رئیس دانشگاه علوم پزشکی توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: ۳۰ درصد افراد جامعه نیاز به خدمات توانبخشی دارند و  به ازای هر ۱.۱ میلیون جمعیت کشور، یک تخت توانبخشی وجود دارد.

۳۰۰ بیمار اعصاب و روان در روز دچار سکته مغزی می شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، حمیدرضا خانه روز دوشنبه در نشست خبری که در مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی برگزار شد، افزود: تربیت نیروی انسانی در حوزه توانبخشی حائز اهمیت است زیرا جمعیت سالمند کشور اکنون حدود ۱۰ میلیون نفر است که پیش بینی می‌شود تا ۲۵ سال آینده جمعیت سالمند کشور به ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر برسد؛ به همین دلیل باید خدمات توانبخشی گسترش یابد.

وی اظهار داشت: اکنون ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم که ظرفیت اشغال آنها ۸۶ درصد است، باید پنج درصد این تعداد تخت بیمارستانی به توانبخشی اختصاص یابد.

۱۷ درصد جمعیت کشور افراد معلول هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: در حال حاضر ۱۷ درصد جمعیت کشور نیز افراد معلول هستند که نیاز به خدمات توانبخشی دارند و با توجه به اینکه تنها کشور منطقه هستیم که توانبخشی آکادمیک با حدود ۲ هزار دانشجو و هشت مرکز تحقیقاتی داریم، بنابراین ضرورت ارتقای ارائه خدمات توانبخشی به افراد جامعه حائز اهمیت است.

۳۰۰ بیمار اعصاب و روان روزانه دچار سکته مغزی می شوند

فریدون لایقی معاون درمان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در این نشست گفت: ۳۰۰ بیمار اعصاب و روان در روز دچار سکته مغزی می شوند و نزدیک به ۵۰ درصد آنها به کار توانبخشی نیاز دارند.

وی اظهار داشت: ۱۷ هزار مرگ و میر ناشی از تصادفات در سال گذشته داشتیم که ۲ تا ۳ هزار از این افراد دچار آسیب نخاعی شدند و تا پایان عمر نیاز به توانبخشی دارند .

لایقی تاکید کرد: دانشگاه توانبخشی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری خوبی دارد و مدارک علمی برای سیاست گذاری توانبخشی قرار است تدوین شود .

وی با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت اعتبار قابل توجهی به درمان دارویی بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص داده است افزود: این اقدام خوبی است که وزارت بهداشت با همکاری بیمه سلامت شروع کرده است.

لایقی خاطرنشان کرد: مرکز ایثار در تهران به عنوان دهکده نشاط، تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد شهید منعقد کرده و به قطب‌های توانبخشی در تهران تبدیل شود تا در کنار بیمارستان‌های توانبخشی فعالیت خود را انجام دهد.

وی با انتقاد از اینکه توانبخشی در حوزه نظام سلامت مغفول مانده است، گفت: طبق استاندارد جهانی، هشت هزار تخت روانپزشکی نیاز داریم که اکنون تعداد ۲ تا ۳ هزار تخت داریم و تا آخر سال ۸۰۰ تخت با کمک وزارت بهداشت راه اندازی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha