالقان گفت: اکنون در مرحله شیوع و پیک بیماری هستیم و اقدامات کنترلی بر اساس دستورالعمل های سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است.

شیوع طاعون نشخوارکنندگان در البرز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا؛ مجید درگی روز شنبه ۲۹ مرداد در جمع خبرنگاران در خصوص شیوع دوباره طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهرستان طالقان اظهار کرد: در پایش‌های انجام شده وجود چند گله غیرمجاز دام اهلی در ارتفاعات استان البرز تایید شد و از دو هفته پیش شاهد تلفات وحوش براثر طاعون نشخوارکنندگان هستیم.

وی ادامه داد : عواملی همچون خشکسالی بر سیستم ایمنی بدن گله های کل و بز و میش وحشی تاثیرگذار است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست البرز اظهار کرد: نمونه برداری‌های لازم از لاشه تازه دام های تلف شده انجام شد که پس از آزمایش‌های انجام شده توسط دامپزشکی، شیوع این بیماری مورد تایید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰۰ راس از کل و بز وحشی در اثر این بیماری در ارتفاعات شهرستان طالقان تلف شده است، افزود: اکنون در مرحله شیوع و پیک بیماری هستیم و اقدامات کنترلی بر اساس دستورالعمل های سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است.

درگی گفت: بر اساس اعلام منابع علمی در گونه کل و بز وحشی تلفات بین ۷۰ تا ۸۰ درصد گله را می‌تواند شامل شود ولی به این معنی نیست که این میزان حیات وحش طالقان از بین رفته یا خواهند رفت بلکه اگر یک گله ای به این بیماری مبتلا شود پیش بینی می شود که بین ۵۰ تا ۸۰ درصد گله را درگیرکند.

وی افزود: در منطقه ای که اکنون این بیماری مورد تایید قرار گرفته، حدود ۳۵۰ راس کل و بز وحشی زندگی می کنند که باید سیر خود را طی کند و بعد از آن آمار و نتایج مربوطه اعلام خواهد شد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: اقدامات قضایی و قانونی بر علیه گله دارانی که دام هایشان را به صورت غیرمجاز و واکسینه نشده وارد مراتع کرده بودند انجام شد و تشکیل پرونده انجام شده است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، افزود: بر اساس دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست نخستین اقدام در صورت شیوع این بیماری، قرق منطقه می باشد و تا جای ممکن اجازه خروج دام‌های وحشی از منطقه قرق و ورود آن ها در میان دام های اهلی واکسینه شده داده نشود.

درگی با بیان اینکه گوسفندهای واکسینه شده هم در این شرایط بایستی با نظارت دامپزشکی منطقه را هر چه سریعتر ترک کنند، تصریح کرد: این اقدامات را از بدو مشاهده بیماری در منطقه آغاز کردیم ضمن اینکه امحای بهداشتی لاشه ها نیز انجام شده است.

وی گفت: ویروس بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جزو بیماری های مشترک با انسان نیست ولی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری لاشه ها به نحو کاملا بهداشتی و به دور از منابع آبی آهک پاشی شده و دفن می شوند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز در خصوص اطلاع رسانی لازم به جوامع محلی در مورد این بیماری، افزود: گردشگرها و کوهنوردها باید تردد را در منطقه کمتر کرده تا ضمن اینکه استرس در گله های بیمار کمتر شود از انتقال بیماری به دیگر مناطق نیز جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: تمام این اقدامات کنترلی و پیشگیرانه با همکاری دستگاه های مرتبط همچون دامپزشکی، امور عشایری، جهاد کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی، مدیریت بحران، کوهنوردان و جوامع محلی انجام می شود.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی مراجع ذیربط تاکنون تلفات پنج راس حیات وحش در اثر طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهرستان طالقان مورد تایید قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha