معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: اجرای کشوری برنامه ایراپن نیاز به ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

اجرای برنامه ایراپن نیاز به ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا،دکتر کمال حیدری در نشست مدیران غیرواگیر دانشگاه های علوم پزشکی کشور در هتل قلب تهران، گفت: ایراپن مهم‌ترین برنامه ماست که بنا داریم به صورت سراسری در تمام شهرهای کشور اجرا شود. این برنامه به صورت مقدماتی اجرا شده ولی برای اجرای کشوری آن نیاز به ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی با بیان این که حدود ۱۰ سال برای سند ایراپن زحمت کشیده شد ولی آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفت، افزود: به خاطر کرونا دو سه سالی در اجرای برنامه‌های غیرواگیر رخوت ناخواسته ‌ای به وجود آمده است که باید با توانمند کردن همکاران و نظارت بیشتر، برنامه ها را با قدرت بیشتری اجرا کنیم.

۷۰ درصد بار بیماری‌ها، غیرواگیر است

معاون بهداشت با بیان این‌که ۷۰ درصد بار بیماری‌ها مربوط به بیماری ‌های غیرواگیر است، بیان کرد: بیماری‌های غیرواگیر و مزمن موجب مرگ و میرهای زودرس می شود. ما با بیماران مزمن همیشه سر و کار داریم، بنابراین آموزش و توانمندسازی دائمی آنها برای سبک زندگی سالم بسیار مهم است.

اجرای برنامه پزشک خانواده

دکتر حیدری گفت: دولت بر اجرای برنامه پزشک خانواده تاکید دارد و به احتمال زیاد از نیمه دوم امسال باید این برنامه را به صورت سراسری اجرا کنیم. حدود ده سال است که این برنامه در دو استان فارس و مازندران اجرا شده ولی اجرای سراسری آن با موانعی روبرو بوده است.

وی یادآور شد: اجرای پزشک خانواده برای حوزه بیماری های غیرواگیر یک فرصت طلایی است زیرا در تشخیص زودهنگام بیماری ها و برنامه های غربالگری به مدیریت بیماری های غیرواگیر کمک زیادی می‌کند.

دکتر حیدری اضافه کرد: در مدیریت بیماری های غیرواگیر ارتباط بین بخشی بسیار مهم است. به عنوان مثال ریشه بیماری های عضلانی و اسکلتی از مدارس شکل می گیرد که ارتباط بیشتر ما با این حوزه و آموزش های لازم به مهار بیماری کمک می کند.

وی در پایان خواستار بهره برداری بیشتر از توان بخش خصوصی شد و گفت: در بخش آزمایشگاهی شاهد نتایج خوب ارتباط با بخش خصوصی در جریان اپیدمی کرونا بودیم که می توان از این تجربه موفق برای سایر حوزه ها بهره برد.

گفتنی است برنامه ایراپن چهار بیماری دیابت، فشار خون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات را شامل می‌شود. برنامه ایراپن بر مبنای سند ملی پیشگیری از بیماری‌ها با هدف پیشگیری و کنترل این چهار بیماری و چهار عامل خطر و کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر واگیر تا سال ۲۰۲۵ در مراکز و پایگاه‌های تحت پوشش اجرا می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha